Notowania

Plebiscyt reklam. Wybierz najlepszy polski spot!

Olbrychski zachwala polskie produkty, Kot hipnotyzuje, a Lewandowski gra w drużynie Opla.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Biedronka)

Opel, Biedronka, Obi, czy może Netia? Kto Waszym zdaniem stworzył najlepszą kampanię? Wracamy z naszym comiesięcznym plebiscytem, w którym to Wy oceniacie polskie kreacje z ostatniego okresu. Ruch reklamowy w mediach jest spory, a przecież wszyscy trąbią o kryzysie! Co chwile pojawiają się nowe odsłony reklam, będących już od jakiegoś czasu w emisji bądź całkiem nowe egzekucje dla największych graczy na rynku. Zasada jest prosta. Ten kto znacznie obetnie budżety reklamowe w dobie kryzysu, będzie przegranym.
O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Zacznijmy od branży, która bardzo prężnie działa w mediach w ostatnich dwóch latach. Mowa o marketach. Pisałem już o różnych kampaniach z minionych miesięcy, które są elementem wyścigu po klientów w tym szerokim segmencie.

Wyraźnie możemy zaobserwować wzrost aktywności marketów w różnych mediach. Strategie marketingowe tych sieci zaczęły szerzej patrzeć na swój wizerunek. Przestały się skupiać jedynie na promocjach cenowych, sięgnęły po znane nazwiska i nowe kreacje, starając się wytworzyć bardziej emocjonalny przekaz i w ten sposób lojalizować klientów. Mówiliśmy o Tesco czy Lidlu, a nie długo trzeba było czekać na odpowiedź Biedronki.

Biedronka jest obecnie liderem w kategorii cen w marketach spożywczych. Znacznie poprawiła estetykę sklepów i zwiększyła portfolio produktów. Brakowało jej jedynie dopracowania wizerunku. Pewnie długo zastanawiali się, czy nie wykorzystać do tego kucharzy, ale wszyscy byli już zajęci.

Od jakiegoś czasu sieć szczyciła się prawdziwie polskimi produktami i w tym kierunku też postanowili kontynuować swoją komunikację. Powstała kampania pod tytułem _ My Polacy tak mamy. Doceniamy polskie produkty _, a jej twarzą został Daniel Olbrychski. Przedstawiciele marketingu i działu PR Biedronki stwierdzili w komunikacie prasowym, że Pan Daniel jest wybitnym ambasadorem polskości i znany jest ze swojego zamiłowania do kultury i historii naszego kraju. Cóż, sam fakt powoływania się na polskie produkty w erze napisu _ made in China _ to cenna rzecz. Uważam, że takie komunikaty trafiają w dzisiejszych czasach do konsumenta.

Cała kampania autorstwa agencji Duda Polska miała wsparcie w prasie, outdoorze, została stworzona strona internetowa www.mypolacy.biedronka.pl . Dodatkowo powstał folder dostępny w sklepach, w którym przedstawieni są polscy producenci artykułów dostępnych w Biedronce, uwiarygadniając tym samym komunikacyjne założenia sieci.

A jak z odbiorem kampanii? Z jednej strony badania wykazały, że swojskość naszych produktów to ważna cecha dla konsumenta. Z drugiej zaś okazało się, że związki zawodowe wystosowały list do Pana Olbrychskiego, w którym proszą o nie użyczanie Biedronce twarzy ze względu na kontrowersje wokół traktowania pracowników sieci. Jakieś kontrowersje widocznie muszą być zawsze. Jeronimo Martins Polska, będący właścicielem sieci, zamierza kontynuować kampanię zapraszając do niej kolejnych bohaterów. A co Wy myślicie o nowej kampanii Biedronki? Czy to właśnie uczucia patriotyczne kierują Wami przy wyborze sklepu?

Zobacz spot Biedronki z Danielem Olbrychskim:

Pozostańmy jeszcze w temacie marketów, tylko zmieńmy ich specyfikę. Markety budowlane, czyli tak zwany kanał DIY (do it yourself), to kolejny przykład na to, że sama batalia cenami nie wystarczy. Jakiś czas temu udowodnił to już Leroy Merlin z kampanią _ zostań bohaterem we własnym domu _, a teraz mamy wyraźną ripostę sieci marketów Obi.


www.obi.plMarkety Obi są jednymi z bardziej znanych sklepów z artykułami wyposażenia domu, działem budowlanym i ogrodniczym. Obi Group Holding powstał w Niemczech w 1970 roku. Dziś w Europie sieć posiada ponad 600 sklepów. Do tej pory kojarzony z bobrem czy jakimś podobnym gryzoniem występującym przy logotypie sklepu, od teraz ma nowego bohatera.

Bohatera kampanii _ Obi tak to robi _. Za tym wdzięcznym hasłem kryje się cała nowa kreacja dla sieci skupiająca się na pewnego rodzaju super bohaterze, posiadającym nadprzyrodzone moce, dzięki którym z łatwością można rozwiązać rozmaite problemy np. budowlane.

W serii spotów telewizyjnych mamy przedstawioną historię naszego bohatera wychowanego wśród traw i krzewów ogrodowych. Tajemniczy jegomość przypominający postawnego boksera w okryciu, pojawia się wszędzie tam, gdzie klienci sklepu mają jakiś problem. Dzięki niemu wszelkie czynności, związane choćby z remontem w domu, stają się prostsze. Sieciowa agencja Oglivy and Mather Advertising przy kreacji dla Obi zadbała również o szeroko zakrojone działania w outdoorze i internecie, a strategia zakładała przede wszystkim odejście od komunikacji jedynie za pomocą ceny. A czym Wam Obi tak to robi, że Wam się lepiej robi?

Obejrzyj reklamę Obi:

No dobrze, zmieniamy branżę na nieco modniejszą. Ostatnio pisaliśmy sporo o różnych kampaniach operatorów sieci komórkowych, dziś rzucimy okiem na kampanię najprężniej rozwijającej się sieci telekomunikacyjnej, oferującej również internet oraz telewizję osobistą. Bohaterem serii reklam tego koncernu jest od prawie trzech lat Tomasz Kot. Mowa oczywiście o Netii. Szybko rozwijający się koncern wykupił ostatnio pakiet większościowy w telefonii Dialog i konsekwentnie buduje swój wizerunek na przekroju ostatnich lat.

Początki obecnej kampanii reklamowej sięgają jeszcze 2009 roku, kiedy to Netia ogłosiła wybory twarzy do reklam sieci. Wśród kandydatów była Magdalena Różdżka, Piotr Adamczyk i Tomasz Kot. Wybór osoby nastąpił za pomocą głosów ludzi oddanych na portalu internetowym, czyli ponoć każdy z nas mógł mieć na to wpływ. Trzeba przyznać, że sama kampania została sprawnie przeprowadzona niczym wybory prezydenckie i pewnie dla wielu była od nich ciekawsza. Kandydaci byli przedstawiani na bilbordach a w telewizji wyświetlane były debaty i występy, w których każdy z nich przekonywał do siebie telewidzów. Ostatecznie wygrał właśnie sprawny aktorsko Tomasz. Magdalena przeszła do Play a Piotr do Eurobanku.

www.netia.pl

Od tej pory mamy serię spotów sprzedających różne produkty Netii, takie jak internet czy głównie telewizja osobista, w których Tomek Kot wciela się w przeróżne plastyczne postacie w zabawnych stylizacjach. Mieliśmy spoty _ wydżampuj swoje TV _ przesycone zabawnym slangiem wyluzowanego _ ziomala _ Tomka i klasyki rodem z lat siedemdziesiątych stylizowane na Serge'a Gainsburga, gdzie Tomek w białym garniturze śpiewał nam o telewizji. Były także reklamy, w których Kot w roli nieśmiertelnego, hipnotycznego Kaszpirowskiego wprawiał nas w trans, czy w końcu spoty, gdzie aktor występuje jako szalony i komiksowy sprzedawca z telezakupów.

Wszystkie scenariusze łączy przede wszystkim Tomek Kot, który w każdej ze stylizacji wychodzi swobodnie i zabawnie. Reklamy są lekkie i dowcipne. Od początku za kreację i pomysły odpowiada agencja Brasil. Wraz z marketingiem Netii kontynuuje obsadzanie Tomka w coraz to wymyślniejszych rolach, realizując założenia wizerunkowe koncernu dotyczące sprzedaży ich najważniejszego obecnie produktu – czyli telewizji. Nie wiemy, czym za parę miesięcy nas zaskoczą i kim wtedy będzie Kot. Czy już teraz udało im się wydżampować Wasz głos?

Obejrzyj kolejne wcielenie Tomasza Kota w reklamie Netii:

Kolejna kreacja, o której piszemy, to pewna perełka w kontekście reklamowanego koncernu. Koncern jest bowiem niemiecki i jego reklamy są zazwyczaj sieciowo przekładanymi kreacjami na dane kraje. Najnowsza egzekucja jest jednak Polskim akcentem i Polacy stoją za jej pomysłem. Chodzi o Opla i jego najnowszą reklamę z polskimi piłkarzami. Za pomysłem stoi polski odział sieciowej agencji Scholtz & Friends, odpowiedzialny za spoty, materiały internetowe, oraz materiały dla dilerów samochodowych.


www.opel.comW reklamie są użyte wizerunki trzech najbardziej znanych polskich piłkarzy – Roberta Lewandowskiego, Jakuba Błaszczykowskiego oraz Łukasza Piszczka. Było to możliwe dzięki umowie centralnej między producentem aut i klubem piłkarskim BVB Borussia Dortmund, w którym na co dzień grają piłkarze. W 2012 roku w Niemczech powrócono do sponsoringu drużyn piłkarskich i Opel zawarł wtedy umowy z pięcioma klubami Bundesligi. Tak więc mamy niemiecką markę, niemiecką drużynę, a z drugiej strony trzech najbardziej znanych polskich piłkarzy.

W spocie widzimy szatnię piłkarską, w której trener wydaje dyspozycje naszym trzem reprezentantom. Ustawia ich w nietypowy sposób, budząc tym samym zdumienie sportowców. Po chwili okazuje się, że nie chodzi o mecz a o prowadzenie nowego Opla Astra. Nie trzeba wspominać, ze reklama została ciepło przyjęta przez licznych w Polsce kibiców piłki nożnej, a polski akcent w niemieckim koncernie został sprytnie wykorzystany PR-owo na naszym rynku zbytu aut. A czy Was nasi reprezentanci przekonują do gry w drużynie Opla? Czy spisali się lepiej niż w meczach polskiej reprezentacji?

Zobacz spot Opla z polskimi piłkarzami:

Prezentujemy Wam powyżej kolejne cztery wyraziste kampanie reklamowe polskiego autorstwa, o których było i jest głośno w ostatnim czasie. Każda z nich doczekała się już wielu lepszych i gorszych opinii. Jesteśmy ciekawi która z nich do Was przemawia najbardziej? Zapraszamy do głosowania!

Czytaj więcej w Money.pl
Wybierz najlepsze polskie reklamy Znane twarze w reklamie to znakomity pomysł na promocję marki. Oto dowody!
Pierwsze reklamy to dzieła sztuki! Reklama dźwignią handlu. Tę prawdę znali ludzie już pod koniec XIX wieku. Reklamy powstawały wtedy bez cyfrowych technologii, dotykowych ekranów i przenośnych urządzeń.
Tak nami manipulują. Mercedes, Cola, Nike Oto prawda o działaniach tych firm. Najważniejszym zadaniem jest poruszyć podświadomość.
Tagi: reklama w telewizji, kampanie, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz