Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Augmented Reality. Jak tworzyć dochodowe aplikacje mobilne w tej technologii?

0
Podziel się:

Programy bazujące na systemie rzeczywistości rozszerzonej stają się coraz popularniejsze, a ich twórcy marzą o zawojowaniu rynku.

Augmented Reality. Jak tworzyć dochodowe aplikacje mobilne w tej technologii?
(sjlocke/iStockphoto)

Programy bazujące na systemie rzeczywistości rozszerzonej stają się coraz popularniejsze, a ich twórcy marzą o zawojowaniu rynku i przyciągnięciu jak największej liczby użytkowników. Jednak aby przełożyło się to na konkretne zyski finansowe, należy spełnić szereg warunków i dobrze orientować się w najnowszych trendach.

Augmented reality (AR), czyli rzeczywistość rozszerzona, to system łączący świat rzeczywisty z wygenerowanym komputerowo. Według definicji Ronalda Azumy AR jest systemem interaktywnym w czasie rzeczywistym, umożliwiającym swobodę ruchów w trzech wymiarach. Taki system prezentuje się niezwykle interesująco w telefonach komórkowych, na które powstaje coraz więcej tego typu aplikacji. Jednak jak stworzyć _ apkę _, która nie tylko zawładnie sercami użytkowników, ale przełoży się również na zyski?

Ocena potrzeb

Ogólną ideą rzeczywistości rozszerzonej jest dostarczanie dodatkowych informacji do realnego świata. Z tego względu powinno się oceniać to, w jakim stopniu są one przydatne dla użytkowników. Pytanie to jest tym bardziej istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż to właśnie przydatność informacji będzie cechą wyróżniają najlepsze aplikacje mobilne oparte na AR. Idąc tym tokiem rozumowania, pytanie to powinno zostać uszczegółowione:

  1. jakiego rodzaju informacje są najbardziej przydatne?
  2. jeśli te informacje są niedostępne w realnym świecie, to czy korzystanie z AR choć trochę ułatwi do nich dostęp?

Odpowiedź na te pytania pozwoli nam poznać grupę docelową dla danej aplikacji. W dzisiejszych czasach rzeczywistość rozszerzona jest wykorzystywana w wielu dziedzinach życia. Szukając odpowiedzi można zatem skorzystać z wiedzy i doświadczenia twórców aplikacji (mogą oni stworzyć aplikację w dziedzinie, w której czują się ekspertami) lub wziąć pod uwagę kilka innych czynników. Można je podzielić na dwie główne grupy: uzależnione od dochodów lub niezależne od nich (np. dostarczanie informacji o szpitalach, nagłych wypadkach, wystawach w muzeach itd.).

Wybór modelu biznesowego

Naturalnym założeniem w przypadku aplikacji mobilnych opartych na AR jest to, że powinny być one kierowanego do masowego odbiorcy. Choć takie rozumowanie jest słuszne, jego podstawy muszą być oparte na modelu biznesowym. Wybór tego modelu uzależniony jest od trzech czynników:

  1. aplikacja powinna być darmowa
  2. środki finansowe mogą być generowane przy użyciu koncepcji _ długiego ogona _ w biznesie
  3. środki finansowe nie muszą pochodzić od użytkowników

Obecnie ludzie nie chcą płacić ani za aplikacje, ani za informacje (nawet jeśli są one dostarczane w bardziej przystępny sposób). Fakt ten skutkuje tym, że twórcy muszą dostarczyć użytkownikom aplikację za darmo, jeśli pragną pozyskać znaczną liczbę _ userów _. Integrowanie wielu odbiorców jest bowiem niezbędne do spełnienia założenia nr 2 i nr 3. Można to osiągnąć na kilka sposobów.

Wartościowe informacje

Przede wszystkim informacje dostarczane przez aplikację powinny być użyteczne, a sam proces ich dostarczenia powinien być dla użytkowników znacznym ułatwieniem. Co więcej, informacje te powinny być często przydatne – patrząc na najlepsze aplikacje oparte na AR, warunek ten spełnia niemal każda z nich. Użytkownicy muszą być również zachęcani do dzielenia się informacjami z innymi osobami (jest to niezbędne do spełnienia warunku nr 3).

O AUTORZE

Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od 5 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.

W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.

Dobrym przykładem są aplikacje związane z jazdą samochodem – użytkownicy dzielą się informacjami o korkach, patrolach policyjnych czy wypadkach. To założenie sprawdza się także w przypadku aplikacji służących do odnajdowania restauracji, hoteli, pubów itp. Na koniec, zaangażowaniu użytkowników powinny służyć pewne elementy grywalizacji. W takim ujęciu, grywalizacji nie należy rozumieć np. jako unicestwiania jak największej liczby kosmitów, lecz jako dzielenia się informacjami o jak największej liczbie patroli czy pisania najbardziej wartościowych (i lubianych przez innych użytkowników) komentarzy o danej restauracji lub hotelu.

Biznesowy _ długi ogon _

Koncepcja _ długiego ogona _ w biznesie zakłada, że ludzie są skłonni płacić jedynie za rzadkie oraz spersonalizowane informacje. Jednak aby dostarczyć tego rodzaju informacje, niezbędny jest duży zestaw danych. Dlatego niezwykle ważne jest zintegrowanie jak największej liczby użytkowników. Dobrym przykładem tego modelu jest portal Amazon, który w oparciu o nasze wybory sugeruje nam coraz mniej popularne filmy, płyty i książki nadal dopasowane do naszego gustu. Jeśli informacje dostarczane przez aplikację są dobrze spersonalizowane, istnieje szansa, że niszowi użytkownicy będą skłonni za nie zapłacić. Biorąc pod uwagę dużą liczbę użytkowników oraz fakt, że niektóre aplikacje (np. Amazon) są w stanie dotrzeć do wielu nisz, dochody z _ długiego ogona _ mogą być bardzo istotne.

Jednak największa część dochodu nie musi pochodzić od użytkowników aplikacji. Po zebraniu dużej ilości informacji, mogą one zostać sprzedane. Im bardziej będę spersonalizowane, tym większy będzie dochód. Taka sprzedaż może odbywać się w dwóch kanałach. W pierwszym informacje mogą być wykorzystane w targetowanych kampaniach marketingowych, w drugim – w modelach predykcyjnych opartych na dużym zbiorze danych.

Przewidywanie potrzeb odbiorców

Trafienie w rynkową lukę i idealnie dopasowaną grupę użytkowników jest ważne, lecz tym, co staje się coraz bardziej istotne jest przewidywanie. Obecnie firmom zależy na poznawaniu potrzeb klientów, zanim jeszcze zdadzą sobie oni sprawę z ich istnienia. Weźmy jako przykład radio internetowe. Jeśli dana osoba zacznie niespodziewanie słuchać utworów o rozpadzie związków, być może w najbliższej przyszłości będzie szukać nowego partnera. W związku z tym może ona niedługo skorzystać z portali randkowych, wziąć udział w imprezach dla singli czy kupić poradnik o tym, jak poznać idealnego partnera – nawet jeśli teraz jeszcze o tym nie wie. Im więcej uda się zebrać informacji (np. z portali społecznościowych) o danej osobie, tym lepiej można stargetować ofertę konkretnego serwisu randkowego, baru czy książki.

Wybór obszaru lub tematu aplikacji opartej na AR jest oczywiście uzależniony od oceny jej twórców, lecz powinni oni uwzględnić następujące zagadnienia:

  1. nadchodzące światowe trendy
  2. jakie informacje będą najbardziej istotne dla podmiotów (głównie firm) będących w stanie za nie zapłacić?
  3. jakie informacje będą najbardziej potrzebne użytkownikom urządzeń mobilnych?
  4. jakie informacje dostarczane przez AR będą najbardziej istotne dla masowego odbiorcy?

Czytaj więcej w Money.pl

strategie firm
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)