Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
internet
09.02.2010 11:30

Raport interaktywnie.com: Agencje interaktywne

Agencje interaktywne zajmują na naszym rynku ważną pozycję. Bez ich udziału niemożliwe jest już przeprowadzenie skutecznej kampanii we współczesnych mediach oraz zapewnienie swojej marca przemyślanej strategii obecności w świadomości klientów - to główna konkluzja pierwszego w tym roku raportu Interaktywnie.com, w którym zajmujemy się rynkiem polskich agencji interaktywnych.

Podziel się
Dodaj komentarz

Agencje interaktywne zajmują na naszym rynku ważną pozycję. Bez ich udziału niemożliwe jest już przeprowadzenie skutecznej kampanii we współczesnych mediach oraz zapewnienie swojej marca przemyślanej strategii obecności w świadomości klientów - to główna konkluzja pierwszego w tym roku raportu Interaktywnie.com, w którym zajmujemy się rynkiem polskich agencji interaktywnych.

Raport podkreśla, że standardem są takie agencje, do których zadań należy kompleksowe zaprojektowanie i wdrożenie strategii obecności marki w Internecie. Normą jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i zarządzaniem nośnikami reklamowymi, planowaniem kampanii reklamowych w sieci oraz pozycjonowaniem stron. Często w portfolio interaktywnym można znaleźć hosting, ale zdarza się tak, że plan biznesowy opiera się wyłącznie o to. Agencje kombo, mówiąc kolokwialnie, oprócz wyżej wymienionych chwalą się też kompetencjami z zakresu IT oraz telekomunikacji, ale w celu dywersyfikacji przychodów świadczą dziś tak drobne usługi, jak przygotowanie prezentacji multimedialnych czy copywriting.

Szerokie kompetencje przekładają się również na zyski. Dla przykładu, K2 zanotowała w 2008 roku (ostatnie dostępne dane) 40,8 mln zł przychodu, czyli o 57 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 2,7 mln zł – co stanowiło wzrost o 62 proc. Natomiast agencja Adv.pl miała w 2008 roku zysk brutto w wysokości 736 tys. zł – to o 15 proc. mniej niż w 2007 roku. Jednak skonsolidowany przychód w 2008 roku wyniósł 12,04 mln zł – co stanowiło wzrost o 114 proc.

Ważnym wątkiem, który pojawia się w raporcie, jest sprawa płacenia za przetargi. A raczej braku takiej gratyfikacji, która na polskim rynku interaktywnym wciąż jest bardziej osobliwością niż standardem, który powinien być przestrzegany przez wszystkich poważnych graczy. Mimo to, do takich działań namawia IAB Polska. - Przy IAB Polska opracowaliśmy rekomendacje i liczymy, że przekonają klientów, że warto za udział w przetargu płacić, bo symboliczna opłata znaczy, że klient poważnie traktuje to, co robi i wybiera agencję, która da mu realną wartość – przekonuje w raporcie Magdalena Górak, PR manager agencji Artegence.

Trendy A.D. 2009

W raporcie przeanalizowaliśmy również najważniejsze trendy w kreacji internetowej mijających miesięcy. Specjaliści z agencji interaktywnych zgodni są, że rok 2009 rok, był rokiem społeczności, ekspansywnego formatu wideo, grafiki, która zajęła równorzędne miejsce obok tekstu, a także wszelkich niekonwencjonalnych rozwiązań, które w taki czy inny sposób były w stanie przyciągnąć użytkowników. - Trudno w tej chwili wyobrazić sobie ciekawy serwis wciągający użytkowników głęboko w interakcję, oparty o czysty html czy flash. Każda duża agencja za punkt honoru stawia sobie uruchomienie działu video&motion lub choćby związane z nim stanowiska – podkreśla Wojciech Adryańczyk, dyrektor artystyczny w Hypermedia.

Większość specjalistów podkreśla, że z każdym rokiem zmniejsza się bariera, dzieląca użytkowników i technologie, czego efektem jest właśnie nacisk na elementy multimedialne. Zdaniem przedstawicieli agencji interaktywnych, miniony rok był czasem, w którym również interfejsy serwisów www stawały się coraz bardziej interaktywne, m.in. dzięki wykorzystaniu technologii AJAX i JavaScript. - Lighboxy, rozwijane panele, dynamiczne zakładki, to już standard – wylicza Maciej Lipiec, User Experience Director z K2. - Wydaje się, że rozwiązania JS wypierają Flasha i Flexa. Projektowanie interfejsów www upodobniło się już prawie całkowicie do projektowania aplikacji desktopowych – dodaje. Wśród ubiegłorocznych trendów, obecnych na polu projektowania www, znajduje się również rosnąca rola typografii na stronach, większe zdjęcia, nagłówki, itp. Słowem, dążenie do maksymalnego upraszczania nawigacji.

Agencje stawiają na technologie

Innym zjawiskiem na rynku interaktywny w 2009 roku było kształtowanie się podziału na dwa „sektory”. Kreatywny, który jest domeną tradycyjnych agencji interaktywnych, oraz technologiczny, w którym specjalizują się tzw. Internet Software House’y. Wynika to oczywiście z potrzeb klientów, którzy mają coraz bardziej specjalistyczne wymagania. W raporcie podkreślamy, że jeszcze niedawno wyobraźnia marketingowca ograniczała się do kampanii bannerowych, a od agencji wymagano kreatywności w zakresie wizualnym. Jedynie nieliczni dawali się namówić na strategie komunikacyjne oparte o zaawansowane serwisy, a z racji wyższych kosztów, mogli pozwolić sobie na nie tylko nieliczni. Ale budżety, a szczególnie te przeznaczane na internet, ciągle rosną.

Przepytywani na potrzeby naszej publikacji eksperci zaznaczają również, że projekty technologiczne są 3-4 razy droższe niż kreatywne. Łukasz Jasionowicz, key account manager w Kombinet, stosunkowo niedużej wrocławskiej agencji ujawnił, że średni budżet prowadzonych przez nich projektów marketingowych, waha się w granicach od 3 do 25 tys. zł, zaś technologicznych od 10 do 100 tys.

Koncentrując się wyłącznie na ISH należy wspomnieć o grupie roboczej ds. technologii, działającej przy IAB Polska, która rozpoczęła swoją działalność również w ubiegłym roku. Do jej głównych zadań należy m.in. edukacja rynku na temat dobrych praktyk z zakresu projektowania, wdrażania i utrzymywania zaawansowanych technologicznie serwisów oraz aplikacji internetowych.

Rozwój, mimo kryzysu

Raport „Agencje interaktywne” pokazał wyraźnie, że rok 2009 był dla polskich agencji interaktywnych okresem dynamicznego rozwoju. Mimo przypadającego na ten czas światowego kryzysu, który skutecznie zahamował inne, związane m.in. z marketingiem gałęzie rynku, Internet oraz działające na jego polu firmy wyszły obronną ręką.

Tagi: internet, kryzys, budżet, rynek, serwis, media, polski, telekomunikacja, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz