Notowania

marka
29.06.2014 15:55

Rebranding marki - zmiana wizerunku firmy

Przeprowadzając rebranding marki poprzez projekt logo, należy się kierować promowaniem idealnej tożsamości, czyli wizerunku najlepiej wspierającego firmę w realizacji strategii biznesowej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Hello Kitty/ materiały prasowe)

W projektowaniu symbolu firmowego i znaku marki ważne jest, aby wypełniał on swoją funkcję. Jest nią identyfikacja firmy, budowanie rozpoznawalności i jej pozytywne wyróżnienie na tle konkurencji. Przeprowadzając rebranding marki poprzez projekt logo, należy się kierować promowaniem idealnej tożsamości, czyli wizerunku najlepiej wspierającego firmę w realizacji strategii biznesowej.

Rebranding marki nie jest jedynie elementem zmiany komunikacji marki. Logo i symbolika firmy to często skomplikowany system oznakowania opakowań, oznakowania sieci sprzedaży czy materiałów informacyjnych. W tak skomplikowanym systemie, każda z jego części powinna być spójna z pozostałymi. Tylko w ten sposób zapewni się właściwą siłę i spójność prezentacji marki. Efektem powtarzalności komunikatów jest rosnąca rozpoznawalność firmy.

Powszechnie uważa się, że rebranding marki często zależy, od jakości projektu graficznego. Popularną metodą projektowania logo jest konkurs. Czy możliwe jest wyłonienie idealnego projektu w ramach konkursu? Na świecie konkursy są rzadkością, dlatego że tylko metodyczny proces poszukiwania spójności między logo, a zapisem wizerunku i strategii firmy gwarantuje sukces. Konkurs daje tylko katalog rozwiązań, ale nie pozwala na zastosowanie metody przybliżeń i dochodzenia do najlepszego rozwiązania.

W metodycznym procesie ilość rozwiązań jest na drugim planie, decyduje ich jakość i dopasowanie do potrzeb firmy. Doskonalenie propozycji najlepszych daje zdecydowanie lepsze rezultaty niż liczenie na łut szczęścia lub przebłysk geniuszu grafika, tylko okazjonalnie projektującego wizerunek firmy. Inność rozwiązania nie gwarantuje wyróżnienia na rynku. Inny nie znaczy lepszy. Rebranding marki ma pomóc zbudować lepszy wizerunek od konkurentów, bardziej pasujący do unikalnego modelu biznesowego firmy.

Rebranding marki jako sposób nowej prezentacji firmy

Wizerunek jest efektem działań firmy. Jakość zależy od konsekwencji wdrażania unikalnej, wyróżniającej firmę i markę strategii wizerunkowej. Ta z kolei jest narzędziem realizacji strategii marketingowej i handlowej. Strategia powinna wypływać z wizji firmy, wyobrażenia przyszłości. Jeśli więc chce się kontrolować wizerunek i skutecznie wpływać na pozytywne odbieranie przedsiębiorstwa, te wszystkie etapy muszą być spójne. Z wizji powinna wynikać strategia biznesowa, z niej marketingowa, a na końcu dopiero wizerunek. Oderwanie od tego procesu projektu logo, skutkuje „ładnymi” rozwiązaniami bez związku z ideą marki.

Jak powinien być realizowany rebranding marki? Nazwa i logo są narzędziami komunikacji, bezpośrednio związanymi ze strategią marketingową. I taka właśnie jest kolejność projektowania – najpierw określa się wizję marki i sposób jej działania na rynku, potem dobiera instrumenty realizacji tej strategii. Od tego, z kim firma chce konkurować, czym ma się wyróżniać, w jaki sposób działać – zależy wybór konceptów symboliki firmy.

*Rebranding marki jako element zmiany strategii firmy. *

Wizerunek marka zmienia z dwóch powodów. Albo jest zły, albo nowe inicjatywy firmy wymagają dostosowania wizerunku do nowej strategii. W naturalny sposób zmienić powinna się strategia rynkowa i strategia marketingowa, a w konsekwencji i wizerunek.

Marka to umiejętność wykorzystania wizerunku. Dobry wizerunek jest zintegrowany ze strategią biznesową, odwzorowuje i wspiera jej ideę. Celami firmy i marki są: większa sprzedaż, lepsze marsze i możliwości rozszerzenia oferty oraz rynku działania. Aby marka wspierała te cele, potrzebuje wyróżniającego, dopasowanego do celów wizerunku. Nie wszystko da się zrealizować na raz.

Cele często stoją ze sobą w sprzeczności. Inny wizerunek jest dobry dla firmy, która chce uzyskać wysoką sprzedaż (często jest to marka masowa, ekonomiczna), inną gdy zależy firmie na rentowności (często jest to marka unikalna, oferująca swoją ofertę do klientów premium).

To co dobre dla jednej marki, co wspiera jeden wizerunek, nie musi być dobre dla innej. Dlatego rebranding marki, jako proces projektowania nowej lub przeprojektowywania wizerunku marki istniejącej, nie może być realizowany w formie konkursu. Grafik nie zna, lub nie rozumie aspektów biznesowych. O jakości rozwiązania decyduje logika, a nie estetyka.

Rebranding marki i zmiana wizerunku ma najczęściej miejsce przy zmianie strategii firmy. Wejście na nowe rynki, zmiana kanałów dystrybucji, dotarcie do nowych klientów wymaga zmian w wizerunku. Rebranding marki w formie zmiany logo nie zawsze jest konieczny. Czasami wystarcza zmiana komunikacji. Jednak, gdy potrzeby wizerunkowe są znaczące, a zmiany odkładane, luka między najlepszym, a posiadanym przez firmę wizerunku może urosnąć do rozmiarów tak poważnych, że zagrażających działalności firmy. Dotyczy to w szczególności marek usługowych i marek kierowanych do masowego konsumenta.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: marka, strategie firm, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz