Notowania

e-commerce
09.10.2006 07:30

Internetowy biznes skazany na sukces

Kupujących przez internet z roku na rok przybywa.

Podziel się
Dodaj komentarz

Ponad 11 milionów Polaków korzysta z internetu. Wśród nich jednak tylko jedna czwarta robi zakupy w sieci. W porównaniu do Europy Zachodniej to bardzo mało, ale internautów szybko przybywa, a polski rynek e-commerce dynamicznie sie rozwija.

W połowie 2006 roku z internetu korzysta ponad 37 proc. wszystkich Polaków - 11,2 mln osób. Pod względem odsetka internautów jesteśmy na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej (według Internet World Stats, 2006). Dzieli nas przepaść od krajów skandynawskich, w których najwięcej, bo około 70 proc. ludności korzysta z sieci. Daleko nam także do średniej europejskiej, szacowanej na połowę populacji.

Odsetek Polaków korzystających z internetu systematycznie rośnie. W ostatnim roku nawet dynamiczniej niż w latach poprzednich. Ta tendencja wzrostowa zapewne utrzyma się, chociaż według prognoz 50-procentowy poziom osiągniemy dopiero w 2010 roku (według ITU, za: IAB Polska).

Źródło: NetTrack SMG/KRC

Zakupy on-line

Według badań NetTrack SMG/KRC internauci wykorzystują sieć przede wszystkim do wyszukiwania informacji, komunikowania się (e-maile, sms-y, komunikatory), ściągania plików z muzyką i filmami. Coraz częściej on-line robią także zakupy. W ciągu roku liczba e-klientów wzrosła o jedna trzecią.

Źródło: NetTrack SMG/KRC

To jednak nadal dużo mniej niż na Zachodzie. Zakupy w sieci robi ponad połowa europejskich internautów. W 2005 roku największy odsetek e-klientów miała Wielka Brytania - 71 proc., Szwecja - 64 proc., Niemcy - 59 proc., Francja - 54 proc. i Holandia - 45 proc. (Forrester Research, za: IAB Polska).

W krajach zachodnich internet jest dużo bardziej powszechny niż w Polsce, większe są też umiejętności komputerowe ludzi i ich świadomość w zakresie produktów płatniczych. Pewnie dlatego ciągle pozostajemy w tyle. Ale biorąc pod uwagę rozwój polskiej sieci i produktów finansowych, możemy spodziewać się utrzymania tendencji wzrostowej polskiego rynku e-commerce.

Serwis Ceneo.pl przeprowadził wśród swoich użytkowników badania z których wynika, że aż 82 proc. internautów jest zadowolonych z zakupów w sklepach internetowych. O tym, jakie są w opinii internautów plusy i minusy tych sklepów, czytaj w raporcie Money.pl i Ceneo.pl.

Co sprzedaje się w sieci?

W polskiej sieci można już kupić niemal wszystko. Jeśli nie w sklepach, to na aukcjach. Według SMG/KRC największą popularnością cieszą się książki (14,2 proc internautów deklaruje, że kupowało je w internecie), odzież (12,4 proc.), telefony komórkowe i akcesoria do nich (9 proc.), sprzęt komputerowy (8,9 proc.) i RTV (8,7 proc.), muzyka (7,8 proc.) i kosmetyki (7,8 proc.).

Ale rośnie zainteresowanie wszystkimi kategoriami produktów - co łatwo zauważyć porównując sprzedaż poszczególnych produktów w 2005 i 2006 roku. W stosunku rocznym o ponad 100 proc. wzrosła liczba internautów, którzy kupują w sieci: kosmetyki, części samochodowe, sprzęt fotograficzny, rzeczy dla dzieci, bilety, sprzęt sportowy, usługi turystyczne.

Odsetek internautów, którzy kupili w sieci poszczególne produkty
produkty kupione przez internet 2005 2006
książki 9,65% 14,23%
odzież/buty 6,62% 12,39%
telefony komórkowe/akcesoria 5,62% 9,02%
sprzęt komputerowy 5,72% 8,87%
sprzęt RTV 4,67% 8,74%
muzyka (płyty, kasety, DVD, MP3) 4,86% 7,83%
kosmetyki 3,73% 7,81%
części samochodowe 2,39% 6,29%
sprzęt fotograficzny 2,71% 5,65%
rzeczy dla dzieci 2,04% 4,79%
bilety lotnicze, kolejowe 2,02% 4,74%
oprogramowanie 3,34% 4,57%
sprzęt sportowy/turystyczny 2,22% 4,54%
inne 2,45% 4,32%
gry komputerowe 2,45% 3,78%
bilety na koncerty 1,75% 3,74%
filmy (VHS, DVD, CD-R) 2,43% 3,44%
usługi turystyczne 1,41% 2,90

Źródło: NetTrack SMG/KRC_ _

Kim są e-klienci?

Według badań SMG/KRC statystyczny klient to internauta do 40. roku życia, uczeń, student lub pracownik umysłowy, bez dochodów lub zarabiający przeciętnie. Warto zwrócić uwagę, że dawna przewaga mężczyzn nad kobietami, czy osób młodych nad starszymi powoli zaciera się, a zakupy on-line są coraz bardziej popularne we wszystkich grupach wiekowych i zawodowych.

Co ciekawe, nie ma znaczących rozbieżności między profilem klientów sklepów internetowych i użytkowników aukcji. Może z tym tylko wyjątkiem, że uczestnikami aukcji są znacznie częściej mężczyźni niż kobiety.

Profil e-klientów
* * sklepy aukcje
mężczyźni 59,94% 68,14%
kobiety 40,06% 31,86%
15-24 lata 38,54% 40,36%
25-39 lat 41,69% 43,27%
40-59 lat 18,83% 15,85%
60 lub więcej 0,94% 0,52%
status społeczno-zawodowy
dyrektorzy, wolne zawody 19,08% 17,41%
pracownicy umysłowi 18,40% 20,09%
właściciele firm 8,64% 8,46%
robotnicy, rolnicy 14,39% 15,92%
emeryci, bezrobotni, zajmujący się domem 9,68% 8,33%
studenci/uczniowie 28,29% 28,34%
pozostali 1,52% 1,45%
miesięczny dochód netto badanego
brak dochodów 25,06% 24,54%
do 1000 PLN 17,40% 18,72%
1001-2000 PLN 21,09% 22,83%
2001-3000 PLN 7,77% 7,87%
ponad 3000 PLN 5,04% 4,18%
odmowa odpowiedzi 23,64% 21,87%

Źródło: NetTrack SMG/KRC

Gdzie kupują internauci?

Także z analizy oglądalności polskich serwisów e-commerce wynika, że największą popularnością w internecie cieszą się książki. Księgarnie internetowe to najpopularniejsza kategoria sklepów, a poszczególne serwisy zajmują pięć pierwszych miejsc w rankingu oglądalności e-sklepów. Co ciekawe, w rankingu popularności na trzecim miejscu znajduje się amerykański Amazon.com, z miesięczną oglądalnością na poziomie pół miliona polskich internautów.

Jakie sklepy są najpopularniejsze
kategorie sklepów użytkownicy (real users) zasięg
1 Literatura, muzyka, filmy 3 656 014 28,91%
2 Wielobranżowe 2 046 889 16,19%
3 Specjalistyczne 1 785 878 14,12%
4 Odzież 1 478 317 11,69%
5 AGD, RTV i elektronika 943 633 7,46%
6 Komputery i informatyka 543 357 4,30%
7 Programy komputerowe i gry 463 024 3,66%
8 Sprzęt komputerowy 412 662 3,26%
9 Sprzęt fotograficzny 404 681 3,20%
10 Erotyka 235 717 1,86%

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, próba: lipiec 2006

Najpopularniejsze e-sklepy
sklep internetowy użytkownicy (real users) zasięg
1 merlin.com.pl 1648681 13,04%
2 wysylkowa.pl 588191 4,65%
3 amazon.com 533890 4,22%
4 lideria.pl 426188 3,37%
5 empik.com 409160 3,24%

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, próba: lipiec 2006

Warto jednak pamiętać, że oglądalność sklepów internetowych nie musi świadczyć o ich jakości. Money.pl wraz z tygodnikiem "Wprost” już po raz drugi przeprowadził niezależne, unikatowe badania i stworzył ranking sklepów internetowych. E-sklepy były badane z punktu widzenia klienta (badaliśmy te zmienne, które są najważniejsze podczas robienia zakupów). Wyniki drugiej edycji rankingu sklepów internetowych Money.pl i Wprost możesz zobaczyć klikając tutaj.

Dużo bardziej popularne są jednak aukcje internetowe. Zdecydowanym liderem rynku jest Allegro, które miesięcznie odwiedza połowa internautów. Liczących się serwisów aukcyjnych jest niewiele - może właśnie ze względu na tworzoną latami siłę marki Allegro. Światowy eBay, który ponad rok temu zadebiutował w polskim internecie, ma już ponad 2 miliony użytkowników miesięcznie, ale to ciągle dwa razy mniej niż Allegro.

Popularność aukcji internetowych
aukcja użytkownicy (real users) zasięg
1 Allegro.pl 6 602 233 52,21%
2 eBay 2 107 252 16,67%
3 swistak.pl 810 570 6,41%
4 aukcje24.pl 272 448 2,15%
5 kiermasz.pl 33 063 0,26%
6 nextag.com 28 589 0,23%

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, próba: lipiec 2006

Coraz większą popularnością cieszą się porównywarki cen - serwisy, w których zebrane i zestawione są ceny tych samych produktów w różnych sklepach internetowych. Porównywarki to użyteczne narzędzia pozwalające szybko znaleźć najtańszy produkt, a do tego poznać opinie innych internautów o zakupach w danym sklepie. Nic więc dziwnego, że internauci korzystają z nich coraz częściej.

Popularność porównywarek cen
porównywarki użytkownicy (real users) zasięg
1 ceneo.pl 343836 2,72%
2 skapiec.pl 234613 1,86%
3 kupujemy.pl 146507 1,16%
4 alejka.pl 133882 1,06%
5 9sekund.pl 119377 0,94%
6 oferciak.pl 19372 0,15%

Źródło: Megapanel PBI/Gemius, próba: lipiec 2006

ZOBACZ TAKŻE:

Tagi: e-commerce, manager, strategie, marketing i sprzedaż, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz