Notowania

Social media. Jak je wykorzystać i zarobić

PatientsLikeMe jest czymś w rodzaju Facebooka dla pacjentów. Portal chwali się ponad 250 tysiącami członków i dynamicznie się rozwija.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PeskyMonkey/iStockphoto)

Social Media zmieniają się wraz z otaczającym nas światem, który również i dzięki nim zmienia się nie do poznania.To sprzężenie zwrotne warto wykorzystać, a możliwości czerpania z tego korzyści dla biznesu wydają się być nieograniczone.

PatientsLikeMe jest czymś w rodzaju Facebooka dla pacjentów. Portal chwali się ponad 250 tysiącami członków, ponad 2 tysiącami opisami chorób, ponad 40 opublikowanymi raportami i ponad 1 milionem opisów leczenia i symptomów. Dołączenie do portalu jest darmowe.

Wartości dla użytkownika to: możliwość porównywania symptomów, możliwość porównywania doświadczeń z chorobami z innymi użytkownikami oraz ogólnie: większa kontrola nad swoim zdrowiem. O modelu biznesowym polegającym na dawaniu wartości użytkownikowi za darmo i sprzedawaniu pozyskanych informacji pisałem tutaj. Podobnie postąpił PatientsLikeMe z Genentech – jedną z największych firm farmaceutycznych na świecie.

O AUTORZE


Paweł Szwarcbach jest członkiem zarządu i koordynatorem ds. rozwoju Stowarzyszenia Mensa Polska. Obecnie doktoryzuje się z zarządzania na SGH. Od ponad 3 lat prowadzi działalność consultingową - zajmuje się głównie optymalizacją procesów i zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach usługowych.
* W każdą środę w serwisie Manager.Money.pl będzie publikować felietony z poradami dla przedsiębiorców w zakresie zarządzania procesami, ludźmi i innowacją.*

W ramach współpracy Genentech otrzyma pełny dostęp do baz danych PatientsLikeMe na okres 5 lat. Firma ma nadzieję na lepsze poznanie potrzeb pacjentów. Współpraca nie specyfikuje ściśle celów wykorzystania danych, przez co firma może korzystać z nich w miarę dowolnie w ślad za zmieniającymi się potrzebami bez konieczności podpisywania nowych umów czy aneksów, co jest szczególnie ważne w obecnej dynamicznej rzeczywistości gospodarczej. Wynagrodzenie PatientsLikeMe nie zostało ujawnione. Wiadomo jednak, że dane przekazywane Genentech będą anonimizowane – firma nie będzie posiadała danych osobowych poszczególnych pacjentów.

Kolejnym przykładem wykorzystania informacji z social media jest projekt naukowy – grupa naukowców z Uniwersytetu w Minas Gerais w Brazylii wykorzystała check-in'y z Foursquare do badania różnic kulturowych. Największym dotychczasowym badaniem różnic kulturowych było badanie World Values Survey prowadzone od roku 1981. Dzięki wykorzystaniu danych z Foursquare udało się w ciągu 1 tygodnia zgromadzić informacje, które w ramach World Values Survey były zbierane przez prawie 30 lat.

Badacze skupiają się na nawykach żywieniowych, dotyczących zarówno jedzenia jak i napojów. Jako że Foursquare nie upublicznia swoich danych, badacze wykorzystali Twity linkujące do check'in'ów w tym portalu. Do tej pory udało się pozyskać około 280 tysięcy check-in'ów dotyczących napojów od 160 tysięcy osób, ponad 400 tysięcy chceck-in'ów dotyczących fast foodów od 230 tysięcy osób i około 400 tysięcy check-in'ów dotyczących _ normalnych _ restauracji. Powyższe przykłady to jedne z najbardziej spektakularnych ostatnich projektów wykorzystania informacji z social media na szeroką skalę. Jakie wnioski płyną z tego dla menedżerów?

To się dzieje naprawdę. Tu i teraz.

Kiedy w rozmowach z menadżerami opowiadam im o tym zjawisku i zachęcam do włączenia się, nie słyszę co prawda słów ubolewania nad nadmiernym fantazjowaniem ale z pewnością jest to traktowane jak piosenka przyszłości. Jednak jak pokazują powyższe przykłady, to dzieje się naprawdę, tu i teraz. W tej chwili każda firma ma jeszcze szansę zostać jedną z pierwszych w Polsce firm korzystających na szeroką skalę z informacji z social media. Już za kilkanaście miesięcy jednak może stać się to na tyle powszechne, że niekorzystanie z social media w zakresie pozyskiwania informacji może być powodem do utraty pozycji w branży.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zbieranie takich informacji, którą będą przydatne z punktu widzenia prowadzonej firmy. Takim przykładem jej właśnie opisany Genentech. Jakkolwiek, jeśli zbieranie takich informacji byłoby w chwili obecnej niemożliwe, warto zacząć zbierać inne informacje, nieco mniej zbieżne z podstawową działalnością. Takie niebezpośrednio powiązane informacje mogą także zostać wykorzystane przez firmę, na przykład w odpowiedzi na rozszerzanie gamy produktowej lub obsługiwanie nowych profili klientów, lecz z powodzeniem mogą zostać też udostępnione innym podmiotom.

Stwórz swoją lub skorzystaj z gotowej platformy

Odpowiedź na to pytanie jest w gruncie rzeczy podyktowana odpowiedzią na pytanie, jakie informacje są w firmie potrzebne. Jeśli potrzebne są dosyć ogólne informacje, w zupełności powinny wystarczyć działające już media społecznościowe. Co więcej, jak pokazuje przykład badania różnic kulturowych, można też nie wprost korzystać z informacji z portali, które same tych informacji nie udostępniają.

Jeśli natomiast potrzebne są informacje szczególnie sprofilowane, jak w przypadku Genentech, może zajść konieczność zbudowania własnej społeczności, oczywiście niekoniecznie pod tą samą marką. Taka droga wymaga czasu oraz nakładów finansowych, jednak w dłuższej perspektywie może przynieść firmie informacje zupełnie niedostępne dla konkurencji.

Zatrudnij specjalistę big data zanim będzie dla Ciebie za drogi

W Polsce profesja ta jest w początkowej fazie rozwoju, przez co można jeszcze zatrudnić specjalistów w rozsądnej cenie. Oczywiście, mając gotowy zbiór danych można skorzystać z portalu typy Kaggle lecz przynajmniej na początku przyda się specjalista _ na miejscu _. Osoba taka powinna jednak znać się nie tylko na czystej analizie danych, powinna doradzić, jakie informacje zbierać, jakie są najlepsze źródła, do jakich celów można je wykorzystać.

Należy przy tym pamiętać, że docelowo zbierane informacje nie powinny służyć wyjaśnianiu przeszłych zachowań użytkowników czy konsumentów lecz przewidywaniu ich przyszłych zachowań, tak aby móc dotrzeć do nich z odpowiednią ofertą, zanim jeszcze odczują konkretną potrzebę.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: social media, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz