Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Oto branże, które najwięcej wydają na reklamę

0
Podziel się

Pomimo kryzysu firmy nie szczędzą pieniędzy na marketing. Zobacz, kto wydaje najwięcej.

Oto branże, które najwięcej wydają na reklamę
(MariaPavlova/iStockphoto)
bErurczV

Półtora miliarda złotych z farmacji i motoryzacji, ponad miliard z banków, osiemset milionów złotych z telekomunikacji - pomimo kryzysu firmy nie szczędzą pieniędzy na marketing. Dodatkowo budżety reklamowe mogą być zasilone pieniędzmi... z wygranych procesów. Bo konkurencja czuwa.

Rynek reklamy w Polsce jest po cięciach budżetów w obawie przed tegorocznym kryzysem. Pierwszy kwartał tego roku to dół sinusoidy związanej z wydatkami. Ale duże koncerny, liderzy branż nie mogą sobie pozwolić na odpuszczenie działań reklamowych, bo konkurencja tylko na to czeka. Wyścig o popularność i pozyskanie klientów nie przystopował więc ani na chwilę, a ci co postanowili przełożyć swój udział w nim na lepszy czas, już dawno są poza podium. Jakie branże wydają najwięcej pieniędzy na marketing na naszym rynku?

Telekomunikacja

Z danych reklamowych admonit wynika, że sieci komórkowe od początku 2013 roku wydały na reklamę około 800 mln złotych. Nie trudno to zresztą dostrzec. Od początku roku wyprodukowano kilkadziesiąt spotów telewizyjnych promujących kilkanaście różnych kampanii reklamowych sieci telefonii komórkowych.

bErurczX

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*Liderem jest Grupa Orange, która osiągnęła wydatki na poziomie 40 procent całego budżetu wydanego przez tę branżę na reklamę. Z jednej strony można pomyśleć, że segment ten jest na tyle spenetrowany przez konsumenta, że nie powinno być w nim większego ruchu. To oczywiście nieprawda. Każdego roku wychodzi cale mnóstwo nowych produktów sieci - w tym abonamentów, rodzajów transferów internetowych, pakietów czy oferowanych urządzeń.

Ponadto ważnym KPI (Key Performace Indicators - kluczowe wskaźniki efektywności) tej branży jest migracja numerów. To bardzo dynamiczny proces związany z przejmowaniem przez sieci abonentów sieci konkurencyjnej, zarówno w przypadku umów indywidualnych, jak i biznesowych. W tym segmencie z kolei dominuje niepodważalnie Play.

bErurcAd

Obecnie w Polsce jest aktywnych około 55 milionów kart SIM. Oznacza to, że jest ich o wiele więcej niż mieszkańców naszego kraju! Nie powinny dziwić więc miliony wydawane na kampanie reklamowe. W telewizji emitowane są spoty Play z całą plejadą polskich gwiazd (niektóre wystąpiły w nich już dwukrotnie). Pojawił się Nju Mobile należący do Orange, nowe rysunkowe reklamy Heyah, piłkarze w reklamie Orange czy kolejne przygody Serca i Rozumu z kampanii TP.

Dynamika branży jest duża z tendencją nadal wzrostową a analitycy przewidują, że kolejny rok to kolejne miliony, o które powiększone będą budżety operatorów sieci komórkowych. Pozostaje w takim razie pytanie kogo jeszcze Play do reklam.

Finanse

To można uznać za drobny absurd w roku spod znaku recesji. Ale prawda jest taka, że firmy, które oferują produkty finansowe świetnie zarabiają w kryzysie, mnożąc takie usługi jak kredyty czy szybkie pożyczki. To również wyścig, w którym wygrają ci dający lepszą ofertę, lepiej wypromowaną.

Giganci tej branży nie śpią. Banki wydały do tej pory ponad miliard złotych na reklamę w 2013 roku. Nowe usługi, lokaty czy konta to również wspaniały pretekst do przypomnienia o banku, bądź jak to teraz jest w modzie, do dalszego promowania go za pomocą znanej twarzy. Nie dalej jak miesiąc temu BZWBK obsadził w tej roli oscarowego Kevina Spacey, PKO BP dalej ogrywa Majewskiego, który według badań budzi zaufanie klientów banku, a Eurobank eksploatuje Adamczyka w coraz to nowych rolach i kreacjach.

bErurcAe

BZWBK mat.pras.

Oprócz swoich codziennych produktów banki również zabiegają podobnie jak sieci komórkowe, o migrację klientów, o proponowanie im nowych i lepszych warunków niż konkurencja. Ciężej jest obecnie z kredytami hipotecznymi (a od przyszłego roku jeszcze bardziej zaostrzają się warunki ich przyznawania), więc banki intensywniej promują pożyczki, lokaty, ułatwienia przy zakładaniu nowych kont itd. A jakie korzyści z tego płyną dla konsumenta? Można na przykład szerzej negocjować warunki przy zakładaniu nowego konta, albo wybrać bank z ulubionym aktorem.

Farmacja

To niewątpliwy lider już od kilku lat. Branża farmaceutyczna co roku ma gigantyczne budżety marketingowe. W tym roku wydała już ponad półtora miliarda złotych na reklamę. Głównymi graczami na rynku są Aflofarm, US Pharmacia i Glaxosmithkline.

bErurcAf

Stoperan mat.pras.Warto wspomnieć, że bardzo często w danym koncernie sam budżet roczny na promocję jednego leku sprzedawanego bez recepty to kwoty od 20 milionów złotych w górę! Stąd nie trudno tez zauważyć jak bardzo branża ta zdominowała na przykład telewizję. Jesteśmy co chwilę zalewani coraz to nowymi reklamami leków i suplementów diety, często niestety o dyskusyjnym poziomie pomysłu i realizacji. Tak więc co wieczór oglądamy ludzi nie trzymających moczu, pocących się czy walczących z upławami.

Skala reklam jest bardzo duża i dominuje w paśmie reklamowym niemal każdej telewizji. Należy zwrócić tu uwagę na jeszcze jeden ciekawy aspekt tej branży. Otóż w każdym koncernie istnieje dosyć rozbudowany dział prawny, śledzący bacznie działalność konkurencji i analizujący ją pod kątem zgodności z ustawą regulującą reklamę farmaceutyków i pod kątem zasad uczciwej konkurencji.

bErurcAg

Każde niedociągnięcie i tak zwana _ nieprawda _ w reklamie jest natychmiast zgłaszana w postaci skargi bądź po prostu pozwu. Nie trzeba wspominać jakie pieniądze stoją za takimi procesami. Ale niewątpliwie ich wygranie może znacznie powiększyć na przykład przyszły budżet marketingowy. Tak więc nie łudźmy się, że w przyszłym roku będzie mniej różnego rodzaju apetycznych reklam przy obiedzie, analitycy szacują ich kolejny wzrost.

Motoryzacja

Do tej branży również wracamy, a to z kolei z powodu specyfiki jej reklam. To bezspornie jedna z dziedzin przodująca w estetyce medialnych przekazów. Zarówno działania online, prasowe jak i w szczególności telewizyjne opatrzone są szczególną starannością. Auta z reklam kojarzą nam się z dużymi nasyconymi obrazami prezentującymi maszynę niemal jak dzieło sztuki. Dotyczy to większości segmentów i półek aut.


Opel mat.pras.Warto wspomnieć, że najbardziej efektownym medium do prezentowania takich walorów jest właśnie telewizja - czyli zarazem najdroższa pozycja z mediamixu, która od trzech lat utrzymuje się na poziomie ponad 50 procent wydatków na reklamę całej branży moto. Do czołówki firm inwestujących najwięcej w ostatnich latach należą Skoda, Opel i Volkswagen.

W tym roku sytuacja się powtarza, najwięcej emisji mają reklamy Skody, w tym spoty reklamujące najnowsze wydania modeli - Octavia, Superb czy Rapid. Intensywnie działa też Opel, była emitowana reklama z piłkarzami z polskiej reprezentacji, od jakieś czasu trwają też emisje kampanii promującej segment premium marki czyli Opla Insignia. Oprócz kosztownych emisji reklam w telewizji czy w kinie, należy dodać że kręcenie efektownych reklam aut również nie jest proste ani tanie i wymaga niekiedy pracy profesjonalnych hollywoodzkich operatorów.

Recesja spowodowała, że od dwóch lat notowany jest spadek sprzedaży aut z salonów, jednak mimo wszystko, przy intensywnych działaniach marketingowych, w drugiej połowie tego roku tendencja zaczyna się powoli odwracać. Klienci umawiają coraz więcej jazd próbnych, co jest wyznacznikiem zainteresowania produktem, i wzrasta również liczba zamówień aut w salonach, szczególnie w segmencie średniej klasy. Jak wiemy auto to czasem drogi kaprys, gadżet, bądź narzędzie pracy, jednak marketing tej branży nie śpi, organizując wyprzedaże, dni otwarte czy atrakcyjne warunki ratalne. Wszystko dla konsumenta oczywiście... no i przy okazji dla zysku.

Powyżej mamy przykłady branż które w największej mierze budują kapitał reklamowy w ostatnich latach. Jest jeszcze oczywiście branża spożywcza (FMCG), która mimo spadków w tym roku i tak wydaje gigantyczne pieniądze na reklamę. Ciekawą obserwacją może być to, że mimo recesji i ostrożności w zeszłorocznym budżetowaniu, i tak niektóre branże i ważni w nich gracze ponoszą gigantycznie wydatki na marketing. Ale takie jest prawo rynku, innego wyjścia nie ma.

Póki co prognozy na przyszły rok są tak czy siak nieco bardziej optymistyczne niż w listopadzie zeszłego roku, i tym optymistycznym akcentem kończymy w tym nastrojowym dniu.

Czytaj więcej w Money.pl

bErurcAy
reklama
wiadomości
wiadmomości
KOMENTARZE
(0)