Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
rok
28.02.2011 11:10

Raport Interaktywnie.com: Zadyszka w polskim PR już się skończyła

W ubiegłym roku polski rynek usług public relations zaczął odrabiać straty po tąpnięciu w kryzysowym, 2009 roku. Jednak dopiero w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy - jeśli wierzyć prognozom specjalistów z International Communications Consultancy Organisation, zrzeszającej agencje i krajowe organizacje zajmujące się rynkiem PR - mamy szanse powrócić do poziomów z rekordowego, 2008 roku.

Podziel się
Dodaj komentarz

W ubiegłym roku polski rynek usług public relations zaczął odrabiać straty po tąpnięciu w kryzysowym, 2009 roku. Jednak dopiero w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy - jeśli wierzyć prognozom specjalistów z International Communications Consultancy Organisation, zrzeszającej agencje i krajowe organizacje zajmujące się rynkiem PR - mamy szanse powrócić do poziomów z rekordowego, 2008 roku.

Wówczas wartość rynku PR szacowana była - jak wynika z analiz Liberty Group - na 450 milionów złotych. Ubiegły rok, według wstepnych szacunków ICCO branża ta w naszym kraju zamknęła kwotą o około 50 milionów złotych niższą.

W skali Europy - jak wynika z prognoz ICCO za ubiegły rok - plasujemy się pod koniec pierwszej dziesiątki jeśli chodzi o wartość rynku. Pod tym względem porównywalnie wypadają Norwedzy, Słoweńcy czy Austriacy. Trzy, a nawet czterokrotnie więcej wart jest PR-owy tort w Niemczech, Włoszech czy Francji, a bezkonkurencyjna pod tym względem w Europie jest Wielka Brytania z wynikiem przekraczającym równowartość 1,5 miliarda euro rocznie. Więcej na PR wydają tylko Brazylijczycy (w przeliczeniu około 1,7 miliarda euro) i oczywiście Amerykanie (równowartość ponad 5 miliardów euro rocznie).

To jednak Polska pochwalić się może jedną z najwyższych na świecie prognoz ubiegłorocznych wzrostów. Spodziewany wzrost na poziomie 15 procent daje nam trzecie miejsce sposród wszystkich 24 krajów, w których działa i które monitoruje ICCO. Lepiej wypadła jedynie Brazylia i prawdopodobnie Portugalia.

Kołem zamachowym jest i bedzie PR internetowy

Choć trudno wyobrazić sobie dziś skuteczne działania PR bez wykorzystania internetu, to - wbrew pozorom - nie mają one dominującej pozycji w branży. Według szacunków The International Communications Consultancy Organisation w skali swiata ten dział public relations stanowi mniej więcej 15 procent wszystkich działań PR. To jednak szybko się zmienia. We wszystkich krajach, których rynki bada ICCO w ubiegłym roku wzrosty rynku e-PR osiągały wartości dwucyfrowe. Nawet tam, gdzie w globalnym ujęciu branża może mówić o stagnacji.

Pod względem komunikacji internet w polskim PR zajmuje już dziś poczesne miejsce. Według ICCO, aż 80-90 procent wszelkich konsultacji prowadzonych jest w naszym kraju właśnie za jego pośrednictwem. Choć oczywiście rodzime firmy i agencje PR mają w ofercie
całą paletę usług i narzędzi e-PR: prowadzenie internetowych biur prasowych, obsługę firm i marek w blogosferze i mediach społecznościowych, marketing szeptany i wirusowy, obsługę mailingów, kanałów wideo czy prowadzenie internetowych konkursów.

Tagi: rok, euro, rynek, internet, wzrost, raport, branży, koniec, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz