Notowania

Szkockie wafle Tunnocks mają już 120 lat

W Wielkiej Brytanii Tunnocks sprzedaje 6 milionów ciastek tygodniowo. To jedna z najlepiej rozpoznawalnych brytyjskich marek.

Podziel się
Dodaj komentarz
(afiler/CC/Flickr)

Jeden z największych producentów ciasteczek w Szkocji - Tunnocks, obchodzi okrągły jubileusz – donosi Times Online. *Firma, w samej Wielkiej Brytanii, sprzedaje 6 milionów ciastek tygodniowo. Ciasteczka Tunnocksa eksportowane są do 30 krajów na świecie, głównie do Arabii Saudyjskiej i Trynidadu.*

Roczne obroty firmy wynoszą ponad 30 mln funtów. W fabrykach Tunnocksa, które mieszczą się w tym samym miejscu od 120 lat, produkowanych jest tam 350 ciasteczek na minutę, a w ciągu godziny zużywane jest 500 kg karmelu. Fabryka zatrudnia prawie 600 osób, a praca odbywa się na dwie zmiany. Tunnocks hula całą dobę.

*Belgia słynie z czekolady, Niemcy z żelek Haribo, a Wielka Brytania z ciastek *

Historia Tunnocksa sięga roku 1890, kiedy to Thomas Tunnock, pradziadek obecnego szefa, kupił za 80 funtów starą piekarnię w małym miasteczku Uddingston, niedaleko Glasgow. Produkcję rozpoczął od _ tunnocks teacakes _, czyli herbatników (które, notabene, w ogóle nie przypominają tych, które znamy w Polsce) oraz karmelowych wafli w czekoladzie. Przez ponad 100 lat katalog produktów rozrósł się nieznacznie: dziś Tunnocks oferuje 6 różnych wyrobów w kilku wersjach.

_ - Brytyjczycy są bardzo sentymentalni jeśli chodzi o słodycze. Stawiają na domowe wypieki i babcine przepisy – _mówi Angus Kennedy z magazynu _ Kennedys Confection _ w rozmowie z reporterem Times Online. - _ Dlatego na rynku brytyjskim pojawia się niewiele nowych produktów, a na dorocznych targach słodyczy w Kolonii brytyjskie stoiska zaskakują co najwyżej nowymi puszkami – _tłumaczy.

Tunnocks cały czas szuka rynków zbytu poza Europą. Do Arabii Saudyjskiej z Wielkiej Brytanii co miesiąc wypływa 40 kontenerowców z ciastkami. Coraz ważniejsze stają się także rynki południowo afrykańskie.
Siła marki Tunnocks tkwi właśnie w jej niezmienności. Dlatego nawet w obliczu kryzysu Tunnocks nie zdecydował się na przeniesienie produkcji do krajów, gdzie byłaby ona tańsza.

_ - Kluczem do sukcesu jest nie robić z konsumentów głupców. Trzeba im dawać produkt takiej jakości, jakiej oczekują i nie zmieniać receptury _ – mówi Boyd Tunnock, 73- letni szef firmy, w rozmowie z reporterem Times Online.

Firma jest bardzo związana ze społecznością lokalną. Z okazji 120 rocznicy miejscowi artyści przygotowali wystawę prac inspirowanych Tunnocksem. Są to np. kolaże zrobione z papierków po cukierkach. Na uniwersytecie w St. Andrews działa jedno z najstarszych stowarzyszeń studenckich w Szkocji: Stowarzyszenie Miłośników Karmelowych Wafli Tunnocksa.

Najgorsze lata w historii Tunnocksa

Kryzys finansowy wstrząsnął branżą cukierniczą, powodując spadek sprzedaży słodyczy w Europie. Tunnocks odnotował jednak niewielki wzrost sprzedaży w Wielkiej Brytanii po tym, jak Cudbury ogłosił przeniesienie produkcji do Polski. Wielu Brytyjczyków przerzuciło się na słodycze konkurenta.

Także wzrost kosztów produkcji – głównie kakao importowanego z Ghany i kokosów z Filipin, przyczynił się do drastycznego spadku zysków firmy w ciągu ostatnich trzech lat – z ponad dwóch milionów funtów rocznie do poziomu 700 tysięcy funtów.

Firma musiała podnieść ceny swoich produktów oraz nieznacznie zredukować liczbę pracowników. Tunnocks zdecydował się także na udoskonalenia technologiczne obniżające koszty produkcji.

_ - Za 2 miliony funtów kupiliśmy maszynę, która zawija ciastka w folie i pakuje je do pudełek – opowiada Boyd Tunnock. - Dziewczyny pracujące w fabryce są z tego powodu bardzo zadowolone: maszyna zastępuje najbardziej nudną, powtarzalną i obciążającą nadgarstki część ich pracy – _mówi.

Boyd Tunnock jest pewien, że wyjdzie z kryzysu obronną ręką. - _ Produkcja naszej firmy nie stanęła nawet w trakcie II wojny światowej – mówi. - Widać nic nie jest w stanie odciągnąć Brytyjczyków od tradycji popołudniowej herbaty i ciastek _– podkreśla Tunnock.

* **ZOBACZ TAKŻE:**
* [ Wiadomości z kraju i ze świata na Twojej stronie internetowej ]( http://www.money.pl/webmaster/do_pobrania/artykuly/ )
* [ Najważniejsze informacje w twojej skrzynce e-mail! ]( http://www.money.pl/egazety/ )
Tagi: wielka brytania, strategie, marketing i sprzedaż, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz