Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
strona
23.07.2011 06:19

Zakupy grupowe kiepsko się pozycjonują. Citeam najsłabiej

Po wpisaniu nazwy któregokolwiek z serwisów zakupów grupowych do wyszukiwarki, obok wyników wyświetlają się również reklamy konkurentów. Żaden z graczy nie zastrzegł swojej nazwy w Google AdWords.

Podziel się
Dodaj komentarz

Wyszukiwarki najwyżej pozycjonują strony, do których linki pojawiają się w sieci najczęściej. Najwięcej z nich będzie odnosiło się do głównych stron portali, a więc: Groupon.pl, Gruper.pl oraz Citeam.pl. Dlatego też błędem jest przekierowywanie z adresu strony głównej do podstron. Udało się tego uniknąć jedynie Grouponowi - wynika z analizy serwisu Tarantula.pl , systemu badającego efektywność pozycjonowania stron internetowych.

W dwóch pozostałych serwisach, po wpisaniu adresu strony głównej, internauta przekierowywany jest na podstrony Gruper.pl/polska i Citeam.pl/oferty/cala-polska. Z punktu SEO tego rodzaju automatyczne przejście z "czystego" adresu domeny jest niepożądane - przede wszystkim dlatego, że większość linków w internecie wskazywać będzie na stronę główną, nie podstronę.

Tymczasowo należałoby skorzystać z tagu rel=canonical do oznakowania tożsamych adresów, co poprawnie zastosował serwis Gruper.pl. Najgorzej sprawa się ma z citieam.pl, gdzie tag canonical wskazuje nie na stronę główną, a inną podstronę. W efekcie Google w ogóle nie potrafi określić, którą z nich traktować jako główną. Rezultat - po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła "citeam" widzimy jego same podstrony.

Po tytule serwisu nie znajdziesz

W Groupon.pl zawartość znacznika title na stronie głównej ma postać: <title>Restauracje, spa, sport, koncerty i wiele innych z 50% zniżki na Groupon.pl</title>

Zawartość znacznika przekracza zalecane 70 znaków, zatem po wpisaniu hasła "groupon" w Google, zamiast pełnego opisu, widzimy jedynie opis "Groupon". Co więcej, na żadne ze słów kluczowych zawartych w znaczniku Title, Groupon.pl nie pojawia się w pierwszych 50-ciu wynikach wyszukiwania. Zatem zamiast tych haseł, warto dodać frazy bezpośrednio związane z tematyką serwisu, a więc zakupami grupowymi - „zakupy grupowe” (średnio 33 100 wyszukiwań na miesiąc), można też rozważyć np. „kupony rabatowe” (8 100 wyszukiwań na miesiąc).

W Gruper.pl znacznik title wygląda następująco: <title>Cała Polska | gruper.pl</title>

Nagłówek strony głównej nie był optymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Należy go uzupełnić tekstem odpowiednim dla strony głównej, pamiętając o zawarciu w nim najważniejszych słów kluczowych. Natomiast Citeam poszedł w drugą stronę i przesadził z rozmiarem tego znacznika: <title>69 zł zamiast 140 zł za zestaw dwóch doskonałych włoskich kaw z wliczoną dostawą w sklepie internetowym Gran Caffe Garibaldi :: Cała Polska :: CITEAM.PL :: Nie przegap już żadnej okazji!</title>

Trudno powiedzieć, która ze stron - Citeam czy Gruper wypadają gorzej - w obu przypadkach mamy bowiem całkowite zaniedbanie kluczowego dla pozycji aspektu strony - analizuje Tarantula.pl.

Citeam najszybszy, Groupon i Gruper nieco gorzej

Grouponowi, narzędzie do optymalizacji prędkości ładowania strony Google, daje 82/100 punkty, czyli dosyć dużo. Zwiększenie czasu ważności obiektów na stronie w pamięci przeglądarek na co najmniej tydzień zapewniłoby dalszą poprawę tego wyniku (obecnie dla większości ustawiono czas 1 godziny - zatem już po 4 godzinach od poprzedniej wizyty na stronie, musimy pobierać jej wszystkie elementy od nowa).

Citeam w tej konkurencji otrzymał 92/100 punkty - można więc powiedzieć, że serwis jest pod tym kątem zoptymalizowany. Gruper otrzymał 78 punkty, a jego największymi błędami, podobnie jak u Groupona, jest brak czasu wygaśnięcia w cache przeglądarek dla bardzo wielu obiektów, ale także niestosowanie sprite'ów CSS do łączenia obrazków oraz brak kompresji gzip, dzięki której użytkownik otrzymuje mniejszą, spakowaną wersję strony. W efekcie strona pobiera się szybciej, a jej rozpakowaniem automatycznie zajmuje się przeglądarka.

Podsumowanie pozycjonowania serwisów zakupów grupowych
Kryterium Groupon.pl Gruper.pl Citeam.pl
Adres strony głównej OK sugestia poprawy sugestia poprawy
Znacznik Title na stronie głównej sugestia optymalizacji sugestia optymalizacji Błędny
Znacznik Title na podstronach sugestia optymalizacji OK Błędny
Nagłówki H1 OK OK Błędny
Linki wewnętrzne sugestia optymalizacji sugestia optymalizacji Błędny
Szybkość ładowania strony sugestia optymalizacji sugestia optymalizacji OK
źródło: system Tarantula.pl

- Serwisy wykazują spore niedociągnięcia w przygotowaniu swoich stron pod kątem pozycjonowania - mówi Aleksander Więckowski, specjalista ds. SEO/SEM serwisu Tarantula.pl.

Linki wewnętrzne do poprawy

Z zasady, linki do podstron powinny być proste i stosunkowo krótkie. Groupon poradził sobie z tym zadaniem. Schemat linków ofert zbudowany jest następująco: http://www.groupon.pl/oferty/[miasto]/[firma-miasto]/[numer-oferty]

Schemat ten jest poprawny. Zastrzeżenia budzić może jedynie stosowanie numeru oferty zamiast jej krótkiej nazwy, gdyż umieszczenie słów kluczowych w linkach ma istotny wpływ na widoczność strony na te słowa. Wiąże się to jednak zwykle z koniecznością ręcznego sterowania postacią linku (jak to zrobił Gruper). Stosowanie w nim pełnej nazwy artykułu nadmiernie wydłużałoby go (takie rozwiązanie mamy na (Citeam).

Gruper zastosował ręczne wpisywanie nazwy linku: http://gruper.pl/x.php/[numer]/[krótka-nazwa].html

To rozwiązanie jest lepsze od prezentowanego przez Groupon, ponieważ uwzględnia słowa kluczowe w linku artykułu. Co jednak z punktu SEO działa niekorzystnie, to dodatek /x.php/[numer], który wydłuża link, zmniejszając znaczenie zawartych w nim słów kluczowych.

Citeam wypadł najgorzej. Jego linki wyglądają następująco: https://citeam.pl/oferty/[kategoria]/[bardzo-bardzo-bardzo-długi-tytuł-oferty]

Zamieszczanie całej nazwy artykułu w linku wewnętrznym to nie najlepsze rozwiązanie. Wtedy link staje się zdecydowanie za długi np.:
https://citeam.pl/oferty/wakacje-plus/849-zl-zamiast-2145-zl-za-czterodniowy-pobyt-dla-dwoch-osob-w-hotelu-ossa-w-puszczy-pilickiej-sprawcie-sobie-relaks-z-dala-od-miejskiego-zgielku.

W takiej sytuacji zawarte w linku słowa kluczowe tracą na znaczeniu.

Tagi: strona, system, sprawa, wszystkie, serwis, sieci, wpływ, sport, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz