Notowania

Przejdź na
internet
24.02.2010 15:20

Trendy na rosyjskim rynku reklamowym 2009

Wzrost dla rynku reklamy online w Rosji siegnął 25%, przy czym największą popularnością cieszyły się projekty z zakresu BTL. Ich wartość szacowana jest na 1,5 mld rubli.

Podziel się
Dodaj komentarz

Wzrost dla rynku reklamy online w Rosji siegnął 25%, przy czym największą popularnością cieszyły się projekty z zakresu BTL. Ich wartość szacowana jest na 1,5 mld rubli.

Wartość rosyjskiego rynku reklamy online (bez reklam kontekstowych) analitycy z AdWatch oszacowali na 6,61 miliardów rubli, bez podatku VAT. Już dwa lata temu nastąpił wzrost o 35% w stosunku do roku 2007. Wartość samego rynku reklam banerowych szacowano na 5,59 miliardów rubli. Analizę przeprowadzili eksperci z AdWatch, Mail.ru, IMHO VI, SOL+, Infox.ru, PRT, Advert.ru, MediaEdge CIA, Affect, KSAN, SKCG.
Głównym celem badania było stworzenie standardu klasyfikacji nowych, niestandardowych rodzajów reklamy internetowej i oszacowania ich wielkości. Anatolij Topol, dyrektor działu projektów specjalnych w AdWatch podkreślił: - Po przeprowadzeniu szeregu wywiadów z ekspertami w branży zorientowaliśmy się, że brak jest zunifikowanych standardów pojęciowych w branży. Spotkaliśmy się z różnym rozumieniem reklamy BTL, projektów specjalnych, działań niestandardowych. Wiele osób z branży reklamowej jako niestandardowe definiuje wszelkie działania reklamowe poza reklamą banerową. Z kolei my pod pojęciem "projektu specjalnego" rozumiemy wprowadzenie marki do popularnych miejsc w sieci w poszukiwaniu nowych sposobów współpracy z odbiorcą. Nasza definicja nie została przyjęta przez wszystkich ekspertów.

Większość ekspertów, którzy wzięli udział w badaniu, była zgodna co do punktu, że wśród głównym rodzajów reklamy niebanerowej wyróżnia się działania BTL w sieci, działania PR w zakresie mass mediów wirtualnych i marketing społecznościowy. Wsród głównych narzędzi działań BTL w Internecie wyróżniono sponsoring treści, specjalne projekty dotyczące treści (nowe usługi czy informacje branżowe), ankiety i kwestionariusze (tworzenie baz danych) oraz product placement. Do działań PR online zaliczono: newsy, artykuły, konferencje, konsultacje, wywiady, badania czy rankingi. Z kolei marketing społecznościowy obejmuje rozpoznanie opinii publicznej na forach, serwisach społecznościowych i listach dyskusyjnych oraz marketing wirusowy.

Opinie ekspertów odnośnie przyporządkowywania konkretnych działań do wymienionych kategorii były podzielone. Przykładowo, agencja reklamowa +SOL definiowała działania BTL jako tworzenie wizerunku marki, prowadzenie badań i testów produktów, z czym w większości zgadzali się eksperci z Advert.ru. Z kolei managerowie z agencji Affect twierdzili, że w zakres BTL wchodzi również szereg działań z zakresu marketingu wirusowego, a aktywność w mass mediach internetowych zaliczali do kategorii marketingu społecznościowego, nie zaś działań PR.

Eksperci stwierdzili, że największe sukcesy przyniosły w roku 2008 projekty z zakresu działań BTL, działań PR w mass mediach online oraz marketingu społecznościowego. Projekty BTL skupiły 66% rynku, 1/5 stanowiły działania z zakresu marketingu społecznościowego, zaś 15% - działania PR w sieci.

Eksperci byli zgodni odnośnie faktu, że działania BTL w sieci cieszyły się w roku ubiegłym największą popularnością w branży reklamowej. Taras Tkaczuk, CEO w +SOL podkreślił, że jeszcze kilka lat wcześniej na rynku takich projektów po prostu nie realizowano. - Obecnie mamy regularne zamówienia na takie projekty - od producentów urządzeń AGD i elektroniki użytkowej poczynając, na bankach i instytucjach finansowych kończąc.

Rozwój działań PR na forach, blogach czy serwisach społecznościowych jest ograniczona do niewielkiego zakresu narzędzi, oferowanych przez witryny internetowe. Ten sektor rynku w roku 2008 nie wykazywał znaczącego wzrostu. Natalia Kutuszewa, zastępca CEO w Infox.ru podkreślała, że podsumowanie roku 2009 może wykazać duże zmiany. - W związku z niestabilnym otoczeniem gospodarczym firmy muszą prowadzić kampanie z zakresu PR w sieci i pracowicie planować kampanie reklamowe. Właściciele mass mediów, serwisów społecznościowych, witryn blogowych muszą wypracować nowe narzędzia do działań PR: komplesowe, zintegrowane i oferujące duże możliwości.

Andriej Czernuszow, CEO w AdWatch, szacuje, że branża BTL w sieci wykaże za rok 2009 wzrost do 50% (prognoza wzrostu dla rynku reklamy online wynosi 25%). Tym samym wartość rynku reklamy BTL może osiągnąć 1,5 miliardów rubli w roku 2009, co dałoby 17% całkowitej wielkości rynku reklamy internetowej w Rosji.

Źródło: AdWatch

Tagi: internet, rosja, rynek, serwis, branży, media, reklama, opinia, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz