Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Kobiety są bite, rozbierane i poniżane. Gdzie? W reklamie

0
Podziel się:

Do Rady Etyki Reklamy wpływa coraz więcej skarg. Konsumenci piszą w nich, że kobiety są traktowane przedmiotowo, reklamy powielają stereotypy i narzucają przekaz oparty na szowinistycznych emocjach.

Kobiety są bite, rozbierane i poniżane. Gdzie? W reklamie
(www.gs24.pl)
bEEqloXV

Od czasów _ Marioli okocim spojrzeniu _wiele się w reklamie zmieniło. Dziś kobiety są w spotach rozbierane, bite i wykorzystywane. Co z tego, że z przymrużeniem oka.

Do Rady Etyki Reklamy wpływa coraz więcej skarg. Skarżący zarzucają, że kobiety są traktowane przedmiotowo, reklamy powielają stereotypy, narzucają odbiorcy przekaz oparty na szowinistycznych emocjach. Dotyczy to producentów rozmaitych dóbr, firm małych i dużych, a wszystko jest podszyte bezwarunkową chęcią zysku.

Jedna ze skarg dotyczyła reklamy telewizyjnej środka do czyszczenia Pronto. _ _

bEEqloXX

_ "Żądam usunięcia nowej reklamy środka do kurzu firmy Pronto, ponieważ obraża kobiety i przedstawia je jako roboty do czyszczenia. Łamie to przepisy konstytucji- równości mężczyzn i kobiet. Chodzi o sytuację, w której mężczyzna idąc przez dom wskazuje kobiecie jakieś niedociągnięcia... i mówi _ jeszcze tu ... Uważam to za obraźliwe! Nie jestem robotem do sprzątania dla mężczyzny!”. _Także referent sprawy wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust.1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Również z powodu niezgodności z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.
_ _Według przedstawiciela SC Johnson sp. z oo, _ _ "wydaje się, iż można z całą odpowiedzialnością założyć, że przeciętny widz poza absolutnie nieskrywanym w reklamie przekazem, że mężczyzna objaśnia i w pewnym momencie instruuje kobietę, nie może dostrzec w tej reklamie czegokolwiek, co mogłoby zostać potraktowane jako wyraz męskiego szowinizmu czy nierównego traktowania kobiet. _ Reklama rządzi się własnymi regułami _
Te i dalsze wywody nie przekonały zespołu orzekającego. Uznał, że reklama jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety. " _ Pokazanie w reklamie mężczyzny, który w sposób protekcjonalny wskazuje palcem sprzątającej w mieszkaniu kobiecie, gdzie ma jeszcze poprawić/posprzątać/doczyścić, świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiety, co powoduje, że reklama narusza dobre obyczaje". _Zakwestionowany fragment reklamy powinien być zmieniony. Skargę na outdoorową reklamę mebli firmy Vexon s.c. wniosła kobieta zniesmaczona plakatem przedstawiającym kanapę, na której spoczywa roznegliżowana
przedstawicielka płci pięknej. Hasło _ _ Weź mnie w Vexonie _ _skojarzyło się jej jednoznacznie.
_ "Jest z podtekstem seksualnym i urąga godności kobiety, która została tu sprowadzona do roli przedmiotu, który można wziąć". _Skarżący zaprzeczył, aby jego zamiarem była dyskryminacja kobiet i zapewnił, że reklamę zmieni. Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama jest obraźliwa, dyskryminuje kobiety i narusza dobre obyczaje. Nie zawsze jednak roznegliżowana kobieta w reklamie jest wystarczającym powodem do uznania skargi przez KER. Wielu konsumentom nie spodobały się reklamy zewnętrzne bielizny damskiej H&M. _ „Przedstawiają niemal nagie kobiety w erotycznych pozach" - _doniósł oburzony konsument. _ - "Reklamy naruszają art. 2 KER, ponieważ są sprzeczne z dobrymi obyczajami, a kampania nie jest prowadzona w poczuciu społecznej odpowiedzialności. Zgodnie z art. 32 KER, jej odbiorcami są dzieci, ponieważ jest to reklama zewnętrzna, usytuowana w dodatku miejsca najbardziej uczęszczanego również przez dzieci". _
Inny argumentował: _ "Przedmiotowe traktowanie ciała kobiety. Reklama ma reklamować bieliznę, a zdaje się jakby reklamowała wydatny biust kobiety". _ Jeszcze inny poszedł po bandzie:
"Warto również zwrócić uwagę, że tę pornograficzną reklamę mogą zobaczyć dzieci, których jest nie mało właśnie w okolicy billboardów - parki, blokowiska." W tym przypadku Komisja Etyki Reklamy nie podzieliła zarzutów oburzonych konsumentów. „Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny było uzasadnione. Nie dyskryminuje kobiet i ich nie poniża _."

Czasy, gdy w reklamach proszków i jedzenia kobieta występowała głównie jako strażniczka domowego ogniska albo szczerzyła lśniącobiałe od pasty zęby, dawno minęły. W reklamie musi być szybciej, mocniej i bardziej dosłownie. W końcu światem wciąż rządzą faceci.

Czytaj więcej w Money.pl
Plebiscyt reklam. Wybierz najlepszą Jak co miesiąc prezentujemy zestawienie czterech odsłon polskich reklam z ostatniego okresu. To Wy decydujecie, która wygra w naszym plebiscycie.
Krocze w reklamie? Oto świat bez tabu Seks sprzedaje wszystko - twierdzą spece od marketingu. Jednak reklamowanie marki najintymniejszymi częściami ciała, to już wyższa szkoła jazdy.
Wybielanie Beyonce. Przypadek czy celowy zabieg? Rasizm w reklamie. Oni uważają, że to dobry pomysł.
bEEqloYy
reklama
kraj
KOMENTARZE
(0)