Notowania

polska
26.11.2009 08:15

Przetrwają najsilniejsi wertykale

O tematycznych sieciach reklamowych, ich przyszłości, i o postrzeganiu Internetu jako medium reklamowego w ogóle, opowiedział Rafał Szychowski z BizOn Media, twórca pierwszej wertykalnej sieci reklamowej w Polsce.

Podziel się
Dodaj komentarz

O tematycznych sieciach reklamowych, ich przyszłości, i o postrzeganiu Internetu jako medium reklamowego w ogóle, opowiedział Rafał Szychowski z BizOn Media, twórca pierwszej wertykalnej sieci reklamowej w Polsce.

Anna Chodacka: Jak według Pana zmieniło się postrzeganie Internetu jako medium reklamowego? Czy można zauważyć przesunięcie budżetów reklamowych właśnie w kierunku Internetu?

Rafał Szychowski: Zacznę od budżetów: oczywiście ze tak. Widać bardzo dynamiczne, coroczne wzrosty tego segmentu i ważniejszy udział Internetu w całym media mixie. Wystarczy przeanalizować wydatki na sieć według corocznych raportów IAB - tylko dwie branże w Polsce notowały do 2009 wzrosty rzędu 57-58% proc. w skali roku (a dokładnie: 57% wg IAB Adex w 2008 i podbonie w 2007): prywatne ubezpieczenia zdrowotne i reklama w Internecie. Paradoksalnie to kryzys gospodarczy przyczynia się do tego, że reklamodawcy szukając oszczędności przenoszą swoje budżety do Internetu, gdzie każda wydana złotówka jest w pełni mierzalna.

2009 r. nie był już jednak tak dynamiczny…

Tak. Nastąpiło znaczne wyhamowanie e (ale nie spadek!) w 2009 r. spowodowane oczywiście cięciem wydatków marketingowych, ale także m.in. drastycznymi obniżkami cen w telewizji, która jednak nadal ma większy zasięg. Internet dociera do ok. 45-50 proc. populacji. Telewizja jest naturalnie nadal największą konkurencją onlineu.

Jak, najprostszym językiem i dla niewprawionego czytelnika, określiłby Pan co to są "wertykalne sieci reklamowe"?

Wertykalna, czy też tematyczna sieć reklamowa, w odróżnieniu od zwyklej (horyzontalnej) sieci reklamowej, koncentruje się tylko na jednej tematyce, jednym obszarze zainteresowań. I tak, w ciągu dosłownie 3 lat powstało w Polsce osiem tematycznych sieci reklamowych. W tej chwili mamy jedną sieć biznesową, dwie sieci kobiece, sieć budowlaną, sieć poświęconą graczom, nową sieć dla mężczyzn. Słyszy się o powstaniu kolejnej sieci biznesowej, znanego wydawnictwa, funkcjonuje także sieć erotyczna .

Czy tematyczne sieci reklamowe to przyszłość reklamy w Internecie?

Trzy lata temu z powodzeniem wprowadziłem na rynek pierwszą sieć tego typu w Polsce i do dziś realizuję zamierzone cele biznesowe. Na pewno takie subsieci mają rację bytu i zgarną swój kawałek rynku. Owszem, jest to potrzebna rzecz, bo dzięki temu serwisy, które do tej pory były rozproszone po różnych sieciach reklamowych , mogą znaleźć się pod jedną „docelowa banderą" i łatwiej zaistnieć w świadomości marketera. Prawda jest jednak taka, że przetrwają najsilniejsi reprezentanci, mający duże zaplecze technologiczne i finansowe. Wszystko zależy również od portfolio danego "wertykala". Wśród sieci tematycznych na pewno nastąpi jakaś forma naturalnej selekcji....

Pokusi się Pan o jakąś prognozę na przyszłość dla reklamy online?

Przede wszystkim social media z fenomenalnym Facebookiem na czele oraz mikroblogi typu Twitter.com (lub polski Blip.pl). Na pewno większy udział video w displayu, które będzie coraz popularniejsze, tańsze (dla mnie głównym atutem jest pełna mierzalność, interakcja z użytkownikiem). No i na pewno nastąpi jakaś segmentacja rynku, na którym w tej chwili jest po prostu za dużo sieci, wydawców, portali. Jestem też przekonany, że nie dojdzie do takiej sytuacji jak na Zachodzie, gdzie display jest wypierany przez modele efektywnościowe (np. w US jest to ok. 70 proc. kampanii realizowanych w modelach CPC/CPA/CPL, Yellow pages czy Google vs. 30 proc. w CPM | Flat Fee). U nas ciągle dispaly plus e-mail marketing, to ponad 50 proc. wszystkich wydatków na reklamę w Internecie.

Rozmawiała Anna Chodacka

Tagi: polska, internet, kryzys, rynek, serwis, media, reklama, polski, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz