Notowania

internet
08.04.2010 13:45

Nowy serwis Pekao24 pod lupą ekspertów

17 kwietnia uruchomiony zostanie nowy serwis internetowy Pekao24. Aktualna wersja obecna jest na rynku już kilka lat, nadszedł więc czas na gruntowne zmiany. Według banku, nowa witryna ma być łatwiejsza w obsłudze, m.in. dzięki poprawionej nawigacji i ułatwionemu dostępowi do najważniejszych funkcji. My zapytaliśmy specjalistów od użyteczności, czy tak faktycznie jest.

Podziel się
Dodaj komentarz

17 kwietnia uruchomiony zostanie nowy serwis internetowy Pekao24. Aktualna wersja obecna jest na rynku już kilka lat, nadszedł więc czas na gruntowne zmiany. Według banku, nowa witryna ma być łatwiejsza w obsłudze, m.in. dzięki poprawionej nawigacji i ułatwionemu dostępowi do najważniejszych funkcji. My zapytaliśmy specjalistów od użyteczności, czy tak faktycznie jest.

Nowa odsłona serwisu Pekao24 dostępna jest na razie pod adresem nowepekao24.pl, gdzie zapoznać się można z poradnikami, tłumaczącymi zasady obsługi odświeżonego interfejsu. Każdy użytkownik może więc sprawdzić, jak zmieniona witryna działa w praktyce.

Minimalizm ma wzmocnić użyteczność

Po zalogowaniu do testowego serwisu oczom użytkownika ukazuje się schludna strona z uporządkowanym menu.

Poszczególne produkty przypisano do głównych kategorii, co – w zamierzeniu twórców – miało ułatwić klientom zarządzanie kontem. Zdaniem Krzysztofa Piwowara, usability managera w Adv.pl, zastanawia jednak fakt nazewnictwa w obszarze menu głównego. Jak zauważa, z jednej strony mamy do czynienia z produktami typu rachunki, lokaty, karty, kredyty, a z drugiej pojawiają się pozycje: inwestycje, doładowania. - Należałoby zdecydować się na jedną formę nazewnictwa: posługiwanie się produktami lub potrzebami (ewentualnie czynnościami) – mówi. - Zastosowana architektura informacji opiera się na dość typowych założeniach i jest jedną z dróg spójnego pogrupowania treści – dodaje Wojciech Chojnacki z agencji Symetria, zwracając jednak uwagę na zbyt dużą liczbę szczegółowych opcji w menu kategorii „Rachunki”, która w efekcie – zdaniem specjalisty - może stać się męcząca w użyciu.

Krzysztof Piwowar z kolei punktuje nie do końca zrozumiałe umieszczenie doładowań telefonów komórkowych w obszarze menu głównej nawigacji. - Żyjemy w dobie telefonów komórkowych i szybkiej komunikacji, jednak poświęcenie głównej kategorii tylko dla tej funkcjonalności było dla mnie lekkim zaskoczeniem - komentuje.

Nie spełniono wszystkich potrzeb użytkowników

Jak zauważają pytani przez nas eksperci, mimo pewnych standardowych rozwiązań w nowym serwisie Pekao24, w pewnych miejscach twórcy poszli „na skóry”, niekoniecznie podążając za potrzebami użytkowników. Wojciech Chojnacki przywołuje przykład domyślnego ekranu rachunku. - Głodny wiedzy klient dowie się z niego m.in. wysokości limitu debetowego oraz imienia i nazwiska właściciela rachunku, czyli najczęściej - swojego. Do historii ostatnich operacji musi już natomiast wejść nieco głębiej – mówi. W ten sposób – jak tłumaczy specjalista z Symetrii - przez brak zrozumienia potrzeb odbiorcy, zamiast najbardziej dynamicznych informacji, użytkownik otrzymuje to, czego będzie potrzebował raz na jakiś czas.

Jak zauważa przedstawiciel Adv.pl, nowa wersja serwisu nie wspiera w dostateczny sposób jednego z celów korzystania z bankowości online – sprawdzania stanu produktów bankowych oraz dostępnych na koncie środków. - W tym przypadku konieczne jest zadbanie o dobrą czytelność dostępnych środków oraz tych informacji, które pozwalają nam się rozeznać w sytuacji – wyjaśnia i dodaje: - Nowa wersja Pekao24 niestety ma spore problemy jeśli chodzi o czytelność danych. Jest to zdecydowanie problem realizacji graficznej. Tyczy się to zarówno strony głównej jak i historii operacji. Według Krzysztofa Piwowara, nie zadbano też należycie o kwestie dostępności (accessibility). - Miejscami występują spore problemy z kontrastem. Szczególnie mało widoczna jest pojawiająca się warstwa oraz sposób oznaczenia aktywnych linków - różnica pomiędzy kolorem granatowym a czarnym nie jest wystarczająca - mówi.

Krzyszof Piwowar zwraca też uwagę na wizualizację elementów, które ułatwiają personalizację strony głównej. Jego zdaniem zastosowane rozwiązania mogą sprawiać użytkownikom kłopoty. - Odnoszę wrażenie, że ikonografia w przypadku zwijania modułu nie jest poprawna, a na pewno nie jest intuicyjna. Samo nagromadzenie dostępnych opcji w okolicach prawego narożnika każdego z modułów także sprawiało wrażenie natłoku – zauważa. Receptą w tym przypadku miałoby by przemieszczenie elementów do przesuwania (tj. strzałek góra-dół) do lewego narożnika. – Należałoby też wymienić ikonę zwijania i zapewne efekt byłby o wiele lepszy – dodaje Piwowar.

- Za dyskusyjne można też uznać kilka nietypowych szczegółów, jak wizualizację rozwijanych menu, zakreślanie krzyżykiem pola checkboxa czy przede wszystkim umiejscowienie przycisku wylogowania tak blisko menu – wylicza Wojciech Chojnacki. Podkreśla jednak, że - z uwagi na przemyślaną konstrukcję i dość czytelne ekrany - można spodziewać się, że ogólna użyteczność aplikacji będzie na tyle dobra, żeby spełnić swoje zadanie. - Pod warunkiem przetrwania chrztu, który nie omija żadnej "nowej, lepszej wersji" - przełamaniu oporu dotychczasowych użytkowników przed jakimikolwiek zmianami – podsumowuje Chojnacki.

45 sekund szybciej będziemy przelewać w nowym Pekao24

Interaktywnie.com postanowiło sprawdzić, jak nowy serwis wypada w konfrontacji z samymi użytkownikami. Dzięki pomocy firmy Ideaco, zajmującej się m.in. budowaniem użyteczności na potrzeby sieci, wiemy, że – mimo pewnych niedociągnięć – serwis spełnił wymagania internautów korzystających z bankowości online.

**

- Chcieliśmy spojrzeć na nowy system Pekao24 oczami użytkownika, nie tylko eksperta. Dlatego postanowiliśmy przetestować go na grupie 13 użytkowników, aby prześledzić ścieżkę nawigacji w obydwóch systemach, jak i porównać reakcje i opinie uczestników badania – mówią **Joanna Kotala i Anna Radyno, autorki badania serwisu Pekao24 z firmy Ideacto.

Na jego potrzeby poproszono użytkowników o wyobrażenie sobie, że kupili produkt w internecie, za który muszą dokonać pilnego przelewu na wskazany rachunek. W pierwszej kolejności uczestnicy wykonywali to zadanie na koncie demo starego systemu Pekao24, następnie podobne zadanie realizowali w nowym serwisie Pekao24.

Jak się okazało, w tym drugim przypadku wykonanie przelewu jednorazowego było o około 45 sekund szybsze. Użytkownicy zadanie wykonywali znacznie sprawniej niż w systemie starym, poświęcając na nie średnio 1 minutę i 39 sekund. Natomiast w poprzedniej wersji serwisu zajmowało im to średnio 2 minuty i 24 sekundy.

Wady starego systemu wg badanych przez Ideacto użytkowników:

* Nieczytelne menu górne, w którym ciężko cokolwiek odnaleźć. Użytkownicy nie korzystali z tego elementu – w większości kierowali się do menu bocznego. Jak podsumowała jedna z uczestniczek: „Kojarzy  się ze spamerską stroną z tysiącami linków”.
* „Przytłaczająca grafika”, „straszny interfejs”  który odciąga uwagę od głównych celów systemu – strona ogólnie budziła skojarzenia  z pierwszymi stronami z lat 90.
* W formularzu zlecania przelewu użytkownicy narzekali na brak możliwości wpisywania numeru rachunku ze spacjami. Przyczyniało się to także do popełniania przez nich błędów.
* Niezrozumiały przycisk „Zachowaj” na zakończenie formularza zlecenia przelewu - interpretowali go jako „zachowywanie czegoś na później, np. odbiorcy stałego”. Z dużym wahaniem klikali jednak zastanawiając się, co tak naprawdę spowoduje.

Zalety nowego systemu wg badanych przez Ideacto użytkowników:

* Operacje przy rachunkach bankowych - większości użytkowników podobała się opcja menu rozwijanego z najważniejszymi funkcjami. Często nie była od razu widziana, ale gdy użytkownicy ją zauważali, szybko potrafili z niej skorzystać i znaleźć „Przelew jednorazowy”. Twierdzili nawet, że „…obejmuje wszystkie opcje, które są potrzebne.”
* Wizualnie bardziej przejrzysty - przy pytaniu, który system wybiorę zdecydowana większość wskazywała nową wersję, uzasadniając to stwierdzeniami: jest ładniejszy, jest przejrzysty, jest czytelny, wygląda lepiej, podoba mi się układ, więcej miejsca, wrażenie oddechu,  lekki, nieinwazyjny design.
* Na zakończenie zlecania przelewu większość zauważyła korzystną zmianę przycisku „zachowaj” na „dalej”, komentując: „tutaj jest już normalnie.. teraz wiem, że przechodzę do autoryzacji”.

- Ogólne wrażenie, jakie nowy system zrobił na badanych było bardzo pozytywne. Efektywność przy wykonywaniu zadania została znacząco poprawiona. Jednak przed nowym Pekao24 stoi jeszcze jedno, największe wyzwanie - przekonać do siebie swoich dotychczasowych użytkowników, którzy nie znajdą w nim wiele podobieństw do poprzedniej wersji – komentują autorki badania.

Tagi: internet, rynek, serwis, bank, system, pomoc, opinia, strona, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz