Notowania

internet
20.12.2010 12:42

Prawo jazdy przez internet. Internauci o e-administracji

Rozliczanie podatków oraz wyrabianie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu, dowodu osobistego, paszportu i innych dokumentów osobowych to najpopularniejsze sprawy urzędowe, do załatwiania których wykorzystujemy internet.

Podziel się
Dodaj komentarz
(fot. SXC.hu/sqback/CC)

Rozliczanie podatków oraz wyrabianie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu, dowodu osobistego, paszportu i innych dokumentów osobowych to najpopularniejsze sprawy urzędowe, do załatwiania których wykorzystujemy internet.

W badaniu spytano internautów o wykorzystywanie sieci w dziewięciu wybranych obszarach życia codziennego: praca, kultura, transport, bankowość i handel, edukacja, zdrowie, bezpieczeństwo, życie publiczne, nowe technologie. Za najważniejsze internauci uznali zagadnienia związane z bezpieczeństwem w internecie (stosowanie zabezpieczeń od ochrony komputera - 97 procent ankietowanych) i w życiu codziennym - jak ostrzeganie przez internet przez powodzią, wichurą czy lawiną (92 procent) oraz kwestie dotyczące edukacji, jak dostęp przez internet do wiedzy fachowej wiążącej się z karierą zawodową (94 procent) i podnoszenie umiejętności korzystania z komputera i internetu.

90 procent badanych poszukiwało informacji na stronach internetowych urzędów w ciągu ostatnich 12 miesięcy i aż 70 procent w ostatnim miesiącu. Najczęściej internauci szukali informacji na temat podatków, pracy i spraw osobowych typu dowody osobiste, paszporty, meldunek, akty stanu cywilnego.

Więcej osób oceniło pozytywnie łatwość dotarcia i zrozumiałość informacji (pomiędzy 51 procent a 66 procent, w zależności od tematyki). Najlepiej ocenione zostały publikowane przez urzędy informacje dotyczące spraw osobowych i podatków od osób fizycznych, najgorzej – informacje o działalności gospodarczej i sprawach budowlano-ogrodniczych. Negatywnych lub raczej negatywnych ocen było od 8 do19 procent.

Stosunkowo duża grupa badanych internautów (23 procent) słyszała o Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej, będącej pojedynczym punktem dostępowym w internecie, za pomocą którego instytucje publiczne udostępniają usługi elektroniczne przedsiębiorcom i obywatelom, ale również innym instytucjom publicznym.

Z elektronicznych usług administracji publicznej (e-administracja) skorzystało do tej pory 25 procent respondentów, przede wszystkim w kwestii podatków oraz wyrabiania różnych dokumentów. Ponad połowa internautów uważa, że i tak będzie musiała osobiście pojawiać się w urzędzie, aby zakończyć sprawę, gdyż usługi e-administracji nie są jeszcze zbyt zaawansowane w Polsce i rzadko w całości są świadczone elektronicznie. Co trzecia osoba badana twierdziła, że przeszkodą w korzystaniu z tych usług jest niedostateczna informacja o sposobie załatwienia sprawy, a 44 procent miało obawy, czy drogą elektroniczną sprawa zostanie właściwie załatwiona.

Badanie "E-administracja w oczach internautów" przeprowadzono od 10 do 20 maja 2010 metodą wywiadów on-line, zapraszając losowo wytypowanych internautów do udziału w projekcie. Zaproszenia emitowano na portalach: Gazeta.pl, Interia.pl, O2.pl, Onet.pl oraz Wp.pl. W projekcie realizowanym wspólnie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz pięć najpopularniejszych polskich portali internetowych wzięło udział aż 3121 osób. Wykonawcą była spółka Polskie Badania Internetu.

Tagi: internet, praca, pomoc, zdrowie, prawo, polsce, pracy, sieci, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz