Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
polska
20.11.2009 11:54

Przyszłość oczami polskich marketerów

Sporo nowych marek oraz więcej produktów niszowych skierowanych do wąskich grup odbiorców o szczególnych potrzebach. Osłabienie tradycyjnej reklamy telewizyjnej przy jednoczesnym wzroście znaczenia nowych form komunikacji z konsumentem - taką przyszłość można wyczytać z planów marketerów, którzy wzięli udział w badaniu ,,Trendy w budowaniu marek".

Podziel się
Dodaj komentarz

Sporo nowych marek oraz więcej produktów niszowych skierowanych do wąskich grup odbiorców o szczególnych potrzebach. Osłabienie tradycyjnej reklamy telewizyjnej przy jednoczesnym wzroście znaczenia nowych form komunikacji z konsumentem - taką przyszłość można wyczytać z planów marketerów, którzy wzięli udział w badaniu ,,Trendy w budowaniu marek".

Na co stawiają marketerzy?

Prawie połowa zapytanych respondentów (43 proc.) uważa, że w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie znaczenie tzw. „radykalnych innowacji“, czyli nowatorskich produktów i usług. Na wartości zyska również niekonwencjonalna komunikacja marketingowa - takiego zdania jest aż 38 proc. respondentów.

nowatorskie produkty/ usługi ("radykalna" innowacja 43%
niekonwencjonalna komunikacja marketingowa 38%
nowe miejsca i sposoby sprzedaży 25%
obniżki cenowe 25%
obsługa klienta 24%
nowe warianty produktów/ usług 23%
programy lojalnościowe 23%
merchandising 22%
promocje konsumenckie 13%
reklama ATL 10%
sponsoring i PR 9%
nowe typy opakowań 9%
zmiana wyglądu produktów/ rebranding 6%

Bartłomiej Serafiński, partner Touch Ideas, uważa, że szukając przyczyn takich prognoz należy zwrócić uwagę, że aktualnie marketerzy wkraczają w nowy etap rozwoju polskiego rynku - upodabniają się do rynków zachodnich, gdzie nowe produkty i usługi są motorem wzrostu. Zdaniem Serafińskiego jeszcze do niedawna największe sukcesy w Polsce odnosiły masowe produkty reklamowane w tradycyjnych spotach telewizyjnych. Teraz jednak taka formuła budowania marek nie sprawdza się. - Konsumenci unikają reklam i oczekują nowych, odczuwalnie lepszych produktów. Dlatego rośnie znaczenie innowacji, a w świetle wyników badania możemy spodziewać się, że ten trend nasili się w najbliższych latach - komentuje.

Czynniki

W przeprowadzonej analizie ankieterzy sprawdzili również, jakie czynniki wpływają na sukces rynkowy. Ponad połowa marketerów na pierwszym miejscu stawia konsekwencję i ciągłość działań komunikacyjnych. Warto zwrócić uwagę na to, jak bardzo zyskały znajdujące się na drugiej pozycji „odważne, niestandardowe działania komunikacyjne“ (38%). Czynnik ten w analogicznym badaniu przeprowadzonym w 2006 roku (badanie Millward Brown, Stratosfera i HBR Polska) znajdował się dopiero na dalekim 6 miejscu. Tracą na znaczeniu za to długoterminowe, przemyślane strategie - dwie pozycje w dół i 28 proc. badanych.

konsekwencja, ciągłość działań komunikacyjnych 51%
odważne, niestandardowe działania komunikacyjne 38%
rozpoznanie potrzeb konsumentów 33%
realizowanie długoterminowej, przemyślanej strategii 28%
szybkie reagowanie na zmiany rynkowe 25%
odpowiadanie na istniejące oczekiwania konsumentów 23%
kreowanie nowych potrzeb konsumentów 20%
posiadanie dominującej pozycji na rynku 15%
częste wprowadzanie nowości produktowych 13%
posiadanie technologicznie lepszego od konkurencji produktu 6%
przewaga dzięki wysokiemu budżetowi markitengowemu 6%
niezależność w działaniach na rynku krajowym 5%
realizowanie strategii międzynarodowej 3%
testowanie rozwiązań w badaniach konsumeckich 3%
adaptowanie rozwiązań z innych rynków 2%

Jak będzie wyglądał rynek?

Niemalże 2/3 marketerów jest pewnych, że cykl życia produktów w najbliższym czasie zdecydowanie skróci się, one same zaś zostaną zastąpione przez nowe.
Praktycznie taka sama liczba badanych przewiduje, że konsumenci stawiać będą przede wszystkim na produkty niszowe dostosowane do ich wymagań i potrzeb. Zdaniem większości (60 proc.) marki będą rozszerzane na nowe kategorie produktowe, a prawie połowa ankietowanych sądzi wręcz, że ilość marek zwiększy się.

Cykl życia produktu
Cykl życia produktów skróci się, istniejące produkty będą szybko zastępowane przez nowe 63%
Cykl życia produktów wydłuży się, istniejące produkty będą coraz dłużej funkcjonować na rynku 14%
Nie wiem/trudno powiedzieć 23%
Upodabnianie czy różnicowanie produktów
Produkty / usługi będą się do siebie upodabniać 34%
Produkty / usługi będą się różnicować 51%
Nie wiem/trudno powiedzieć 15%
Typ produktu
Wzrośnie udział produktów niszowych 64%
Wzrośnie udział produktów masowych 14%
Wzrośnie popularność serii limitowanych i produktów okazjonalnych 12%
Nie wiem/trudno powiedzieć 11%
Liczba marek na rynku
Będzie malała liczba marek na rynku (konsolidacja) 32%
Będzie rosła liczba marek na rynku (fragmentaryzacja) 46%
Nie wiem/trudno powiedzieć 21%
Rozszerzanie marek
Marki będą funkcjonować w tych kategoriach produktowych co obecnie 18%
Marki będą rozszerzane na nowe kategorie produktowe 60%
Nie wiem/trudno powiedzieć 21%
Podstawa 177

- W “głównym nurcie” polskiego rynku, na którym konkurują zwykle standardowe produkty, konkurencja będzie coraz silniejsza i przetrwają tylko silne marki. Szansą na wzrost dla firm jest tworzenie nowych potrzeb konsumenckich i rozwijanie własnych nisz rynkowych - komentuje Serafiński. Uważa on, że sukces marketerów zależeć będzie od ich odwagi do tworzenia nowości, szybkości działania i umiejętnego zarządzania markami parasolowymi. - Czas “zwyczajnych” produktów kończy się. Wygrają innowacyjne firmy, które potrafią zmieniać reguły gry na rynku - dodaje.

Badanie “Trendy w budowaniu marek” zostało zrealizowane w październiku 2009 roku. Analiza miała na celu sprawdzenie opinii menedżerów w polskich firmach na temat kierunków, w jakich ich zdaniem będzie rozwijał się rynek oraz czynników decydujących o sukcesie na rynku. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Millward Brown na próbie 177 menedżerów zaangażowanych w marketing strategiczny w polskich firmach (prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy marketingu / sprzedaży, menedżerowie PR, menedżerowie marki / produktu, menedżerowie d/s rozwoju marketingu, kierownicy badań marketingowych).

Tagi: polska, rynek, opinia, reklama, polski, wzrost, prezes, marketing, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz