Notowania

serwis
30.09.2010 13:20

Społeczności wciągają jak narkotyk. Raport Interaktywnie.com

Społeczności to hasło, które z internetem związane jest od dłuższego czasu nieodzownie. I choć już dziś lwia część internautów - w Polsce i na świecie - korzysta z serwisów i portali społecznościowych, branża wciąż widzi w nich gigantyczny potencjał rozwoju. Możliwości marketingowe również.

Podziel się
Dodaj komentarz

Społeczności to hasło, które z internetem związane jest od dłuższego czasu nieodzownie. I choć już dziś lwia część internautów - w Polsce i na świecie - korzysta z serwisów i portali społecznościowych, branża wciąż widzi w nich gigantyczny potencjał rozwoju. Możliwości marketingowe również.

Za tym potencjałem przemawia stale rosnąca liczba użytkowników social media. Raport z badania konsumenckiego, jakie na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadziła pracownia PBS DGA pokazuje, że do regularnego korzystania z serwisów społecznościowych przyznaje się przeszło 80 procent polskich internautów.

Choć kont w społecznościach jest jeszcze więcej. Jak w maju podawał miesięcznik Chip, w około 250 działających w Polsce serwisach społecznościowych konta ma przeszło 16 milionów Polaków.

[Facebook](https://tech.wp.pl/facebook-6170975796766849c) rośnie w siłę, ale rodzima konkurencja nie czeka z założonymi rękoma

Trudno się więc dziwić, że w wyścigu o względy internautów serwisy społecznościowe starają się przyciągać ich coraz bardziej zmyślnymi i zaawansowanymi propozycjami. Nasza Klasa, która od dłuższego czasu czuje już na plecach oddech światowego giganta – Facebooka – w tym roku zmieniła logo i skróciła nazwę, udostępniła Śledzika zewnętrznym stronom www, uruchomiła wersję mobilną z prawdziwego zdarzenia, oddała w ręce zewnętrznych deweloperów API, dzięki któremu będą mogły powstawać nowe aplikacje dla klasowiczów, a od lipca użytkownicy portalu mogą grać w polskojęzyczne gry społecznościowe. Liczba graczy – jak podaje sam portal – liczona jest już w milionach.

Social media są dziś oczkiem w głowie marketerów na całym świecie. Powód jest prosty. W mediach społecznościowych drzemią bowiem niebywałe możliwości kreowania opinii i wizerunku. Dość powiedzieć, że według ostatnich badań, przeprowadzonych w sierpniu przez amerykańską firmę Invkoe Solutions, aż 41 procent internautów ufa informacjom, publikowanym na firmowych profilach w Facebooku. Jeśli informację opublikuje osoba, którą znamy – poziom zaufania rośnie wówczas aż do 64 procent. Nieco gorsze wyniki uzyskał Twitter – odpowiednio 26 i 45 procent.

Nie dziwi więc, że kwoty, jakie co roku firmy wydają na promocję w społecznościach rosną co roku, nie zważając na zawirowania w światowej gospodarce. W tym roku globalnie mają przynieść przeszło 3,3 miliarda dolarów, a w przyszłym przekroczyć 4 miliardy. Rok 2011, jak przewiduje eMarketer, będzie przełomowy również dlatego, że pierwszy raz Stany Zjednoczone wydadzą na reklamę w social media mniej, niż reszta świata.

Pod względem przychodów bezkonkurencyjny jak dotąd jest rzecz jasna Facebook, z ubiegłorocznym wynikiem na poziomie 800 milionów dolarów. Liczba reklamodawców wzrosła czterokrotnie w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy, a jeden fan może być wart nawet 310 dolarów.

Na tym tle wynik osiągnięty przez Naszą Klasę jest niewielki, choć jak na polskie warunki również robi duże wrażenie. W ubiegłym roku największy portal społecznościowy w Polsce miał 62,8 miliona złotych przychodu, a zysk netto wyniósł 18,5 miliona. O pięć milionów więcej, niż rok wcześniej.

I na tym wzrosty się nie skończą. Zuzanna Rutkowska z zajmującej się działaniami w społecznościach agencji Brand Karma przekonuje, że wydatki na marketing w social media w Polsce w ciągu najbliższego roku urosną nawet sześciokrotnie.

Czytaj więcej w nowym raporcie Interaktywnie.com - Media Społecznościowe [PDF]

Tagi: serwis, media, reklama, wyniki, polsce, badania, raport, portal, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz