Notowania

rynek
04.03.2010 15:37

Sieć czeka rewolucja: indeksowanie w czasie rzeczywistym

Google wykonało ruch, który może zmienić rynek wyszukiwarek. Powstaje system pozwalający na indeksowanie treści w czasie rzeczywistym.

Podziel się
Dodaj komentarz

Google wykonało ruch, który może zmienić rynek wyszukiwarek. Powstaje system pozwalający na indeksowanie treści w czasie rzeczywistym.

Nastąpi to kiedy firma przystosuje narzędzie "PubSubHubBub" do indeksowania sieci w czasie rzeczywistym, zamiast dotychczasowego systemu opartego na linkach, charakterystycznego dla współczesnych wyszukiwarek. Google planuje niedługo zaproponować właścicielom stron uczestnictwo w programie.

PuSH opiera się na syndykacji i działa w systemie ATOM, w którym publikujący informuje subskrybentów za każdym razem, gdy na jego stronie pojawią się nowe treści. Mówiąc krótko, oparty jest na systemie tzw. „feedów”. Stony działające w nim informują "hub" za każdym razem, kiedy pojawia się na nich nowa zawartość, a ten kieruje ją do odpowiednich prenumeratorów.

PuSH nie zastąpi jednak linkowania. Będzie ono potrzebne, żeby subskrybować feedy. System powiększy w ten sposób indeks Google'a. Firma wprowadzi także ochronę przed spamem. System będzie szczególnie ważny dla mniejszych stron, które rzadko są odwiedzane dzięki wyszukiwarce. Feedy PubSubHubbub będą widoczne również dla Yahoo oraz Binga.

Zdaniem Piotra Stanocha, SEM managera w Trendmaker, indeksowanie w czasie rzeczywistym mocno wspomoże użytkowników szukających najświeższych wiadomości. Dla większości wyników wyszukiwań nie będzie to miało znaczącego efektu, a pozycjonowanie marki pozostanie niezmienione. - W najbliższych miesiącach będziemy świadkami udoskonalania tego sposobu, co w prosty sposób przełoży się na wyszukiwanie informacji przez przeciętnego użytkownika. Obecnie częściej kieruje się do wybranych (i znanych) portali informacyjnych. Jeżeli indeksowanie w czasie rzeczywistym będzie działać sprawnie, niedługo najlepszym sposobem na zdobycie najświeższych informacji będzie wpisanie pytania w wyszukiwarke - przewiduje Stanoch.

Natomiast Mateusz Zyguła, CEO & Key Account Manager w Widzialni.pl, twierdzi że sposób ten przede wszystkim skróci czas dostępu do informacji. W przyszłości system może zostać zaimplementowany w wyszukiwarce Google i być wykorzystywany na przykład do szybszego indeksowania portali umieszczających dużą ilość informacji lub sklepów internetowych aktualizujących swoją bazę produktów. - Już w tej chwili możliwe jest poinformowanie wyszukiwarki, że na naszej stronie pojawiły się nowe treści - nazywamy to "pingowaniem". Niemniej jednak pingowanie Google nie przynosi jeszcze założonych efektów. Poinformowanie wyszukiwarki o aktualizacji treści na stronie nie powoduje jej natychmiastowego zindeksowania - dodaje Zyguła.

Z kolei *Miłosz Woźniak, *SEO manager w Cube Group, zwraca uwagę, że "rewolucja" powinna objawić się raczej w postaci sieci zdecentralizowanej, gdzie - w wybranym przez nas miejscu - będziemy otrzymywali interesujące komunikaty z wielu źródeł, chwilę po ich opublikowaniu. Pozwoli to na bycie cały czas na bieżąco z nowymi informacjami.

Aktualnie "real time web" wprowadza nową jakość przesyłania informacji, stawiając na szybkość jej otrzymywania, a nie na wartość merytoryczną komunikatu. Wykorzystywanie wielu źródeł informacji na bieżąco może prowadzić do otrzymywania ich nadmiaru. Możliwość oceniania informacji i otrzymywanie ich jedynie wtedy, kiedy wzbudzą zainteresowanie powinno zaowocować lepszą jakością treści w sieci.

- Rozwiązanie PubSubHubub opiera się na trzech ogniwach: publikującym treść (publisher), węźle centralnym (hub) i prenumeratorze (subscriber). Celem powstania protokołu było umożliwienie wykonania dużej liczby uaktualnień wiadomości przez jednego huba w przeciągu sekundy. I to się w pełni udało. Protokół opiera się idei open source, dzięki czemu będzie mógł być rozwijany przez społeczność programistów, co pozwoli między innymi w szybki sposób go rozwijać oraz wykrywać w nim błędy – wyjaśnia Woźniak.

Tagi: rynek, system, sieci, strona, portal, jakość, kolej, sieć, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz