Notowania

zabawki
20.03.2013 06:33

Polskie dzieci kochają lego - wynika z raportu duńskiej firmy

Dziewczynki bawią się w odgrywanie scenek, chłopcy wolą budować - wynika z raportu Lego, legendarnego producenta klocków.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)
Polskie dzieci kochają klocki lego.

_ Lego City _ , _ Lego Star Wars _ i _ Lego Ninjago _ - to najlepiej sprzedające się w naszym kraju produkty legendarnej duńskiej firmy. Villy Outzen, jej szef w Polsce, w rozmowie z Money.pl przyznaje, że _ strzałem w dziesiątkę _ okazała się również seria dla dziewczynek _ Lego Friends _.

- _ Zabawki są rzeczami, na które rodzice zaczynają żałować pieniędzy dopiero, gdy nie mają innego wyjścia _ - tymi słowami Villy Outzen, szef _ Lego _ w Polsce i menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku zabawek odpowiada mi na pytanie, czy odczuwa już skutki spowolnienia gospodarczego w naszym kraju. - _ Nikt przecież nie lubi oszczędzać na przyjemnościach dla swoich dzieci _ - dodaje.

Zabawki odczuwają skutki spowolnienia

Po lekturze opublikowanego właśnie raportu finansowego duńskiej grupy za ubiegły rok rzeczywiście można dojść do takich wniosków: 25-procentowy wzrost przychodów, który pozwolił firmie zwiększyć swój udział w globalnym przemyśle zabawkarskim z 7,1 do 8,6 procent. W Polsce Lego ma niecałe 15 procent rynku, co daje mu drugie miejsce po innym światowym gigancie, firmie Mattel.

W raporcie _ Lego _ czytamy, że do najdynamiczniej rozwijających regionów należą obecnie kraje Azji, a także Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, gdzie przez lata produkty duńskiej firmy można było kupić tylko w _ Peweksach _, jest przez firmę postrzegana jako bardzo atrakcyjny rynek. To w końcu ponad pięć milionów dzieci, których rodzice na zabawki wydają średnio 240 złotych rocznie.

Villy Outzen w rozmowie z Money.pl przyznaje jednak, że rynek zabawek mimo wszystko odczuwa skutki spowolnienia. Widać to między innymi po tym, że w okresie listopad-grudzień 2012 roku sklepy reprezentujące mniej więcej połowę polskiego rynku zabawek odnotowały około 3-procentowy spadek sprzedaży w tej kategorii w porównaniu do 2011 roku. Można przypuszczać, że podobny trend był odczuwalny na całym rynku.

- _ To pierwszy taki przypadek w historii _ - przyznaje szef _ Lego, _dodając jednocześnie, że jego firma należała do tych wyjątków, które oparły się temu zjawisku. Według niego powodem jest to, że _ Lego _ może pochwalić się znaną na całym świecie marką i zmuszeni do oszczędności klienci - mając na przykład do wyboru jedną z dwóch zabawek - wybiorą tego producenta, którego lepiej kojarzą. Zwrócą też uwagę na to, czy produkt będzie nie tyle bawił, co dodatkowo uczył i jeszcze szybko się nie zniszczy. Wreszcie prawdziwym hitem sprzedażowym okazały się w ubiegłym roku nowe serie _ Lego _, w tym jedna stworzona specjalnie dla dziewczynek.

Czego szukają polscy rodzice?

Sprawa z wyborem zabawek dla chłopców i dla dziewczynek wcale nie jest bowiem taka prosta. W raporcie duńskiej spółki możemy przeczytać, że zachęcenie tych drugich do zabawy _ Lego _ było _ wyzwaniem _. Sprostało mu dopiero wprowadzenie na początku ubiegłego roku serii _ Lego Friends _. To klocki, dzięki którym dziewczynki mogą odgrywać różne role, np. w domu, na wakacjach, czy nawet w samolocie. - _ To podstawowa różnica. Dziewczynki chcą raczej grać scenki. Chłopcy wolą budować _ - opisuje Villy Outzen. - _ Stąd w serii Lego Friends zdecydowanie więcej drobiazgów i więcej kolorów _ - przyznaje, dodając że mniej więcej 70 procent klientów Lego to dzisiaj chłopcy, a 30 procent stanowią dziewczynki.

Po sukcesie serii _ przyjaciele przycichły nieco słowa krytyki o tym, że firma chce promować stereotypy, czy to, że smukłe ludziki Andrei czy Oliwii będą wpędzać dziewczynki w kompleksy itd. Chociaż w Polsce o sprawie nowej serii _ Lego _ nie było bardzo głośno, to już w USA czy Wielkiej Brytanii protesty jak na przykład _ Pink Stinks _ ( Różowe Śmierdzi _) zbierały dziesiątki tysięcy podpisów.

- _ Jesteśmy dalecy od jakichkolwiek stereotypów _ - wyraźnie zaznacza Villy Outzen. - _ Po prostu pracujemy nad tym, by zainteresować naszymi produktami więcej dziewczynek, a ta seria w tym przypadku się doskonale sprawdziła - _ przekonuje.

Wśród najlepiej sprzedających się produktów wskazuje jednak _ Lego City _ i _ Lego Star Wars _, które na razie są w czołówce w przypadku większości krajów. Bardzo dobrze sprzedaje się również seria _ Lego Ninjago _.

Czytaj więcej w Money.pl
Wybierz najlepsze polskie reklamy Znane twarze w reklamie to znakomity pomysł na promocję marki. Oto dowody!
Pierwsze reklamy to dzieła sztuki! Reklama dźwignią handlu. Tę prawdę znali ludzie już pod koniec XIX wieku. Reklamy powstawały wtedy bez cyfrowych technologii, dotykowych ekranów i przenośnych urządzeń.
Wydatki przekroczyły 200 miliardów złotych 200,5 miliarda złotych sięgnęły wydatki na inwestycje współfinansowane z funduszy unijnych na lata 2007-2014 - poinformował rzecznik resortu rozwoju regionalnego Piotr Popa.
Tagi: zabawki, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz