Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
reklama
28.05.2014 06:00

(Nie)Trafione kampanie reklamowe

W trudnych czasach kiedy wydaje się, że już wszystko było marketingowcy poszukują najnowocześniejszych metod dotarcia reklamy do jak najszerszej publiczności.

Podziel się
Dodaj komentarz
(fot. www.businesspundit.com)

Od dawna wiadomo, że obecny rynek wymaga kreatywności, by przyciągnąć uwagę konsumenta. Coraz częściej stawia się na szokowanie odbiorcy kontrowersyjnymi treściami. Najprościej zatem jest zrobić taką reklamę, o której wszyscy będą dyskutować. Ale czy rasistowskie hasła, niewybredne żarty, tania manipulacja i zbytnia pewność siebie zapewnią sukces kampanii? Poniższe przykłady pokazują, że takie działania mogą przynieść wręcz odwrotny skutek.

Pierwsza z prezentowanych kampanii została wykonana przez Abercrombie & Fitch w 2002 roku. Firma wypuściła na rynek źle przygotowane, rasistowskie koszulki, na których widnieli Azjaci w kapeluszach ryżowych, reklamujący usługi prania odzieży -_ Two Wongs Can Make It White oraz fast food - Eat in Or Wok Out _. Ta kampania zaowocowała licznymi e-mailami wysyłanymi przez Azjatów do siedziby firmy. Koniec końców, wszystkie koszulki zostały wycofane w całych USA, a przedstawiciel firmy ds. PR przeprosił za całą sytuację. Przykłady koszulek przedstawiono powyżej.

Równie rasistowska okazała się reklama Sony Playstation Portable. W tym przypadku, kampania była prowadzona w krajach Beneluksu. Na billboardach widać było białą wersję urządzenia reklamowaną przez białą kobietę ubraną w biel, krzyczącą na czarną kobietę w czerni. Ta kampania także wywołała lawinę maili ze skargami do firmy. Po stronie Sony spowodowało to jednak oświadczenie zawierające wyłącznie wyjaśnienie znaczenia kampanii (reklama białej wersji urządzenia) bez jakichkolwiek przeprosin.

www.businesspundit.com

(Nie) śmieszny żart

Kolejna nieudana kampania była już nieco innej natury. Easy Jet próbowała odpowiedzieć na brytyjską kampanię Airways, która używała hasła _ To Fly. To Serve. _. Easy Jet użyło hasła: _ To Fly. To Save. _, dodając, że dla tej firmy jest to tak oczywiste, iż nie ma nawet potrzeby reklamować tego sloganu. Negatywne komentarze pojawiły się głównie na profilu FB firmy, w którym wypunktowano liniom m.in. słabą obsługę podczas lotów i oskarżono o usuwanie negatywnych komentarzy.

Jeszcze innym przykładem są _ tweety _ Kennetha Cole'a, projektanta odzieży. Na swoim Twitterze projektant swego czasu m.in. śmiał się z ofiar huraganu lub głodujących Somalijczyków. Niewybredne hasła występowały także w reklamach drukowanych od 2006 roku. Jednym z przykładów może być _ Millions are in uproar in #Cairo. Rumour is they heard our new spring collection is now available at [link] _.

Porażką Grouponu natomiast była reklama, w której firma używała sloganu: _ Mieszkańcy Tybetu są w tarapatach. Ich kultura jest bardzo zagrożona. Ale nadal robią niesamowitą rybę w curry. _. Liczne osoby zaczęły wysyłać e-maile i wzywać firmę do zaprzestania umniejszania problemu Tybetańczyków. Sprawa Groupona zakończył się z przeprosinami i wyjaśnieniem, że _ firma robi sobie żarty ze wszystkiego _.

Tania manipulacja

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od 5 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.* Wszystko zaczyna się opowieścią o Marku i Audrey, którzy postanowili się pobrać. Ze względu jednak na dość sporą różnicę wieku, nie dostali błogosławieństwa od rodziców. Para zdecydowała się upublicznić swój problem - za pośrednictwem Facebooka i YouTube'a - i prosić internautów o pomoc. W odpowiedzi na liczne pozytywne komentarze, lajki itp., Mark i Audrey postanowili transmitować na YT swój ślub. Podczas uroczystości, pan młody został potrącony przez samochód i zmarł.

Chwilę później na ekranie pojawił się komunikat _ Nieoczekiwane rzeczy zdarzają się w życiu. Ubezpiecz się, aby zabezpieczyć swoich bliskich _. Jak się okazało, para tak naprawdę nie istniała, kibicujący internauci byli wściekli, a firma ubezpieczeniowa stojącą za całą akcją zdecydowała się, koniec końców, nie ujawniać swojej marki.

Zgubna pewność siebie

Również tak doświadczona marka jak McDonald's może popełnić błąd. Firma wypuściła kampanię na Twitterze, w której zwróciła się do swoich klientów z prośbą, aby używając hashtagu _ McDStories _ opisywali swoje przyjemne doświadczenia w restauracji. Jednak coraz więcej klientów zaczęło używać hashtaga do opisywania swoich... przykrych doświadczeń, często nie przebierając w słowach. Firma musiała wycofać kampanię.

Todd Davis, CEO firmy chroniącej obywateli przed kradzieżą tożsamości, rozpoczął swoją kampanię pod hasłem _ Jestem Todd Davis, a to jest mój numer PESEL .... _. Celem kampanii było udowodnienie, że nie boi się upublicznienia numeru. Jednak hakerzy udowodnili coś zupełnie innego – że są w stanie bez trudu ukraść pieniądze Davisa za pomocą właśnie tego numeru. W związku z tym w efekcie całej kampanii jedyne, co udało się udowodnić to to, że firma jest nieskuteczna.

Porażka BP rozpoczęła się z kolei po wycieku ropy do oceanu. CEO firmy Tony Hayward postanowił osobiście przekazać w kampanii, jak przykro jest mu w związku z zaistniałą sytuacją. Stwierdził on: _ Nie ma nikogo, kto chciałby zakończenia tej sprawy bardziej niż ja. Chcę z powrotem moje życie _. Niestety, w czasie, gdy spot był rozpowszechniany toczyło się kilka procesów, w których BP próbowała uniknąć płacenia zasądzonych grzywien. Oprócz rozczarowanych postawą Hayward'a klientów, również Barack Obama powiedział, że BP mogłaby skupić się raczej na sprzątaniu, niż na kampanii PR.

*A na koniec... AbsolutNIE nie tędy droga... *

Wódka Absolut wypuściła kampanię prezentującą plakat z mapą kontynentu Ameryki Północnej z 1848 roku, przed wojną Meksyk –USA. Hasłem promującym zostało: _ In An Absolut World _. Na plakacie wykorzystany został sam slogan. Kampania spowodowała bardzo negatywny odzew klientów w mediach społecznościowych, a nawet pewnego rodzaju bojkot produktu. Plakat przedstawiono poniżej:

Powyższe przykłady dobitnie pokazują, jak nie należy prowadzić kampanii marketingowych. Na ich podstawie można wyciągnąć kilka przydatnych wniosków:

1. Nie próbuj prowokować za wszelką cenę.
2. Bądź świadomy naturalnej dobroci człowieka i jego poczucia sprawiedliwości.
3. Uważaj z prowokującymi żartami.
4. Uważaj, gdy porównujesz się do konkurencji.
5. Bądź świadomy swoich słabych stron.
6. Bądź uważny, gdy angażujesz klientów do swoich akcji marketingowych.
7. Nie bądź zbyt pewny siebie.
8. Bądź bardzo rozważny, gdy stosujesz PR w kryzysie.
9. Bądź spójny w swoich komunikatach.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: reklama, strategie firm, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz