Notowania

marketing
14.10.2013 06:12

Dobra marka to podstawa. Jak ją stworzyć?

Rozpoznawalna marka przynosi zysk, umacnia pozycję firmy na rynku, a także buduje trwałe relacje z klientami. Dobry brand sam na siebie zarabia. Jak jednak takowy stworzyć?

Podziel się
Dodaj komentarz
(utor/CC/Flickr)
Apple - pierwsze miejsce w rankingu Best Global Brands

Rozpoznawalna marka przynosi większy zysk, umacnia pozycję firmy na rynku, a także buduje trwałe relacje z klientami. Panuje przekonanie, że dobry brand sam będzie na siebie zarabiał. Jak jednak takowy stworzyć, aby był przez klientów zapamiętany i jednoznacznie kojarzony z danym produktem?

Według najnowszego raportu firmy Interbrand, specjalizującej się w planowaniu strategii, analizach i wycenach marek, Apple znalazło się na pierwszym miejscu, jako najlepsza marka, w rankingu Best Global Brands 2013. W ten sposób firma z Cupertino wyprzedziła Coca-Colę, która na szczycie listy znajdowała się nieprzerwanie od 13 lat! Drugie miejsce zajęło Google.

Według Interbrand firmy nie zmieniają naszego życia tylko poprzez swoje produkty, ale także poprzez sposób swojego działania i wartości, jakimi się kierują i jakie chcą przekazać dalej. To właśnie dlatego, w tym roku numerem 1 jest Apple.

Na decyzję Interbrand, niewątpliwie olbrzymi wpływ miał także sukces nowych iPhone'ów już w pierwszych dniach sprzedaży. Według firmy, Apple rewolucjonizuje sposób pracy, zabawy i komunikacji, stawiając bardzo wysoko poprzeczkę dla estetyki, prostoty i łatwości obsługi ich produktów.

Raport szacuje wartość marki Apple'a na 98,3 mld dol., a to oznacza aż 28-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wartość Coca-Coli także wzrosła, ale zaledwie o 2 proc. do 79,2 mld dol. To za mało, by zapewnić producentowi napojów gazowanych pierwsze miejsce.

Jak stworzyć superbrand?

Brand nie powstanie w jedną noc, potrzebuje też czasu aby zagnieździć się na rynku i stać się rozpoznawalnym. Ważne, aby przy tworzeniu nowego brandu wziąć pod uwagę stronę wizualną. Tworzenie logo to nie tylko umieszczenie nazwy na obrazku, to też odpowiednie dobranie kolorów, proporcji, granie skojarzeniami.

- _ Planując kreacje brandu należy pomyśleć, jakie skojarzenia chcemy wywołać u naszych klientów. Brand jest obietnicą, jaką składa się klientom, którzy oczekują najwyższej jakości produktu. Powinno się zadbać o to, aby spełnić ich oczekiwania _ - mówi Małgorzata Wawro, social media manager z Grupy 365Net.

Wszystko, co towarzyszy tworzeniu danej marki powinno się kręcić wokół przyjętych wcześniej założeń. Spójność zagwarantuje, że nasz brand nie zostanie pomylony z innym. Wszystko, co jest wizytówką danego brandu powinno działać bez zarzutu, być dostępne dla klientów i wykonane z myślą o nich.

Używanie nazwy brandu i logo na materiałach związanych z danym produktem pozwoli na szybsze zapamiętanie go przez potencjalnych klientów. Im częściej będzie ono zauważalne, tym szybciej zostanie w pamięci. Oczywiście nie może odbywać się to bezmyślne. Należy określić jaki rodzaj odbiorców nas interesuje i w jaki sposób najłatwiej do nich dotrzeć. Musimy być pewni, że odbiorcom nasza marka kojarzy się dobrze. Warto zadbać o to, żeby skojarzenia te były lekkie, czasem nawet zabawne. Klient chętniej sięgnie po produkt z którym ma pozytywne skojarzenie.

Jasny przekaz płynący z naszego brandu pomaga w jego identyfikacji i tworzy trwałą więź z odbiorcami. Dróg dotarcia do klienta jest nieskończenie wiele, a jedyne co może je ograniczać to budżet.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: marketing, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz