Notowania

Przejdź na
polityka
20.07.2009 15:10

Piracka muzyka w Last.fm

Grupa melomanów-programistów postanowiła wyjść na przeciw potrzebom użytkowników Last.fm. W związku z tym stworzyli oni specjalną wtyczkę do przeglądarki umożliwiającą pobieranie plików torrent...

Podziel się
Dodaj komentarz

Grupa melomanów-programistów postanowiła wyjść na przeciw potrzebom użytkowników Last.fm. W związku z tym stworzyli oni specjalną wtyczkę do przeglądarki umożliwiającą pobieranie plików torrent bezpośrednio pod profilem danego artysty.

Last.fm to obecnie jeden z najpopularniejszych muzycznych serwisów w sieci. Pozwala on fanom muzyki nie tylko na odkrywanie nowych utworów, muzyków i zespołów, ale także na dyskutowanie z innymi użytkownikami na temat ich muzycznych zainteresowań. Na stronie Last.fm każdy może posłuchać próbek twórczości muzyków i zakupić ich legalne albumy. Serwis umożliwia również pobieranie utworów przez internautów - oczywiście za odpowiednią opłatą.

Z taką polityką firmy postanowiła zawalczyć pewna grupa programistów. W tym celu zamierzali oni zkłócić nieco tę idealną z punktu widzenia branży fonograficznej sytuację poprzez wydanie skryptu PWN Last.fm, który wyświetla na stronach zespołów w Last.fm linki do spiraconych zasobów sieci P2P. Samo słowo "pwn" - w języku sieciowych gier FPP - oznacza "zwycięstwo nad rywalem, zadane mu w miażdżący, upokarzający sposób". Pojawiło się ono najpierw wśród fanów Counter-Strike'a jako mutacja słówka "own". PWN Last.Fm jest zatem niczym innym, niż ciosem zadanym z premedytacją w ten muzyczny serwis.

Wtyczka, która działa z przeglądarkami Firefox i Opera, korzysta ze zbiorów isohunt, popularnej wyszukiwarki torrentów. Na stronie wyświetla się 15 pierwszych wyników wyszukiwania, podając także liczbę seedów i peerów. Skrypt dodatkowo pozwala na wysłuchanie każdego z nich bez konieczności pobierania na lokalny dysk. Wykorzystywany jest w tym celu serwis Bitlet. Wtyczka na stronie niczym nie odróżnia się od jej normalnych, legalnych elementów. Jak widać, pomysłodawcy zadbali nawet o to, by wpisała się w design strony.

Serwis Last.fm skupia ponad trzydziestu milionów miłośników muzyki. Jest to niezwykle intratne przedsięwzięcie i co za tym idzie - budzi zainteresowanie inwestorów. W 2007 roku został sprzedany sieci CBS Interactive za 280 mln dolarów. Wszystko dzięki wysokim obrotom, jakie uzyskuje na sprzedaży albumów lub pojedynczych utworów.

Tagi: polityka, branży, serwis, sieci, strona, dolar, design, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz