Notowania

święta
20.12.2013 06:00

Świąteczna reklama bez choinek, bałwanków i Mikołajów? Można!

Nie wszyscy reklamodawcy zanudzają klientów obrazkami szczęśliwych rodzin, dzieci odpakowujących prezenty i otyłych Mikołajów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.psianiol.org.pl)

Święta to jeden z bardziej intensywnych okresów dla marketerów. Niestety reklamowo trend świąteczny jest już bardzo wyeksploatowany. Na szczęście nie wszyscy reklamodawcy zanudzają klientów obrazkami szczęśliwych rodzin, dzieci odpakowujących prezenty i otyłych, uśmiechniętych Mikołajów.

Święta. Komu na to hasło staje przed oczami biały miś, czerwony tir lub roześmiany Mikołaj Coca-Coli? Czy ktoś sobie w ogóle wyobraża święta bez nich? Jak bardzo, dzięki reklamom jednego z najbardziej popularnego napoju na świecie, kojarzy się nam on z tym okresem? Cykliczne pojawiające się w okresie świątecznym od wielu lat spoty spowodowały, że dla niektórych butelka Coli stała się trzynastą potrawą na stole. Od lat koncern gra na najbardziej oczywistszych świątecznych skojarzeniach, czyli cieple, radości, wyczekiwaniu, itp. Ale i można? Niektórzy do tematyki świątecznej podchodzą z większym humorem.

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*Uśmiechniętego, otyłego Mikołaja Pepsi zamieniła na seksowną Mikołajkę. Co roku w tę rolę wcielają się kolejne gwiazdki: była już Britney Spears, Beyonce czy Shakira. Pepsi postawiła na dziewczyny w stylu cheerleaders w niebieskich pepsi-mikołajkowych strojach. Odmiana pojawiła się raz, w zeszłym roku, kiedy dla urozmaicenia w postać świętego Mikołaja wcielił się słynny raper Snoop Dog.

Nieco grzeczniejszy wizerunek firma prezentowała w latach 60. kiedy to jej reklamy epatowały takimi wartościami jak dom, ciepło rodzinne, a kobieta pojawiała się w bardzo tradycyjnej roli strażniczki domowego ogniska. Widać to świetnie w kreacji z 1956 roku. Dziś takie kreacje już trochę nudzą, widać potrzeby dzisiejszych odbiorców są nieco inne. Pytanie tylko czy wszystkich?

Sto sposobów na choinkę

A jak ze świątecznymi kreacjami radzą sobie inne branże? McDonald's, fast foodowy gigant, od dłuższego już czasu lubi reklamować się za pomocą swoich produktów. Nie inaczej jest przy okazji świąt. Najwdzięczniejszą formą do graficznych rzeźb, wykorzystywanych w różnych kampaniach, są po prostu frytki. Tak więc i tym razem mamy bardzo proste kreacje z frytek ułożonych w choinkę, świecznik, renifera czy bombki. Nic dodać, nic ująć, i produkt sprzedany! Pomysł zasługuje na pozytywną ocenę za swoją bezpretensjonalną prostotę.

Świetny sposób na nietypowe wykorzystanie motywu choinki mieli też graficy, którzy przygotowywali kampanię dla Mercedesa, czy reklamę Jeepa. Ciekawe wizualnie, zaskakujące kreacje to najlepsza metoda na sprzedanie produktu! Dlatego większość agencji, które zajmują się świątecznymi kreacjami dla nieco bardziej wymagających klientów, kombinują jak subtelnie pokazać i produkt i święta.

A efekty prac warto podziwiać! Owszem mamy dookoła mnóstwo reklam z pięknie wystrojoną choinką i najlepiej jeszcze hasłem _ świąteczne promocje _, ale w całym tym lesie drzewek trzeba się przecież jakoś wyróżnić. I jak zwykle w tego typu layoutowych rozterkach wychodzi na to, że najzasadniej to zrobić najprościej, jak się da.

*Świąteczne kreacje: Pepsi, McDOnald's, Mercedes i Adidas *

  • fot: www.pepsi.com
  • fot: www.mcdonalds.com
  • fot: www.mercedes-benz.pl
  • fot: www.adidas.com [ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://manager.money.pl/galerie/swieta-w-reklamie-pikantnie-i-nietypowo-g650273.html)

Okazuje się, że czyste grafiki bez zbędnych ozdobników, bombek i bałwanków dają najlepszy efekt. Wystarczy spojrzeć na reklamę Adidasa przygotowaną przez duński oddział sieciowej agencji D'Arcy. Cóż może być prostszego niż postawienie obok siebie lewego i prawego buta tak, by charakterystyczne trzy paski utworzyły choinkę? Kolejny dowód na to, jak nieprzekombinowane pomysły niosą za sobą genialny efekt.

Bo to właśnie brak tej prostoty w wielu kreacjach świątecznych to główny problem marktereów, przez co cała ta komunikacja ginie w jednym wielkim kolorowym chaosie. Dlatego miło zawiesić oko na oszczędnych i wyróżniających się kampaniach.

Mikołaj z pupą na wierzchu. Bo to ciężka praca

Pomysłów na choinki nie brakuje też specom od kampanii społecznych. Wystarczy spojrzeć na przemawiającą do wyobraźni i pomysłową kampanię Amnesty International. Zaprojektowana przez polski oddział McCann-Erikson kampania na rzecz uwolnienia niesłusznie przetrzymywanych więźniów zdobyła uznanie w całej Europie. Stopień przejrzystości przekazu nie pozostawia złudzeń, podobnie jak w przypadku drugiej, równie smutnej choinki wymalowanej na ścianie celi dla tej samej organizacji.

*Świąteczne kampanie społeczne. Brawo za niebanalność! *

  • fot: www.probtp.com
  • fot: www.amnesty.org
  • fot: www.psianiol.org.pl
  • fot: www.amnesty.org [ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://manager.money.pl/galerie/swieta-w-reklamie-pikantnie-i-nietypowo-g650273.html) Przy okazji reklam społecznych, można zwrócić jeszcze uwagę na bardziej dowcipną reklamę francuskiego stowarzyszenia zajmującego się sprawami socjalnymi pracowników budowlanych i robotników publicznych. Co na niej widać? Duży dystans, poczucie humoru, choinka w tle i tradycyjny _ hydraulik _. Taki dystans można tylko docenić.

Pozostając w klimacie społecznościówek, zatrzymać się można również przy projekcie polskiego oddziału Matter Communications. Layout świąteczny dla organizacji na rzecz bezdomnych zwierzaków mimo swojego dowcipu i perwersyjnego skojarzenia daje do myślenia.

Pomysł skonstruowany jest w taki sposób, że zwracamy na niego uwagę z zupełnie innymi oczekiwaniami, dopiero hasło sprowadza nas na ziemię. Tak jest, że czas ten prócz promocji produktów jest naturalnym pretekstem do poruszania pewnych kwestii społecznych. Kwestii nad którymi można się pochylić w okresie zadumy, a kreatywni na całym świecie opracowują koncepcje tak, żeby właśnie je odpowiednio stargetować do percepcji odbiorców, zmodyfikowanej świętami.

Im prościej, tym lepiej

Klient w okresie przedświątecznym, szczególnie nastawiony na konsumpcję, musi zarejestrować dwie najważniejsze rzeczy: święta i produkt. Niestety większość przekazów ucieka ze względu na to, że po prostu za dużo się w nich dzieje i po obejrzeniu dziesiątej grafiki z tysiącem choinek, bałwanków i Mikołajów, nie jesteśmy już w stanie niczego innego wychwycić. Dlatego również w tym temacie jestem orędownikiem prostych i przejrzystych rozwiązań, które może oprócz nachalnej sprzedaży produktu dostarczą konsumentom chociaż małego uśmiechu.

Nigdy nie unikniemy świątecznej komercyjnej nawałnicy, to jest pewne, natomiast wydaje mi się że można ją trochę uporządkować. Coraz więcej dużych koncernów promuje się przecież w bardzo wyrazisty sposób bez niepotrzebnych didaskaliów. Wyzwania dla projektantów zatem rosną, ale to bardzo dobrze! Jest jakieś światełko w tunelu. Warto zrozumieć, że w dobie przesytu rynku reklamami właśnie to uproszczenie to droga do zwiększenia ich zauważalności i czytelności, szczególnie jeśli sezonowo występuje ich nadmiar.

Już za tydzień opublikujemy wyniki wszystkich tegorocznych plebiscytów na najlepsze polskie kreacje!

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: święta, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz