Notowania

usa
01.06.2009 12:10

XI Rewolucja w komunikacji - relacja z imprezy

28 maja w siedzibie Agory odbyło się XI seminarium z cyklu Rewolucja w komunikacji. "Marketing przypomina małżeństwo - w obydwu przypadkach podstawą jest budowanie dobrej relacji".

Podziel się
Dodaj komentarz

*28 maja w siedzibie Agory odbyło się XI seminarium z cyklu "Rewolucja w komunikacji". Organizatorami imprezy była Gazeta.pl oraz internetPR. Patronat medialny sprawowało Interaktywnie.com. *Wśród prelegentów tym razem znaleźli się:

  1. Xawery Konarski, adwokat z kancelarii Traple Konarski Podrecki
  2. Krzysztof Dębowski, dyrektor zarządzający Sare
  3. Mariusz Pawłowski, dyrektor działu Data & Consulting, Acxiom Polska
  4. Patrycja Kunkel, brand manager, Agora
  5. Katarzyna Domańska, prezes i dyrektor zarządzający Think Open
  6. Borys Wróbel, członek zarządu Mobijoy
  7. Michał Białek, marketing manager, Wykop.pl

Pierwsza prezentacja, którą przedstawił Xawery Konarski, dotyczyła marketingu bezpośredniego. Prawnik omówił problem kwalifikacji prawnej informacji o klientach z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych. Jak zaznaczył, wciąż nie ma w naszym kraju regulatora, który - jak to ma miejsce np. w Wielkiej Brytanii - zająłby się tym problemem, tym samym "uciekając ze szponów GIODO".

Xawery Konarski - "Dane osobowe internautów - jak je przetwarzać zgodnie z prawem"

Konarski podczas wystąpienia przedstawił różne sytuacje, w których ma zastosowanie przepis o ochronie danych osobowych bądź nie. Podał m.in. przykład tradycyjnego listu, za pomocą którego wciąż przesyłane są oferty. W takim przypadku zastosowanie ma zasada opt-out, czyli sprzeciw adresata. W przypadku telefonu oraz faksu dopuszczane są działania zarówno w oparciu o zgodę (opt-in) oraz brak sprzeciwu (opt-out). Warto dodać, że w większości krajów Unii Europejskiej, telemarketing możliwy jest jedynie w oparciu o zgodę. W przypadku takich kanałów komunikacji jak SMS, MMS, e-mail, przesyłanie wiadomości możliwe jest tylko po uzyskaniu potwierdzenia od użytkownika.

Prawnik omówił również problem danych osobowych od strony internetu, pokazując np. że to czy adres e-mail jest daną osobową czy też nie zależy m.in. od tego, czy w bazie adresów można go powiązać z innymi informacjami o użytkowniku. "Adres poczty elektronicznej, nawet jeśli o nas nic nie mówi, to należy zakwalifikować go jako dane osobowe. W tym przypadku warunkiem jest to, że są do niego dołączone pozostałe dane, np. podane podczas rejestracji" - zaznaczył Konarski. Warto jednak mieć świadomość, iż GIODO poinformowało o traktowaniu maile zawsze jako danych osobowych, nawet jeśli w bazie znajduje się sam adres e-mail, bez dodatkowych informacji.

Kolejna prezentacja, autorstwa Krzysztofa Dębowskiego z Sare, przedstawiała osiem gorących trendów w e-mail marketingu. Dębowski zwrócił uwagę na fakt, że w okresie spowolnienia gospodarczego reklamodawcy zwiększają wydatki na social media oraz e-mail marketing. Według IAB, polscy marketerzy na te ostatnie przeznaczają 6-7 procent swoich budżetów.

Zaznaczył, że najpierw należy zbudować relacje z klientami, a dopiero potem próbować coś sprzedać. Budowanie relacji z klientem należy oprzeć na zainteresowaniu wstępnym - w tym kontekście pojawiło się porównanie do małżeństwa. "Najpierw należy wziąć dane kontaktowe, przejść ‘na ty’, czyli zbliżyć się do klienta. Po jakimś czasie dopiero można wyjść z propozycją zakupów. Tylko 12,5% konsumentów jest gotowa do kupna produktu zaraz po zetknięciu się z jego reklamą. 70% może kiedyś ten produkt kupić, warto więc utrzymywać relacje z potencjalnymi klientami. W USA około 2/3 wydatków na email marketing jest przeznaczonych na komunikację z klientami" - tłumaczył zgromadzonym Dębowski.

Jako trzecia wystąpiła Patrycja Kunkel z Agory, debiutantka na polu publicznych wystąpień, która poradziła sobie z tym wyzwaniem całkiem nieźle. Przedstawicielka gospodarzy opowiedziała o wykorzystaniu newsletterów przez wydawcę w direct marketingu. Wyjaśniła jak budować dobrą bazę danych, na którą składa się tzw. higiena - aktualizacje, usuwanie duplikatów, błędów, przeprowadzanie analizy behawioralnej czy analizy danych deklaratywnych. Efektem jest lepsza klikalność reklam, jakościowe przejścia na stronę, co przekłada się na wyższy poziom tzw. "akcji zakupowych".

Patrycja Kunkel zaprezentowała również kilka zasad tworzenia skutecznych kreacji. "Nie pieczemy wszystkich newsletterów na jednym ogniu" - przestrzegała zgromadzonych. Jak zaznaczyła, kreacje powinny korespondować z layoutem serwisu. W miarę możliwości należy również unikać form flashowych, charakteryzujących się dużo niższą "klikalnością". Newsletter nie powinien być też wysyłany zbyt często. "Największa część użytkowników wypisuje się z newsletterów, bo tematyka przestaje ich interesować bądź newsletter wysyłany jest zbyt często" - mówiła Kunkel.

Wśród elementów, które mogą poprawiać skuteczność tej formy reklamy wymieniła wprowadzanie słów kluczowych, wybieranych przez użytkownika. W rezultacie dostaje on newsletter związany z tymi frazami, które sam wprowadził. Jak powiedziała przedstawicielka Agory, Wyborcza.pl będzie w najbliższym czasie wdrażać tego typu rozwiązanie.

Patrycja Kunkel - "Wykorzystanie newsletterów jako narzędzia direct marketingowego"

Po przerwie, jako kolejny wystąpił Maciej Woźniak z Search Lab. Podczas prezentacji pt. "Słowa, które zmieniają się w klientów" opowiedział o reklamie wyszukiwarkowej. Zwrócił uwagę na fakt, iż warto prowadzić kampanię na słowa z tzw. "długiego ogona". Statystyki odwiedzin niektórych stron z wyszukiwarek internetowych pokazują, że większość wizyt nie pochodzi z haseł, na które prowadzona jest najbardziej intensywna kampania. W tym przypadku zachodzi zjawisko "długiego ogona", które może zostać wykorzystane dzięki optymalizacji strony, w celu zaistnienia na wysokich pozycjach również z frazami związanymi tematycznie z promowanym produktem. Jak powiedział Woźniak, aby reklama była skuteczna warto dostosowywać przekaz reklamowy do słów kluczowych, które wykorzystuje użytkownik oraz dopasować treść strony docelowej do jego zapytania.

Po przedstawicielu Search Lab głos zabrała Katarzyna Domańska z Think Open, która podjęła zagadnienie permission marketingu. "Relacje rodzą transakcje" - powiedziała na początku. Jak wyjaśniła, to właśnie jest permission marketing, w którym nikt nikogo do niczego nie zmusza. Dzięki zastosowaniu tej metody, klient ma poczucie, że marka "myśli o nim" i troszczy się o jego potrzeby. Gdyby jej zabrakło, trudno będzie mu czymś ją zastąpić. "Takie relacje można budować z klientem. To co najtrudniejsze do zdobycia, to właśnie lojalność klienta, która jest bezcenna. Lojalny klient kupuje częściej, poleca produkt innym, może stać się ambasadorem naszej marki" - wyliczała Domańska. Po raz kolejny podczas tego spotkania marketing został porównany do relacji damsko-męskich.

Katarzyna Domańska - "Permission marketing, czyli jak relacje rodzą transakcje"

Wśród powodów zmiany marki wymieniła zmianę miejsca zamieszkania, zachęcenie przez znajomych pracujących dla konkurencji lub przez samą konkurencję. Wszystkie te elementy stanowią jednak ułamek przy najczęstszym powodzie rezygnacji z danego produktu bądź marki. Jak powiedziała Katarzyna Domańska, blisko 70% osób rezygnuje z powodu braku zainteresowania ze strony firmy oraz poczucie, że firma "nic dla nich nie robi".

Jako kolejny wystąpił Borys Wróbel z MobiJoy!, który przygotował prezentację na temat marketingu w telefonie komórkowym - "marketingu bardzo bezpośredniego". Stwierdził, że marketing mobilny jest narzędziem bardzo skutecznym, gdyż urządzenia mobilne to sprzęt, którego nie współużytkujemy - jest to nasza "osobista zabawka". Wróbel jako przykład skuteczności mobilnego marketingu przedstawił case study akcji, która została przygotowana dla Skody Superb. Jej celem było zbudowanie bazy danych, zaproszenie na jazdę próbną oraz pozyskanie potencjalnych "leadów". Jedyną czynnością jaką musiał wykonać użytkownik było wysłanie smsa z prośbą o kontakt. W tym momencie jego aktywność się kończyła. W kolejnym kroku to już call center kontaktowało się z nim. Klient zapraszany był na luksusową wycieczkę samochodem w wybranym przez niego terminie. Jak zaznaczył Borys Wróbel, projekt od początku przygotowany był z naciskiem na tworzenie wyjątkowej atmosfery podczas kontaktów z klientem. Efekt? Dobra sprzedaż samochodu
oraz nagrody dla projektu w branżowych konkursach. Jak podsumował przedstawiciel MobiJoy!, marketing to przede wszystkim podtrzymanie więzi małżeńskiej z klientem.

Na koniec Wróbel wymienił najważniejsze zalety marketingu mobilnego, wśród których znalazła się synergia z innymi mediami, natychmiastowa reakcja, wysokie CTR-y (kliknięcia np. w aplikacje na telefonie), precyzja dotarcia, mnogość kanałów komunikacji oraz oderwania od konkretnego miejsca.

Jako ostatni na imprezie wystąpił Michał Białek z Wykop.pl, który podjął się przedstawienia założeń marketingu bezpośredniego w społecznościach. Pokazał jak można wykorzystać mikroblogi w komunikacji marketingowej. Zwrócił również uwagę na wielokanałowość mikroblogów oraz na jej skuteczne wykorzystanie. W tym kontekście został przywołany przykład kampanii prezydenckiej Baracka Obamy oraz case Starbucksa. Mikroblogi zapewniają bezpośredni kontakt z klientem, informacje o nowościach, kreowanie hard-userów, którzy stają się ambasadorami marki. Skuteczność działań sieci Starbucks Białek zilustrował liczbami. W styczniu 2009 r. kanał na Twitterze miał jedynie 30 tys. "followersów", natomiast w maju 2009 r. już ponad 193 tys.

Michał Białek - "Marketing bezpośredni w społecznościach"

Michał Białek zaprezentował również możliwości bluetooth marketingu. Zgromadzeni na sali mieli możliwość ściągnięcia aplikacji z programem XI Rewolucji w komunikacji na swój telefon komórkowy. Jak zaznaczył prowadzący, w przypadku umożliwienia pobrania darmowego programu na komórkę, ponad połowa użytkowników to czyni, a następnie bardzo rzadko ją kasuje. Przekaz marketingowy ukryty w takim programie zostaje więc na długo w wielu telefonach.

Wystąpienie przedstawiciela Wykop.pl było ostatnim podczas imprezy. Po krótkiej kuluarowej dyskusji, uczestnicy rozjechali się w swoich kierunkach. "XI Rewolucja w komunikacji" zakończyła się przed godz. 14.00.

Fotorelacja z imprezy dostępna jest w tym miejscu.

Tagi: usa, polska, firma, media, marki, sprzedaż, wszystkie, reklama, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz