Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Strategia koncentracji w budowaniu marki

0
Podziel się:

Jeżeli firma ma wizję w czym chce być najlepsza, może ukierunkować wszystkie swoje działania na te aspekty działalności

Strategia koncentracji w budowaniu marki
(Insider Images / Polaris/East News)
bESTBfnp

Budowanie marki polega na działaniach ważnych dla klientów, aby być lepiej postrzeganym od konkurentów. Jeżeli firma ma wizję w czym chce być najlepsza, może ukierunkować wszystkie swoje działania na te aspekty działalności i tak alokować zasoby, aby wykreować przewagę konkurencyjną.

Marki które pierwsze zaoferowały coś, czego nikt inny wcześniej nie robił (zarówno chodzi o to jak i w jaki sposób) oraz te, które w czymś są najlepsze na rynku – oceniamy jako wyróżniające się. Stawianie sobie ambitnych wyzwań i stałe monitorowanie przewagi nad konkurentami w wybranym obszarze, pozwala kontrolować przewagę konkurencyjną. Sztuką jest wybranie takiego obszaru budowania przewagi, aby pokrywał się z zaspokojeniem potrzeb dużej, stale się rozwijającej grupy klientów. Rynek na którym działamy musi rosnąć, musi być chłonny, najlepiej jakby nie było substytutów naszego wyróżnienia, aby nie było silnej presji cenowej. W osiągnięciu tego pomaga strategia koncentracji.

Koncentracja to rozwijanie tego w czym jesteśmy najlepsi, za co najbardziej jesteśmy cenieni, co najlepiej pozwala zaspokoić potrzeby klientów. Opisanie strategii marki w takim rozumieniu, pozwala na ukierunkowanie całej organizacji na to, co najefektywniejsze. Efektem jest także wytworzenie naturalnych synergii. Działania handlowe stoją w zgodnie z aktywnością marketingową oraz promocyjną firmy i odwrotnie. Przygotowywane oferty nie tylko zaspokajają potrzeby klientów, ale wzmacniają wizerunek marki.

bESTBfnr

Koncentracja strategii marki wokół wyróżnika, pozwala na zintegrowanie strategii marketingowej ze strategią biznesową. Jest to logiczne, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że marka jako wartość niematerialna i prawna szacowana jest jako znaczący udział w wycenie firmy. Według badań firmy Ocean Tomo, ponad 80% wartości firm notowanych na giełdzie papierów wartościowych w Nowym Jorku stanowią wartości niematerialne i prawne. Na wartości te składają się prawa do patentów i prawa do znaków towarowych (czyli prawa własności do marki).

Innowacyjność w budowaniu marki, nie polega na byciu za wszelką cenę innym, jak prezentuje to wielu przedstawicieli rynku reklamowego, ale na byciu lepszym w wybranym zakresie. Nie można być najlepszym we wszystkim. Koncentracja jako filozofia budowania marki, polega na wyborze tego co najważniejsze. Kombinacja trzech elementów: kompetencji firmy w wybranym zakresie, określenie rynku o odpowiedniej konkurencyjności oraz wybranie ważnego dla klientów wyróżnienia (oferty), buduje nie tylko silną markę ale i trwałą przewagę konkurencyjną. Możemy mówić w takim wypadku o ekonomii innowacji, połączeniu biznesu z kreatywnością marketingową.

Budowanie wizerunku wspierającego taki koncept, nie jest kosztownym i niemierzalnym działaniem, ale staje się integralnym elementem całego procesu. Strategia koncentracji upraszcza komunikaty, powoduje że są spójne z tym co firma jako wartość faktycznie dostarcza klientom. Jeżeli próbujemy zakomunikować więcej niż jedną wartość, rozpraszamy uwagę odbiorców. Nadmiar wyboru nie daje tak naprawdę wyboru. Obniża to efektywność i skuteczność działania. Prostsze jest zawsze bardziej atrakcyjne od skomplikowanego.

Tam gdzie nie może być mniej, nie powinno być więcej. Taka idea pozwala na optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów. Marka, która kojarzy się mało konkretnie, która nie posiada zdecydowanego wyróżnienia, jest trudna do percepcji i akceptacji dla klientów. Na bazie takiego wizerunku bardzo trudno jest zbudować relacje i liczyć na lojalność klientów. Strategia koncentracji prowadzi do prostoty.

bESTBfnx

Prostota to szczyt wyrafinowania, ale i skuteczności komunikowania. Strategia koncentracji pozwala także na kontrolowanie działań, mierzenie postępów i korygowanie przede wszystkim tego, co w znaczący sposób poprawia jakość i efektywność. Najważniejsze jednak, że strategia koncentracji pozwala kontrolować klientów i kreować ich lojalność. Dostarczana obiecywana przez firmę jakość, kształtuje reputację i kult marki szerzony przez klientów w ich otoczeniu. To przekłada się na wyższą sprzedaż, uzyskiwanie lepszych marż i budowanie potencjału rozszerzania marki na nowe rynki, nowe oferty i nowe grupy klientów.

Strategia koncentracji pozwala na poszukiwanie innowacji w bardzo określonym zakresie. Gdy firma nie kopiuje konkurentów, próbuje iść swoją własną unikalną drogą, efektem są z reguły rozwiązania nowatorskie, łamiące panujące konwencje. Bardzo trudno zbudować wartościową markę, gdy ma się do zaoferowania to samo co konkurenci. Bardzo trudno zbudować wartościową markę w taki sam sposób działając jak robią to konkurenci. Nijakie marki działające tak jak inni, oferujące to co inni (tylko że taniej), nie odnoszą trwałych sukcesów na rynku. Skoncentrowane są na przetrwaniu, a nie na odnoszeniu sukcesów.

Czytaj więcej w Money.pl

bESTBfnS
strategie firm
strategie
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)