Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
strategia
14.01.2014 15:31

Problemy z wizerunkiem firmy. Co robić?

Problemy z wizerunkiem są bardzo często objawami innych problemów występujących w firmie. Jak się zabrać za ich rozwiązanie?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Codes mat.pras.)

Wizerunek wskazuje, jak silna i efektywna jest strategia rynkowa marki. Warto wtedy przeprowadzić audyt wizerunku i ocenić, co może być przyczyną.

Wizerunek jest papierkiem lakmusowym konkurencyjności firmy. Kłopoty z wizerunkiem mogą być związane z osłabieniem pozycji konkurencyjnej firmy, utratą wyróżnienia, problemami z reputacją czy w końcu osłabieniem, jakości i innowacyjności oferty wobec konkurentów. W efekcie odchodzą klienci, lub firma ma kłopoty z pozyskiwaniem nowych klientów.

Spada lojalność klientów i zanika polecanie marki przez klientów i konsumentów. W efekcie skutkuje to presją cenową ze strony klientów - chce za ten sam towar zapłacić mniej lub dostać za te same pieniądze więcej. Inną konsekwencją może być pojawienie się trudności w rozszerzaniu marki lub kłopoty przy wprowadzaniu nowych ofert.

Strategia rynkowa marki to koncept wspierania strategii firmy. Firma chce zrealizować swoją wizje i cele. Strategia biznesowa to sposób, w jaki to zamierza robić. Strategia handlowa to kanały dystrybucji i formy kontaktów handlowych z klientami. Marketing ma za zadanie przygotować rynek do działania i inicjatyw firmy.

Strategia rynkowa marki musi być więc powiązana ze strategią biznesową. W praktyce każda firma potrzebuje wizerunku. To jaki wizerunek jest dla firmy najlepszy jest powiązane ze sposobami działania na rynku. W każdej strategii firmy są elementy mniej lub bardziej zależne od opinii, sposobu postrzegania i reputacji.

Zły wizerunek prowadzi do małej efektywności działań marketingowych. Słaby marketing przeszkadza w realizacji strategii rynkowej. Nieskutecznie realizowana lub nie w pełni wdrożona strategia rynkowa skutkuje problemami w realizacji strategii biznesowej. Efektem całego procesu jest niemożność zrealizowania celów firmy.

Strategia rynkowa to nie reklama. To nie działania Public Relations. Strategia rynkowa marki to powiązanie wizerunku z modelem biznesowym firmy. Problem z wizerunkiem to problem biznesowy - słaba marka nie wspiera firmy.

Jakie są najczęstsze problemy z wizerunkiem? Wszystkie kontakty firmy z otoczeniem możemy podzielić na trzy fazy. Faza przedzakupowa ma miejsce wtedy, gdy klient ma konkretne potrzeby i szuka dostawcy lub usługodawcy.

Faza zakupowa to okres wybierania oferty, której efektem końcowym ma być zaspokojenie potrzeb klienta. Faza postzakupowa to cały okres użytkowania. Strategia rynkowa marki opiera się na tym podziale punktów kontaktu firmy z klientem. Każdy z etapów jest istotny dla osiągania celów biznesowych.

Każda faza procesu zakupowego ma swoje kluczowe aspekty. Ich analiza, pokazuje jak efektywna jest strategia rynkowa marki. W fazie przedzakupowej - klienci nie rozpoznają marki lub nie znają jej oferty. W efekcie takiej sytuacji klienci nie biorą marki pod uwagę przy wyborze dostawcy. Jest problem wizerunkowy związany ze świadomością marki.

Gdy w fazie zakupowej nie odróżniają oferty od konkurentów w efekcie wybierają oferty konkurencyjne. W tej fazie, gdy marka się nie wyróżnia, firma skazana często jest na walkę ceną. Jest to problem związany z postrzeganiem marki, jej unikalnością i umiejętnością ekspozycji najbardziej wartościowych elementów modelu biznesowego i oferty. Wyróżnij się albo zgiń jest hasłem każdego marketingowca.

Strategia rynkowa marki to nie tylko obietnice, ale przede wszystkim faktycznie dostarczane klientom wartości. Overpromise, czyli obiecywanie tego czego nie jesteśmy w stanie dotrzymać skutkuje bardzo negatywnym efektem wizerunkowym. Klienci, którzy zostali oszukani nigdy więcej nie kupią, co więcej nie polecą marki, ale co najgorsze - będą o niej się źle wyrażać.

Ten element wiąże się z trzecią faza procesu zakupowego. Problemy wizerunkowe w fazie postzakupowej pojawiają się, gdy klienci nie są zadowoleni z użytkowania oferty, zawiedzeni jej jakością, serwisem, sposobem obsługi. Tacy klienci nie ponawiają zakupów i propagują złą opinię.

I przeciwnie, zadowolony klient ponawia zakupy, kupuje inne oferty firmy, co więcej i co najważniejsze - poleca markę. Strategia rynkowa marki zamyka się jako proces, dopiero po fazie trzeciej. Sama reklama nie wystarczy. Sam produkt to za Mało aby odnieść sukces rynkowy. Potrzebne jest zarządzanie wizerunkiem w każdej fazie procesu zakupowego.

Monitorowanie wizerunku powinno być powiązane z fazami procesu zakupowego. Ta zasada dotyczy nie tylko firm działających na rynku konsumenckim, ale także dla tych, które są aktywne na rynku dób półinwestycyjnych i inwestycji. Czym więcej zależy od konsumenta, strategia rynkowa marki jest mocniej powiązana z wizerunkiem.

Tam, gdzie chodzi o relacje biznesowe, większego znaczenia nabiera reputacja, czyli solidność i umiejętność wywiązywania się z zobowiązań. Strategia rynkowa marki to element strategii biznesowej. Najtrudniej jest bowiem kupić wizerunek. Najłatwiej go zepsuć.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: strategia, strategie firm, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, Eksperci dla Money.pl, marketing i zarządzanie
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz