Notowania

facebook
19.12.2014 06:27

2014 według Facebooka i You Tube

Podsumowujemy rok w tych dwóch serwisach, które są swoistą internetowa wyrocznią tego co najciekawsze i najbardziej trendy. Czy można z tego cokolwiek wywnioskować na temat przyszłości? Sprawdźmy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Master OSM 2011 / Flickr (CC BY-NC-SA 2.0))

Wiemy doskonale jak potężne media internetowe wpływają na trendy w bardzo wielu dziedzinach. To co się na nich pojawia, jest oglądane i komentowane przez miliony użytkowników. Jest _ lajkowane _ lub _ hejtowane _. Jest o tym głośno albo przepada szybko bez słuchu.

Te filmy lub tematy są sortowane i dzielone na kategorie. W zależności od ich popularności i kategorii do której należą przyciągają odpowiednich reklamodawców, chcących wykorzystać ich rozgłos do swoich celów.

Czasem w sposób bezpośredni, czyli zamieszczając na przykład swoją reklamę przy danym filmie na You Tube, a czasem w pośredni dostosowując przekaz swojej kampanii, bądź jej narzędzia do chętnie promowanych i oglądanych trendów. Niektórzy twierdzą, że takie podsumowania są po prostu ciekawostką, mówią o tym na co najchętniej _ klikano _ na świecie, jednak baczni obserwatorzy wyciągają z tych tendencji odpowiednie wnioski.

Najchętniej oglądane filmy na You Tube

You Tube stał się regularnym, szeroko zasięgowym medium, które nierzadko prześciga telewizję pod kątem oglądalności i przede wszystkim opłacalności umieszczania w nim reklam. Reklamodawcy bacznie śledzą kontent na tym medium i często dostosowują swoje przekazy do podpatrzonych filmów, akcji czy inicjatyw. Mało tego, każdy stara się zrobić kampanię, która zdobędzie rekordową oglądalność na YT. Zadanie nie jest łatwe, bo póki co największą oglądalnością cieszą się filmy typowo rozrywkowe lub teledyski, ale... Rzućmy okiem na pierwszą piątkę najchętniej oglądanych, share'owanych i komentowanych filmów na You Tube w 2014roku.

*Mutant Giant Spider Dog (SA Wardega) *

*Nike Football: Winner Stays. ft. Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović, Iniesta & more *

Wren: First Kiss

*The Voice IT | Serie 2 | Blind 2 | Suor Cristina Scuccia – #TEAMJ-AX *

*iPhone 6 Plus Bend Test *

Pozostał piątka to:

  • Bars & Melody – Simon Cowell's Golden Buzzer act | Britain's Got Talent 2014
  • Budweiser Super Bowl XLVIII Commercial „Puppy Love”
  • "Devil Baby Attack”
  • Goku vs Superman. Epic Rap Battles of History Season 3
  • 10 Hours of Walking in NYC as a Woman

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Co ciekawego można zaobserwować w tym zestawieniu? Oprócz typowych _ filmików _, które służą rozśmieszaniu widzów, mamy tutaj kilka reklam z gigantyczną ilością odsłon. W zestawianiu znalazła się spektakularna reklama Nike, skupiająca światową, piłkarską elitę, bijąca rekordy oglądalności.

O reklamie było w minionym roku głośno na całym świecie. Rozpisywały się o niej portale marketingowe podając jako przykład dobrze zainwestowanych grubych milionów euro. W kontekście popularności popłaciło, ciężko reklamie zdobyć tego rodzaju oglądalność na szeroko zasięgowym medium rozrywkowym.

Na szczególną uwagę zasługuje koncepcja marki odzieżowej Wren i jej film _ First Kiss _. Długi spot autorstwa marki przyciągnął około 100 milionów widzów! W filmie widzimy ludzi, którzy się nie znają i wcześniej się nie spotkali, a teraz po raz pierwszy mają się ze sobą pocałować. Wszystkie osoby w spocie ubrane były w rzeczy z ostatniej kolekcji Wren.

Przynajmniej część osób w spocie było zawodowymi aktorami, reszta to ponoć przypadkowe osoby. Całość jest w czarno-białej, nastrojowej konwencji. Pomysł i zasięg to niewątpliwy sukces tej marki a scenariusz ich spotu to przepis na You Tube'ową popularność.

Nie gorszy sukces odniósł Budweiser ze swoim spotem _ Puppy Love _, który zauroczył ponad 50 milionów oglądających. W sumie reklama nie skupia się na produkcie a na relacji małego szczeniaka z koniem mieszkającym na farmie nieopodal. Sam produkt jest jedynie ciekawą konkluzją i podsumowaniem _ Best buds _. Reklama z pewnością chwyciła ze serce miłośników czterech łap, a marce przyniosła niebywały sukces w sieci.

Pozostałe pozycje łącznie z naszym pierwszym miejscem za produkcję Sylwestra Wardęgi, pokazują jedynie pewien trend, z którym podąża internet, rodzaj informacji czy też przekazów, które są chętnie oglądane. To daje z kolei pojęcie o tym jak optymalizować swój przekaz pod bieżące zainteresowania odbiorców.

Najważniejsze tematy na Facebooku

Kolejnym ważnym medium, które pokusiło się na coroczne podsumowanie był oczywiście Facebook. Tutaj z kolei przygotowano listę najważniejszych 10 tematów poruszanych w tym roku na FB. Brano pod uwagę liczbę wyświetleń, komentarzy i udostępnień. Na pierwszym miejscu uplasowały się Mistrzostwa świata w piłce nożnej, które zaktywizowały ponad 350 milionów użytkowników do ponad miliarda czynności na FB. Całe zestawienie tematów prezentujemy poniżej.

    • Mistrzostwa świata w piłce nożnej
  • Epidemia wirusa Ebola
  • Wybory w Brazylii
  • Robin Williams
  • Ice Bucket Challenge
  • Konflikt w Strefie Gazy
  • Malaysia Airlines
  • Super Bowl
  • Michael Brown/Ferguson
  • Zimowa olimpiada w Sochi

Ta lista pokazuje z kolei większe społeczne zainteresowanie i zaangażowanie w ważne tematy z całego świata. Niewątpliwie widać też totalną dominację piłki nożnej, która nadal jest najbardziej rentowną inwestycją dla reklamodawców, nawet w krajach, którym najlepiej w tej dyscyplinie nie idzie... Zainteresowanie tym sportem co roku potwierdza słuszność zaangażowania wielomilionowych środków największych firm na świecie w sponsoring wydarzeń z nim powiązanych.

Oprócz ważnych tematów politycznych i gospodarczych, w zestawieniu nie mogło zabraknąć najgłośniejszej akcji społecznej tego roku, czyli słynnego Ice Bucket Challenge. Niepodważalny sukces akcji analizowało mnóstwo mediów na całym świecie, a spece od marketingu starali się przełożyć niektóre jej mechanizmy na swoje pomysły kampanii. Jest to przykład kampanii, której źródło jest przede wszystkim w niesieniu pomocy i uświadamianiu ludzi o chorobie jaką jest ALS (stwardnienie zanikowe boczne).

Akcja ewoluowała do globalnych rozmiarów i największym jej sukcesem było zaangażowanie ludzi ze świata mediów czy show biznesu, dzięki którym zwiększył się również jej zasięg. Naturalnie dla niektórych był to świetny sposób na autopromocję, jednak w końcowym rozrachunku dzięki akcji zebrano około 100 milionów dolarów! Sukcesem mechanizmu było zdecydowanie zaangażowanie wielu ludzi, interakcja z nimi poprzez Facebooka, zasady nominacji kolejnych osób i naturalnie udział wielkich gwiazd.

Po co nam takie podsumowania?

Oprócz czystej ciekawości tego co skupia uwagę ludzi, takie zestawienia pokazują nam najważniejsze tematy i materiały na największych mediach gromadzących użytkowników z całego świata. To pozwala przeanalizować plany i strategie marketingowe dopasowując je do trendów i tendencji wśród internautów. Dzięki temu można wyciągnąć wnioski i przedsięwziąć plany na nowy rok.

W połączeniu z prognozami tendencji na rok następny to naprawdę przydane narzędzie dla marketingowców i media plannerów. Dla nas z kolei może płynąć przykry wniosek, że wpadając na dobry pomysł akcji typu _ prank _ (film Wardęgi) można zarobić w kilka miesięcy tyle co przynajmniej w cztery lata.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: facebook, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz