Notowania

usa
09.12.2009 12:09

Światowy rynek reklamy stabilizuje się

Po największym spadku wydatków na reklamę w 2009 (-10,2%), światowy rynek reklamowy stabilizuje się. Według najnowszych badań ZenithOptimedia Group w roku 2010 urośnie on o blisko jeden procent.

Podziel się
Dodaj komentarz

Po największym spadku wydatków na reklamę w 2009 (-10,2%), światowy rynek reklamowy stabilizuje się. Według najnowszych badań ZenithOptimedia Group w roku 2010 urośnie on o blisko jeden procent.

Najszybszy wzrost w 2010 r. zanotuje Azja i Ameryka Łacińska o ponad 8% podczas gdy państwa Europy Środkowo-Wschodniej jedynie o 2,3 %, Przez najbliższe 3 lata rynek będzie stabilnie rósł aby w 2012 roku osiągnąć poziom 5%. Udział inwestycji w reklamie internetowej urośnie z 12,4% w 2009 do 16,2% w 2012.

Analitycy ZenithOptimedia Group oceniają, że światowe wydatki na reklamę spadły przez cały 2009 rok aż o 10,2%. Ożywienie na rynku reklamy będzie trwało około 3 lat. Prognozy na rok 2010 zostały podniesione z 0,4% do 0,9% punktu procentowego. Jest to pierwsza korekta wzrostowa odnosząca się do roku 2010, biorąc pod uwagę publikację ZOG z czerwca 2008. Ożywienie nabierze stabilnego tempa wraz z powrotem zaufania klientów. W konsekwencji analitycy ZenithOptimedia szacują wzrost rynku reklamy na poziomie 3,9% w 2011 i 4,8% w 2012.

Negatywne skutki powodowane przez zapaść rozprzestrzeniły się po świecie bardzo nierównomiernie. Rynki rozwinięte (jak USA, Europa Zachodnia i Japonia) odniosły bardzo istotne, fundamentalne straty. Na tych rynkach, w roku 2010, spodziewane jest dalsze osłabienie w związku z tym, że wzrost gospodarczy pozostanie słaby i niestabilny. W USA wydatki zmniejszą się o 2,4%, 0,5% w Europie Zachodniej oraz 3,2% w Japonii, zanim w roku 2011 pojawi się umiarkowany wzrost.

Wiele rynków rozwijających się – zwłaszcza w Azji rejonu Pacyfiku i Ameryce Łacińskiej – kontynuowało wzrosty w tym roku, i już notuje wzrosty na fali odreagowania po spowolnieniu w pierwszej połowie roku 2009. Analitycy przewidują, że te regiony powrócą do naturalnej tendencji wzrostowej w roku 2010. 27 rynków rozwijających się kontynuowało w roku 2009 wzrosty - 12 z nich o wskaźniki dwucyfrowe. Specjaliści z ZenithOptimedia przewidują, że liczba rosnących rynków reklamowych – z ocenianych 79 – wzrośnie do 63 w przyszłym roku.

W 2010 roku analitycy ZenithOptimedia założyli wzrost wydatków: o 8,4% w Azji, rejonu Pacyfiku (bez udziału Japonii), 8,1% w Ameryce Łacińskiej, 2,3% w Europie Środkowo-Centralnej oraz 7 % w reszcie świata.

Internet był jedynym medium reklamowym, który zanotował ogólny wzrost. Globalne załamanie przyspieszyło zmianę w strukturze budżetów, z mediów tradycyjnych na rzecz internetu. W czasie, gdy działy marketingu są zmuszone do uzasadniania każdej wydanej złotówki, szybkie i pewne zwroty gwarantowane z kampanii internetowych są bardziej atrakcyjne niż korzyści oferowane przez inne media, czyli z długofalowej budowy wizerunku danej marki.

Oczekiwania wskazują, iż reklama internetowa zanotuje dalszy wzrost o 9,5% w tym roku oraz o kolejne 12-13% corocznego wzrostu przez kolejne trzy lata. W roku 2012 reklama w internecie stanowić będzie 16,2% ogółu wydatków na reklamę. Przepaść pomiędzy internetem a prasą zmniejszyła się z 26% przed pięciu laty, do 11% w tym roku. W roku 2012 będzie to już zaledwie 4-procentowa różnica.

Wydatki reklamowe - podział na poszczególne media

Obecne ceny w milionach USD (przelicznik wg średnich kursów z 2008)

2008 2009 2010 2011 2012
Dzienniki 123,110 101,994 97,854 96,710 95,847
Magazyny 56,595 45,116 43,101 42,635 42,711
TV 185,728 171,546 174,942 182,981 192,925
Radio 37,640 33,615 33,101 33,856 35,503
Kino 2,380 2,178 2,230 2,358 2,493
Outdoor 31,909 28,994 29,611 31,037 32,458
Internet 49,383 54,070 60,350 68,405 77,511
Razem 486,746 437,512 441,188 457,982 479,449

Źródło: ZenithOptimedia

Tagi: usa, internet, rynek, media, wskaźniki, reklama, budowa, wzrost, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz