Notowania

Oddam ciało w dobre ręce, czyli o tym jak sprzedać operację

Ciało stało się produktem. Coraz więcej jest reklam, które zachęcają do poprawienia sobie wyglądu.

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.tvn.pl)

Boskie usta, jędrne piersi i perfekcyjny nos. * *Zobacz jak współczesne media promują chirurgię plastyczną.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*Śledząc obecne trendy, tendencje w reklamie, marketingu, czy w budowaniu wizerunku, nie ma wątpliwości że już od dłuższego czasu ludzkie ciało stało się produktem. Mówią nam o tym celebryci, prezenterzy, modele czy gwiazdy porno. Każdy bowiem z nich w mniejszej lub większej części i mniej lub bardziej dosłownie swoim ciałem handluje.

Ciało jest elementem wizerunku, ale w przypadku na przykład modelek, jest podstawą udanych kontraktów i gwarantem topowych okładek. Coraz więcej osób publicznych przyznaje się do korzystania z usług chirurgów plastyków, a wiele zabiegów zeszło niemal do roli kosmetyki.

Nic więc dziwnego że coraz więcej _ zwykłych _ ludzi w ciągu ostatnich kilkunastu lat przekonało się, że jest to usługa skierowana również do nich. W takim przypadku zawsze pojawia się potrzeba odpowiedniego marketingu. Ale jak właściwie można sprzedać usługi balansujące miedzy chirurgią a kosmetyką?

Okazuje się, że w Polsce odbywa się to jeszcze w miarę delikatny sposób, na zachodzie już dawno nikt nie patyczkuje się z tematem operacji plastycznych. Większość reklam bardzo wprost mówi o poprawie jakości życia, samopoczuciu i ulepszeniu siebie za pomocą większych piersi! Reklamy krzyczą o ideałach i marzeniach. Bywają też dość wulgarne. Takich na szczęście pokazywać nie będziemy, bo trącą naszymi parkanowymi reklamami mechaników samochodowych.


www.filenesplasticsurgery.comNatomiast warto spojrzeć z ciekawością na te _ aspiracyjne _, mające wywołać u konsumentów nieodpartą chęć poprawienia tego i owego.

Tak jak reklama prywatnej kliniki, która z lekkim przymrużeniem oka mówi nam o dziedziczeniu części cech od rodziny. Piersi przynajmniej nie są wulgarnie wielkie i nie osaczają nas przekonaniem o zasadności ich poprawienia. Hasło zaś ma nas nawet lekko rozbawić. Choć z drugiej strony dopisek _ customize your life _ budzi pewien niepokój.

Tym większe zakłopotanie może budzić skąd inąd dosyć znany kreatywny pomysł na ambientową reklamę kliniki Doktora Kim. Z jednej strony mamy ciekawy pomysł na zastosowanie malarstwa Michała Anioła, z drugiej strony hasło _ narodź się ponownie _ w odniesieniu do chirurgii plastycznej znów rodzi mieszane uczucia. To aspekt, który wywołuje dyskusje i kontrowersje wokół reklam takich usług.


www.bestmeetwest.coAspekt związany z etyką i z tym, że tego rodzaju usług nie można reklamować tak jak każdego innego produktu. Szczególnie jeśli taka reklama wzbudza poczucie kompleksów u ludzi. Taki rodzaj chirurgii dzieli się bowiem na zabiegi poprawiające jakość życia ludzi cierpiących po wypadkach czy wrodzonych deformacjach i zabiegi _ ulepszające _ sprawne ciała pacjentów. A kliniki reklamują się zazwyczaj właśnie ulepszaniem, udając bardziej zaawansowane gabinety kosmetyczne.

Jedna z klinik reklamuje się, lansując hasło: W_ ygląd, o którym zawsze marzyłaś jest bliżej niż myślisz _. Psychologowie twierdzą, że przez zmasowanie tego typu komunikatów u osób odczuwających nawet drobne kompleksy, może to przysporzyć pogłębienie się przekonania o niedoskonałości własnego ciała. Często przecież zabiegom poddają się kobiety, których wcale na to nie stać, a na zabieg muszą odkładać miesiącami.

Trzeba też uczciwie powiedzieć, że przecież wszystkie osoby publiczne, które przyznają się do się do zabiegów i otwarcie wyrażają zadowolenie z ich efektów, są całkiem solidnym wsparciem tego marketingu. Minął już okres kiedy większość to ukrywała. Ta tendencja się odwraca ku zadowoleniu właścicieli klinik chirurgii plastycznej. Co ciekawe, możemy też znaleźć przykłady, które dla większości są antyreklamą tej dziedziny zabiegów, ale w przypadku samych _ pacjentów _ są ich powodem do dumy.

Tak jest na przykład ze znanym skandalistą/skandalistą, piosenkarzem/piosenkarką Amandą Lepore, który dzięki operacjom plastycznym stał się kobietą, czym nie zapomina się chwalić obnażając dość często dzieło jego chirurgów. Przerysowana i karykaturalna wręcz twarz Amandy służy bardzo często jako przykład nieudanej operacji mającej odstraszyć od zbytnich eksperymentów. Amanda jednak lubi się nią chwalić... I nie tylko nią.


www.amandalepore.netTego typu przykładów również jest mnóstwo. Mamy antymarketing w postaci kobiet-kotów czy ludzi – jaszczurek, po obejrzeniu których nie chce się nawet depilować brwi. Jednak jak zauważają sami lekarze, tych przykładów jest po prostu znacznie mniej. Są to jedynie _ dziwadła _ i _ ciekawostki _, a ludzi przecież interesują idealne rysy i kształty.

Co jeszcze zatem przyciąga klientów takich klinik? Pewnie można by poszukać wśród wzorców wpajanych już naszym dzieciom – głównie oczywiście dziewczynkom.

Wystarczy spojrzeć na dużą część bajek. Kreskówki bowiem już od wielu lat promują wąskie talie, duże biusty i usta. Możemy zaobserwować to nawet w starych filmach Walta Disneya. Karmione takimi obrazami dzieci mają przecież duże przekonanie o tym, że tak właśnie powinna wyglądać idealna dziewczynka, czy później kobieta. Do tego zabawki z lalką Barbie na czele i już mamy zestaw _ mała pacjentka kliniki chirurgii plastycznej. _

www.disney.com

Pewnie mało kto na co dzień o tym myśli, ale zobaczmy logiczną całość tego procesu. Mamy kreskówki, zabawki, następnie idolki nastolatek, pięknie naciągnięte i ze sterczącymi atrybutami aż po dojrzałe gwiazdy liftingujące i botoksujące się to tu to tam. Czyli praktycznie na każdym etapie życia mamy odpowiednie przekazy kierujące nasze myśli w stronę poprawy naszego wyglądu.

Ostatnio pojawiła się jeszcze jedno ciekawe narzędzie, chyba w najlepszy sposób budujące pozycję klinik chirurgii plastycznej. Powstały mianowicie programy, emitowane głownie przez stacje lifestylowe, takie jak TVN Style, Polsat Cafe, czy TLC, w których śledzimy losy prawdziwych bohaterów, poddających się operacjom plastycznym. Pomysł jest idealny, ponieważ oferuje ludziom wykonanie wymarzonych zabiegów bez opłat, w zamian za możliwość filmowana i wyemitowania tego procesu.

Mamy zatem prawdziwe historie ludzkie zarówno te dramatyczne związane z oszpeconymi ciałami i wybawieniem jakie oferuje klinika, jak i te związane z zachciankami ludzi chcących poprawić swoje ciała. Programy te mają naprawdę sporą oglądalność i ze względu na dramaturgię zawartą w historiach z życia wziętych, jak i z powodu zwykłej ciekawości, jaką budzą same zabiegi. W telewizji TVN Style mamy na przykład _ Klinikę urody _. To nieco lżejszy kaliber. Zgłaszają się do niego kobiety, które nie czują się dobrze w swoich ciałach, uważają się za zaniedbane i nieatrakcyjne. W programie przechodzą zupełną metamorfozę, mają wycinane znamiona, wygładzane zmarszczki, likwidowane rozstępy a nawet powiększane piersi.

Zgłoszeń do programu jest cała masa, a uczestniczki są odpowiednio wybierane. Według twórców programu muszą być _ wyzwaniem _ dla zespołu poprawiającego ich wygląd, tak by móc naprawdę odmienić ich życie. Sama idea jest cudowna, pomijając moje wrodzone obrzydzenie do obnoszenia się z intymnymi sprawami publicznie, aż do momentu gdy mowa jest o tym, że aby naprawdę dobrze wyglądać, trzeba się zoperować. Zadbanie o wygląd, poprawa fryzury, opalenizna, czy poprawa cery to co innego niż implanty w pośladkach czy silikon w piersiach. Naturalnie nie ma w tym nic złego, jeśli wypływa to od kobiety, która ma z tego powodu problemy z kompleksami i samooceną. Gorzej jeśli wynika to z całościowego programu _ ulepszenia _ uczestniczki takiego programu.

www.tvn.pl

Jeszcze dalej idzie program _ Sekrety Chirurgii _ emitowany również w TVN Style. W tym programie mamy konkretną klinikę chirurgii plastycznej doktora Marka Szczyta. Klinika oferuję całą gamę zabiegów, w tym również tych dosyć poważnych. To już nie jest zwykła kosmetyka. Zasady są podobne jak w przypadku poprzedniego programu. Zgłaszają się ludzie chcący wyleczyć się z kompleksów. Zarówno ci którzy mają zachcianki poprawienia swojego ciała jak i osoby, które mają defekty przeszkadzające im w normalnym funkcjonowaniu.

Do pierwszej edycji programu zgłosiło się ponad cztery i pół tysiąca osób! Cena za zabieg jest również z góry ustalona – emisja programu w telewizji. Program pokazuje również kwestie doradzania przy wyborze zabiegów i informuje o ich ewentualnych zagrożeniach. Dodatkową wartością programu jest obecność celebrytów, które równie chętnie poddają się operacjom plastycznym (były już m.in. Maria Czubaszek i Krystyna Mazurówna).

Chętnych do programu przybywa. Pacjenci z przejęciem opowiadają o diametralnej zmianie ich życia po zabiegu, a promocja kliniki Dr Marka... No cóż, najbliższe zapisy na zwykłe konsultacje są według strony _ www _ na październik 2014! A warto powiedzieć, że to tym samym promocja wielu innych klinik prywatnych i samego trendu na tego rodzaju zabiegi.

Podsumowując, widać we wszelkich mediach o szerokim zasięgu mniej lub bardziej świadomą promocję operacji plastycznych. Ta mniej świadoma kreuje od kreskówek, poprzez zabawki aż po gwiazdy modę na idealny wygląd, a ta precyzyjnie targetowana pokazuje programy o zabiegach poprawiających jakość życia, samoocenę bądź po prostu samopoczucie. Pozostaje cały czas pytanie, czy to powinien być produkt szeroko reklamowany w każdym ze swoich aspektów - zarówno tych praktycznych jak i czysto narcystycznych? Bo pomijając istotny i niepodważalny fakt walki z realnymi defektami ciała, to czy powinno nam się mówić jak powinniśmy wyglądać żeby być idealnymi?

Czytaj więcej w Money.pl
Senator PO wytyka błędy lekarzom - _ Lekarze nie wiedzą tego, co wie każdy student medycyny _ - twierdzi senator Alicja Chybicka.
Internetowi celbryci robią furorę! Jak w kilka miesięcy zdobyć serca milionów fanów? Wiedzą to Basia z Wrocławia i sławny Kononowicz.
Wybierz z nami najlepszą polską reklamę Olbrychski zachwala polskie produkty, Kot hipnotyzuje, a Lewandowski gra w drużynie Opla.
Tagi: reklama w telewizji, reklama, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz