Notowania

spółki
09.10.2009 11:10

Nowe narzędzie do monitorowania mediów internetowych

W ostatni wtorek - 11 października - w Warszawie odbyła się prezentacja narzędzia Brand Dashboard, które umożliwia monitoring i analizę mediów internetowych. Interaktywnie.com uczestniczyło w tym spotkaniu, które zorganizowane zostało z okazji powstania Digital Media Consulting - polskiego partnera ATTENTIO - twórcy Brand Dashboard.

Podziel się
Dodaj komentarz

W ostatni wtorek - 11 października - w Warszawie odbyła się prezentacja narzędzia Brand Dashboard, które umożliwia monitoring i analizę mediów internetowych. Interaktywnie.com uczestniczyło w tym spotkaniu, które zorganizowane zostało z okazji powstania Digital Media Consulting - polskiego partnera ATTENTIO - twórcy Brand Dashboard.

Spotkanie rozpoczęła Kalina Lipińska z belgijskiej firmy ATTENTIO. W pierwszej prezentacji przestawione zostały zalety i działanie systemu Brand Dashboard. Oferta skorzystania z narzędzia kierowana jest do dużych korporacji, które chcą zbadać, jak w sieci odbierana jest ich marka bądź też jak media społecznościowe reagują na związane z nią wydarzenia.

Kalina Lipińska z belgijskiej firmy ATTENTIO

Dashboard w działaniu

Z informacji przedstawionych przez przedstawicieli firmy wynika, że Brand Dashboard zbiera dane w czasie bardzo bliskim rzeczywistemu, a jego źródłami są internetowe media tradycyjne i społecznościowe. Sposób działania i zbierania danych przez BD jest prosty. Odpowiedni algorytm sprawdza, gdzie dana fraza opisująca korporację lub buzz na jej temat wystąpiła w internecie. Prawdopodobnie, na tym etapie ATTENTIO korzysta w dużej mierze z efektów pracy jakie wykonują serwery Google, które dostarczają wyników w czasie niemal rzeczywistym. Jednak system szuka danych nie tylko w Google i portalach informacyjnych, ale również w mediach społecznościowych takich jak np. Twitter, blogi i fora dyskusyjne. Następnie dzięki analizie lingwistycznej i położeniu szukanych słów w tekście, DB jest w stanie sprawdzić, czy dana wypowiedź ma zabarwienie pozytywne, negatywne czy neutralne. W ten sposób otrzymujemy wyniki zainteresowania daną marką. Dodatkowo, jeśli zajdzie taka potrzeba, możemy prześledzić jak wygląda cały rynek
konkurencji. Jest to o tyle interesujące , że bardzo trudno stworzyć narzędzie do analizy wypowiedzi tekstowej, szczególnie kiedy nie wszyscy internauci korzystaj z poprawnej polszczyzny.

Dane wygenerowane z Brand Dashboard

Niestety, bardzo trudno stwierdzić poprawność owej oceny, a ATTENTIO nie jest skłonne do ujawniania tak szczegółowych informacji. Jednak, w celu poprawy wyników, twórcy oprogramowania zapowiedzieli, że pracują również nad dodaniem do algorytmów przeszukiwania źródeł Facebooka (strony dostępne bez potrzeby wykorzystywania znajomości na portalu).

Wykres marek z części Brand Maps

W pełnym zrozumieniu przedstawianych przez Brand Dashboard danych, może przeszkodzić interfejs aplikacji - przygotowany jedynie w języku angielskim. Jednak tutaj Digital Media Consulting zaznacza, że jeśli klienci zgłoszą taką potrzebę, to stosowna wersja językowa zostanie przygotowana w szybkim tempie. Co ciekawe, Brand Dashboard zostało tak zaprojektowane, by dodanie do niego pełnej obsługi nowego języka (razem z analizą) nie stanowiło dla programistów problemu. W zapowiedziach przedstawicieli pojawiły się nawet informacje, że ATTENTIO może wykorzystywać swój system do badania rynku azjatyckiego czy rosyjskiego, które posługują się zupełnie innym pismem niż my europejczycy.

Po co komu ten Brand Dashboard?

Brand Dashboard może zostać wykorzystany w kilku ważnych sytuacjach. Najczęściej tego typu narzędzia warto użyć przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek, a także w celu sprawdzenia odbioru kampanii marketingowych czy utrzymania wartości marki (szybka reakcja na informacje np. z blogosfery). Czasami BD przydaje się także do analizy zachowań konkurencji, tj. informacji, jakie generuje o niej sieć.

Oprócz kilku wad, przedstawionych we wcześniejszych akapitach, Brand Dashboard ma również wiele zalet. Za jego pomocą można np. porównywać dane marki lub produkty według tematów lub według rodzajów źródła. Dzięki systemowi ATTENTIO możemy również wykrywać nowe trendy, zdarzenia, co pozwala odpowiednio na nie zareagować. Dodatkowo, w najnowszej wersji BD znalazło się narzędzie do wizualizacji danych. Brand Maps pozwala prześledzić w dowolnie wybranym czasie jak media czy blogerzy pisali o danej marce, jakie były z nią skojarzenia, a także, czy w opisach pojawiały się również nazwy konkurencji. Bardzo ciekawe jest rozłożenie obiektów na planszy i podział ich atrybutów. Dzięki temu są one dużo bardziej widoczne i patrząc na nie możemy od razy przedstawić wstępną analizę. Więcej do zobaczenia na filmie poniżej.

ATTENTIO - Brand Dashboard - BrandMaps

Dostępność i ceny

Brand Dashboard dostępne jest w modelu Software as a Service, czyli kupujący nie musi instalować nic w swojej sieci korporacyjnej, a płaci jedynie za odpowiedni, wybrany abonament (najkrótszy to 3 miesiące). Cena za produkt podlega negocjacji i niestety przedstawiciele nie chcieli jej podać publicznie. Paweł Tkaczyk z MIDEA ujawnił jednak na Blipie, że można go nabyć za kwotę 6500 złotych za miesiąc. Czy dane te są prawdziwe, nie wiadomo. Jeśli by tak było, to kwota jest raczej astronomiczna i poza zasięgiem mniejszych przedsiębiorców. Wszystko wskazuje zatem na to, że ATTENTIO pozycjonuje produkt wśród dużych korporacji.

DMC zadba o BD na polskim rynku

Po prezentacji ATTENTIO, Karol Szumowicz z DMC przedstawił opracowanie wygenerowane za pomocą Brand Dashboard, zawierające dane dotyczące rynku telefonów. Analiza dotyczyła m.in. takich firm jak Nokia, Motorola, Samsung, HTC czy Apple. Przedstawione wyniki nie były zdumiewające - największą popularnością cieszył się iPhone. Jednak zbieranie danych budziło kilka zastrzeżeń wśród zgromadzonych na sali. Z przedstawionego raportu można było również wyczytać, że aż 43%wszystkich wiadomości o komórkach pochodzi z blogów, dopiero na drugim miejscu są portale newsowe, a na trzecim fora internetowe (na których króluje Motorola - z sali padły zarzuty, że są one sponsorowane). Firma podała nam suche dane, z których sami powinniśmy wyciągnąć fakty.

Według danych na temat rynku telefonów, 43% informacji pochodzi z blogów

Co jednak w sytuacji, kiedy firmy płacą za tworzenia postów na blogach czy wpisów na forach, które przekłamują analizę? Na to i wiele innych pytań trudno odpowiedzieć, m.in. dlatego, że stworzenie narzędzia do analizy zachowań w internecie jest na prawdę trudne. Jedyne, co twórcy aplikacji mogą zrobić, to personalizować ją do określonych rynków. Dlatego po pytaniu z sali na ten temat, DMC przyznało, że trwają prace nad dostosowaniem Brand Dashboard do rynku polskiego, wybranie dla niego blogów, jak również danych z Blipa, Flakera i podobnych serwisów mikroblogowych. Niestety, przedstawiciele obu firm nie potrafili podać dokładnej daty, kiedy te funkcjonalności zostaną wdrożone.

Piotr Gotkowski - prezes DMC

Czy Brand Dashboard się sprawdzi?

Niestety potencjał tego narzędzia bardzo trudno dostrzec, szczególnie, że aktualizacji poddany został produkt polskiej spółki NetSprint - NewsPoint UGC, który dysponuje bardziej wyrafinowanymi danymi, jeśli rozpatrujemy polski rynek. Dodatkowo produkt ATTENTIO nie jest dostosowany do polskich warunków, a jego cena nie jest niska. Jednak dywagacje na temat BrandDashboard zweryfikują sami marketerzy i osoby odpowiedzialne za wizerunek firmy i jej produktów. Z drugiej strony miło, że coraz więcej firm skupia swoją uwagę na internecie i ocenia to medium jako opiniotwórcze oraz takie, z którymi użytkownicy bardzo się liczą.

Tagi: spółki, internet, rynek, praca, media, serwis, system, polski, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz