Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Reklama alkoholu. Jak i po co promować napoje wyskokowe?

0
Podziel się:

Ludzie identyfikują się z trunkami, które piją i wybierają je nie tylko przez pryzmat ceny, ale także przez pryzmat tego, jak dany alkohol jest sprzedawany w mediach.

Reklama alkoholu. Jak i po co promować napoje wyskokowe?
(www.ballantines.com)
Trwa karnawał, okres rozrywki i zabawy. Nie ma się co oszukiwać - rozrywka wielu osobom nieodzownie kojarzy się z używkami, czyli produktami, których producenci najmniej odczuwają wszelkiego rodzaju kryzysy i spadki sprzedaży. Jak w każdej rozchwytywanej branży, konkurencja na rynku alkoholi jest bardzo duża i cały czas rośnie. Cóż więc pozostaje? Wyścig kreacji i strategii marketingowych.

O AUTORZE

Zacznijmy od tego, jakie alkohole u nas przodują. Otóż niezmiennie od lat prowadzi tak zwana _ czysta _.

Oczywiście wódka ma różne segmenty - bardziej premium oraz te atrakcyjniejsze cenowo. Zobaczmy zatem, jak reklamują się wódki z różnych półek.

Moją uwagę już od dawna przykuwają reklamy Absoluta. Szwedzka wódka należy do tych nieco droższych, choć nie jest jeszcze uznawana za segment premium. Do takiego segmentu niewątpliwie należy natomiast zaliczyć kreacje dla niej powstałe.

Marketing Absoluta jest bardzo aktywny, co chwilę widzimy różne opakowania wypuszczane na rozmaite okazje.

Były już na przykład cekinowe stroje dla butelek na sylwestra czy sweterki na zimę. Mocno promowane są również liczne smaki Absoluta. Większość kampanii skupiała się na specyficznym pękatym kształcie butelki.

Cała seria liczyła wiele odsłon i została zapoczątkowana już w latach osiemdziesiątych.

Nie da się nie zauważyć dużych i wyrazistych kampanii zalanych zielonym kolorem. Heineken przeznacza naprawdę spore środki na wyróżnienie się spośród innych piw. Od wielu lat organizuje różne niestandardowe promocje i ambientowe akcje angażujące wiele osób.

[

www.heineken.com ]( # )

Layouty też się wyróżniają. Skupiają się albo na butelkach albo na charakterystycznej Heinekenowej zieleni.

Najbardziej reklamowanym polskim piwem jest z kolei Tyskie. Flagowy produkt Kompanii Piwowarskiej patronuje wydarzeniom piłkarskim, był głównym sponsorem Euro 2012. Ma liczne odsłony telewizyjne. Jego reklamy skupiają się na polskości piwa oraz tradycyjnych metodach komponowania i ważenia trunku. Charakterystyczne biało-czerwone barwy Tyskiego z pewnością ułatwiają taką patriotyczną identyfikację.

Moją uwagę zwrócił jeden z nowszych layoutów, wprowadzający Tyskie klasyczne. Zaprojektowany przez polski oddział Tequili, prosty layout odnosi się w przejrzysty sposób właśnie do tradycji i sposobu komponowania smaku piwa. Nowoczesny i nieprzegadany!

[

źródło: spot reklamowy Tatra ]( # )

Zupełnie inaczej reklamują się piwa dla _ prawdziwych twardzieli _. Takim produktem ma być na przykład Tatra Grupy Żywiec. W reklamach mamy rzeczy oczywiste – góry i prawdziwego mężczyznę - górala, który opiekuje się turystami, wychodzi cało z trudnych sytuacji, poskramia stado dzikich koni. Reklamy mimo wyraźnej różnicy między estetyką na przykład Heinekena, są bardzo dobrze dobrane do grupy celu i realizują od lat plany sprzedaży marki. Czyli każdy znajdzie coś dla siebie. Są reklamy marek piwa przy meczu, piwa na młodzieżowej imprezie, przy muzyce i przy ognisku.

[

www.johnniewalker.com ]( # )

Idźmy dalej. Od paru lat możemy zaobserwować wzrost sprzedaży whisky. Bursztynowy trunek zyskuje sobie coraz większe grono zwolenników, ba a nawet smakoszy! Półka jest nieco wyższa niż piwo i wódka, ale i wśród tych trunków możemy znaleźć różne segmenty cenowe. Jeśli chodzi o rozpoznawalność, to przoduje tu ewidentnie spacerujący dżentelmen. Johnnie Walker to jeden z najbardziej rozpoznawalnych brandów whisky na całym świecie. Ma w swoim portfolio dostępne dla wszystkich młode i niezbyt drogie smaki, ale i smakosze znajdą tutaj osiemnastoletnie i nawet starsze kilkudziesięcioletnie (blue label) trunki. Najbardziej promowanymi etykietami są Red (najtańsza kilkuletnia wersja) oraz Black – czyli whisky dwunastoletnie.

Pojawiają się też i inne wydania reklam, zazwyczaj w dosyć oszczędnej i eleganckiej oprawie graficznej, nie zawsze pokazujące butelkę, a jedynie tak zwany _ label _, tak jak w przypadku layoutu z 1989 roku z chińskim ciasteczkiem z wróżbą.

Dobrą sprzedażą cieszy się u nas również Ballantine's. Podobnie jak jego szkocki kolega, Ballantine's ma whisky w różnym wieku, a więc też na różnym poziomie cenowym, tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Produkt firmy George Ballantine&Son w przeciwieństwie do Walkera zazwyczaj reklamują się swoją najbardziej charakterystyczną butelką i na dodatek podkreślają jej odmienność hasłami.

Sporadyczne layouty win są zazwyczaj utrzymane w bardzo podobnym, spokojnym tonie. Skupiają się przeważnie na stonowanych kolorystycznie krajobrazach, wizerunkach winiarni oraz samych butelkach. Nie są reklamowane przez młodzież, zabawę i ogniska czy piękne modelki – to nie ten target. W telewizji też obecność win jest dość znikoma.

Jak widać na tym wycinkowym przykładzie reklam paru różnych kategorii, są one dosyć mocno ztargetowane i bardzo przemyślane pod kątem odbiorcy. Z jednej strony ktoś mógłby zapytać, po co w ogóle reklamować alkohol? Przecież można skoczyć do sklepu i po prostu kupić sobie pół litra! Ale jednak badania marketingowe alkoholowych potentatów takich jak Diageo, Brown Forman, Grupa Żywiec czy Kompania Piwowarska dowodzą, że targetowanie poszczególnych brandów i ich konsekwentna od początku reklama sprawdza się za każdym razem.

Tu powinienem zakończyć, ale pewnie nie byłbym sobą, gdybym nie pokazał, jak jeden z bardziej znanych trunków można sprzedać ze pomocą ulubionego i niestety szowinistycznego narzędzia reklamowego... czyli pupy!

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/206/m259534.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/reklamy;samochodow;-;najlepsze;kreacje;na;rynku,188,0,1238716.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Zobacz najlepsze reklamy na rynku Ponoć auto to wdzięczny obiekt do zareklamowania. Tutaj nie potrzeba gołych piersi i głupich scenariuszy.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/114/m255346.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/fakty;i;mity;o;nietypowych;nosnikach;reklamowych,150,0,1214614.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Tunel w kształcie gigantycznego nosa. Zobacz Tunel w kształcie gigantycznego nosa, frytki zamiast przejścia dla pieszych, kawa w studzience kanalizacyjnej. Zobacz najlepsze przykłady reklamy ambientowej.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/29/m254749.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/marketing_i_sprzedaz/artykul/reklama;agresywna;musi;wzbudzac;jak;najwiecej;kontrowersji,129,0,1210753.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Reklama agresywna. Jakie ma zadania? Czy są jakieś granice dobrego smaku, bądź estetyki, których jednak nie powinno się przekraczać?

_ _

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)