Notowania

Przydatne mobilne aplikacje są w mniejszości

Przyjrzymy się dziś trendowi na tworzenie w naszych telefonach kilku pulpitów wypchanych aplikacjami. Postaramy się też znaleźć te rzeczywiście przydatne.

Podziel się
Dodaj komentarz
(a-wrangler/iStockphoto)

Niewiele osób pracuje już na stacjonarnych komputerach. Jeszcze niedawno to była przecież standardowa stacja robocza w każdym biurze. Teraz odchodzą powoli do lamusa zastąpione wszędzie przez coraz to mniejsze, cieńsze i lżejsze laptopy. Ale i na tym nie koniec. Według obecnej nomenklatury technologicznej, już nawet laptop nie jest sprzętem mobilnym.

Obecnie bowiem większość technologii skupia się na smartfonach i tabletach jako coraz bardziej rozbudowanych urządzeniach pozwalających wykonywać te same zadania co komputer. Co za tym idzie to potrzeba tworzenia tych mniej i bardziej użytecznych aplikacji dedykowanych małym urządzeniom. Przyjrzymy się dziś trendowi na tworzenie w naszych telefonach kilku pulpitów wypchanych aplikacjami i ogólnej modzie na mobilne aplikacje.

Co wybieramy?

Co roku powstają zestawienia najchętniej pobieranych aplikacji mobilnych w podziale na poszczególne systemy operacyjne czyli IOS, Android czy Windows oraz na te płatne i darmowe. Mogłoby się wydawać że w ich prawdziwym gąszczu naprawdę ciężko się wybić, szczególnie przy marketingowych liderach, bazujących na swoich _ stacjonarnych _ odpowiednikach.

Jednak wszystko zależy od tematyki aplikacji jakich potrzebujemy. Naturalnie w ścisłej czołówce mamy tych, którzy nie szczędząc funduszy na reklamę rozdają swoje aplikacje za darmo. Są to naturalnie Google Maps dostępne od dawna w uproszczonej wersji mobilnej, bazujący na sukcesie swojego stacjonarnego odpowiednika. Oczywiście szereg aplikacji na codzień używanych przez miliony użytkowników Internetu, takich jak Facebook, YouTube Czu Instagram.

Każdy z tych gigantów zarabia krocie na reklamach i nie tylko, więc stworzenie darmowych aplikacji, które prawie na pewno pobiorą ich stali użytkownicy było strzałem w dziesiątkę. Na dodatek wszystkie te aplikacje mają doskonała reklamę na swoich tradycyjnych stronach i zapraszają nas również do pobierania kiedy wchodzimy na nie z telefonów lub tabletów.

Statystyki pokazują, że pobiera je wtedy prawie co trzecia osoba! To bardzo duża częstotliwość, ale popularność tych serwisów robi swoje. Do tej czołówki można spokojnie zaliczyć jeszcze mobilnego Twittera, którego popularność nadal rośnie, WeChat – czyli chiński komunikator, który bardzo szybko się rozprzestrzenił pozwalając na wideokonferencje czy przesyłanie zdjęć za darmo, WhatsApp – czyli kolejny komunikator pozwalający zaoszczędzić na smsach pod warunkiem dostępności sieci. Oprócz tych aplikacji, które już zdobyły swą stacjonarną popularność, mamy te typowo dedykowane mobilnym urządzeniom, te praktyczne i użytkowe, które jednak również nie mało włożyły w swoją reklamę. Ale czy przy wyborze aplikacji zawsze kierujemy się ich praktycznością?

Strata czasu

To niewątpliwie podstawowa wada niektórych aplikacji, jakimi są na przykład mnożące się bez końca gry. Pochodna dawnych Gameboyów i miniaturki rozbudowanych stacjonarnych gier. Część z nich jest również zupełnie darmowa. Warto pamiętać, że w ostatnich czasach gry też stały się istotnymi nośnikami reklamowymi, a firmy mogą w nich wykupywać wirtualne powierzchnie reklamowe.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*

Rekordy bite w grach i statystyki zapisywane w Internecie czy publikowane na przykład na Facebooku to naturalnie dodatkowa cenna reklama. A będąc już przy Facebooku, to warto wspomnieć, że największą popularnością cieszą się gry robione właśnie pod niego. Wszyscy pamiętają pewnie sławne Farm Ville, które doczekało się wersji mobilnej.

Jego wyniki były na bieżąco publikowane na Facebooku wciągają do zabawy kolejne osoby i namawiając je do rywalizacji. Jednak po Farm Ville przyszła szybko era nowej gry bijącej rekordy ilości ściągnięć na Smartfony. Od dewelopera King(tego samego który wypuścił Farm Ville) w 2012 roku powstała Candy Crush Saga. Facebook a raczej jego użytkownicy chyba zwariowali na punkcie bicia rekordów w tej grze polegającej na układaniu kolorowych cukierków.

Każdy z nas na pewno miał na Facebookowym pasku całe mnóstwo powiadomień kto z naszych znajomych zaliczył jaki poziom w tej grze. Aplikacja wygrała zestawienie z AppStore na najczęściej ściąganą wersję darmową. Na inne systemy mobilne jest również w ścisłej czołówce.

To jeszcze jednak nic, w zestawieniu AppStore z grudnia 2013 na najchętniej ściągane płatne aplikacje, w pierwszej dziesiątce jest aż siedem gier! Czyli ludzie są gotowi płacić za aplikacje, które służą jedynie zabijaniu czasu. Informacje o nich z kolei bardzo szybko i chętnie roznoszą się drogą wirusową, głównie z pomocą samych użytkowników.

Coś użytecznego?

No tak, jednak wbrew pozorom wiele z tych aplikacji może nam po prostu ułatwić życie. Oprócz nawigacji, latarek czy magicznych odstraszaczy komarów można znaleźć kilka naprawdę przydatnych rzeczy. Ostatnio w Polsce dużą popularnością cieszy się na przykład aplikacja Yanosik, która oprócz możliwości nawigowania ostrzega o radarach i utrudnieniach w ruchu, a wszystkie te informacje są nanoszone w czasie rzeczywistym przez innych użytkowników.


fot. yanosik.plTak więc jadąc jakąś trasą i widząc patrol policji, możemy w ciągu kilku sekund jednym kliknięciem ostrzec pozostałych użytkowników Yanosika. Aplikację pobrało już ponad pięćdziesiąt tysięcy użytkowników. Dla osób chcących wiedzieć dokładnie jakie produkty spożywcze kupują, powstało całe mnóstwo różnego rodzaju _ asystentów zakupów _. Jest na przykład aplikacja Fatsecret, która pozwala w sklepie skanować telefonem kody kreskowe na produktach w celu zbadania ich kaloryczności lub po prostu składu.

Twórcy aplikacji zrobili bazę, którą cały czas aktualizują o nowe produkty, dzięki czemu coraz więcej sklepowych artykułów będziemy mogli skanować. Przydatne i kształcące. Można znaleźć skróty do rozkładów kin, rozkładów jazdy komunikacji miejskiej, elektroniczne kupony do MacDonaldsa czy mobilne atlasy grzybów. Aplikacji jest całe mnóstwo w zależności od potrzeb i zainteresowań.

Z czego wynika ich sukces?

Wiele osób twierdzi, że prawdziwą przyszłością mobilnych aplikacji jest trafianie w coraz węższe potrzeby i wyspecjalizowane funkcjonalności. To jasne, że zawsze triumfy będą święciły potęgi takie jak Google czy Youtube, ale warto zdawać sobie sprawę, że coraz bardziej świadomi użytkownicy załatwiający naprawdę dużo spraw przez urządzenia mobilne będą szukali coraz to bardziej szczegółowych aplikacji pomagających im w branży, w której pracują czy zainteresowaniach.

Przez telefon możemy przecież sterować już teraz domami – ogrzewaniem, alarmami. Są zsynchronizowane z autami i możemy przechowywać dane w wirtualnej przestrzeni mogąc je w każdej chwili ściągnąć z powrotem na telefon. Coraz częściej powstają aplikacje asystujące przy takich dyscyplinach jak strzelectwo czy golf. Widać więc wyraźnie dążenie do coraz węższych specjalizacji i niszowych zastosowań.

Sukces takich aplikacji to potrzeba użytkownika. Użytkownicy sami zaczynają poszukiwać nowinek wśród aplikacji związanych z ich zajęciami. Często potrzeba też bywa matką wynalazku, i osoby które widzą istotny brak jakiejś funkcjonalności wśród aplikacji, sami wychodzą z pomysłami nowych i rozprzestrzeniają je w danej branży. Telefony tym samym zamieniają się w małe centra dowodzenia niemal wszystkim, a przede wszystkim naszym życiem.

Pomyśleć, że kiedyś można było z nich tylko dzwonić i pisać smsy. Jednak technolodzy z różnych dziedzin uważają że wszystko dąży do miniaturyzacji, nie ma co się dziwić więc że do miniaturyzacji dążą też aplikacje, które potrafią coraz więcej mimo że są pisane tak, żeby udźwignęły je systemy coraz to mniejszych urządzeń.

Czytaj więcej w Money.pl

* [ ( http://static1.money.pl/i/h/251/m26363.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/kawa;za;dwa;tysiace;zlotych;tez;sie;sprzeda,252,0,1490428.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) [ Kawa za dwa tysiące złotych też się sprzeda ]( http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/kawa;za;dwa;tysiace;zlotych;tez;sie;sprzeda,252,0,1490428.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne )
* [ ( http://static1.money.pl/i/h/175/m283311.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/problemy;z;wizerunkiem;firmy;co;robic,46,0,1472046.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) [ Problemy z wizerunkiem firmy. Co robić? ]( http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/problemy;z;wizerunkiem;firmy;co;robic,46,0,1472046.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne )
* [ ( http://static1.money.pl/i/h/246/m286198.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/jak;brandheros;sprzedaja;marke;i;produkt,201,0,1403849.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) [ Jak brandheros sprzedają markę i produkt ]( http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/jak;brandheros;sprzedaja;marke;i;produkt,201,0,1403849.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne )
* [ ( http://static1.money.pl/i/h/156/m115868.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/internet;zabije;maszynke;do;golenia,200,0,1359048.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) [ Internet zabije maszynkę do golenia? ]( http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/internet;zabije;maszynke;do;golenia,200,0,1359048.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne )
Tagi: mobilne aplikacje, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz