Notowania

Przejdź na

Walkman, Adidas, Polo? Te marki zrobiły niezwykłą karierę

Walkman, Adidas, Polo? Te brandy tak mocno zrosły się ze swoimi produktami, że zaczęły funkcjonować jako ich nazwa własna.

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.adidas.com)

Te brandy tak mocno zrosły się ze swoim produktem, że zaczęły funkcjonować jako nazwa własna produktu. I tak niektórzy noszą adidasy Nike i polo Lacoste, a lata temu mieli walkmany marki Philips. Jak do tego doszło i dlaczego nie wszystkim się to udaje?

O taki status swoich produktów, brandów czy submarek walczy wiele firm na świecie. Prowadzą niezliczone kampanie, mające spopularyzować ich nazwy, znaki czy symbole. Popkultura jest do tego wspaniałym narzędziem, ale trzeba ją umiejętnie wykorzystać. Nie udało się to na przykład firmie Apple. Mimo że iPhony zdobyły ogromną popularność i były jednymi z pierwszych tak powszechnie używanych smartfonów na rynku, to nikt nie mówi na telefony tego typu potocznie _ iPhone _.

O AUTORZE

Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*Podobnie jest z Facebookiem. Portal społecznościowy Marka Zuckerberga powstał w 2004 roku, dziś ma już grubo ponad miliard zarejestrowanych użytkowników. Mało kto na świecie o nim nie słyszał, mimo wielu przeciwników jego popularność nie maleje, a brak konta na FB uważany jest za obciach.

Mimo tak spektakularnego sukcesu nikt na inne portale społecznościowe nie mówi obiegowo _ Facebook _. A przecież są na świecie produkty znanych marek, których nazwy, mimo że przynależne do danej firmy, używane są potocznie jako nazwy produktów nawet w odniesieniu do innych producentów. Jakie to marki i na czym polega ich fenomen?

Adidasy

To pierwszy tego typu ewenement. Określenie to stało się synonimem butów sportowych nie tylko w języku polskim. A przecież Adidas to firma produkująca obuwie sportowe, która powstała 1924 roku. Nazwa pochodzi od imienia i trzech pierwszych liter nazwiska założyciela, Adolfa Dasslera: Adi – Das.

Adidas jako jedna pierwszych firm zaczęła masową produkcję i popularyzację obuwia sportowego. Ich charakterystyczne logotypy, czyli trzy paski i trójramienna koniczyna, są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych znaków na świecie. Koniczyna ma nawiązywać do tradycji ducha igrzysk olimpijskich, a trzy paski symbolizują wzmocnienie jakie jest używane do czubków butów producenta.

Swój sukces firma zawdzięcza zapewne temu, że była jednym z pierwszych producentów tego typu butów, a dzięki intensywnym działaniom marketingowym - głównie sponsoringu sportowego - wbiła się w powszechną świadomość. Adidas szybko zaangażował się w finansowanie piłki nożnej, dzięki czemu logo firmy szybko wylądowało na większości ekranów telewizorów w czasach świetności tego medium. To dzięki temu adidas stał się synonimem butów sportowych.

Walkman


www.sony.comWprawdzie dziś kasety magnetofonowe to przeszłość, ale zupełnie inaczej było w latach osiemdziesiątych. W 1979 roku firma Sony stworzyła prototyp małego przenośnego odtwarzacza kaset i nazwała go Walkmanem. Już rok później urządzenie biło rekordy sprzedaży na całym świecie, a mnóstwo firm stworzyło swoje odpowiedniki odtwarzacza. Chyba nie spodziewały się jednak tego, że będą one obiegowo zwane... walkmanami. Pomimo tego że walkman to nazwa towarowa zastrzeżona przez koncern Sony w 1979 roku. Podobnie zresztą jak _ Watchmen _ (linia przenośnych odbiorników telewizyjnych) oraz pressman (małe dyktafony).

Walkmany cieszyły się ogromnym powodzeniem mniej więcej do połowy lat dziewięćdziesiątych, kiedy to rynek zaczęły dominować przenośne odtwarzacze CD, później minidyski, aż w końcu zaczęła się era odtwarzaczy mp3. Przez te kilkanaście lat Sony było niezaprzeczalnym liderem w dziedzinie przenośnych odtwarzaczy. Później próbowano stworzyć jeszcze nowoczesną odmianę Walkmana, jednak przegrał on znacznie w rankingach z iPodem marki Apple. Sony nie poddaje się jednak i wypuściło kilka muzycznych telefonów Xperia oznaczonych emblematem Sony Walkman. Klasyczne Walkmany mają dziś za to wartość kolekcjonerską.

Jeep


www.jeep.comPochodzenie nazwy Jeep nie jest pewne. W 1950 roku nazwę zastrzegł koncern Chrysler, ale nie był to wówczas jedyny Jeep na rynku. Taką nazwę nosił także jeden z pierwszych producentów aut terenowych dla armii. Jednak całe zamieszanie zaczęło się od legendarnego Willys'a, produkowanego na licencji również jako Ford. To legendarny pierwowzór i daleki przodek dzisiejszego Wranglera. Jednak w 1948 roku komisja handlu zabroniła producentom auta używać nazwy Jeep, twierdząc że ma do tego prawo niejaka firma Bantam. Jednak Willys wybronił się i zastrzegł znak dwa lata później.

Upowszechnienie nazwy Jeep nastąpiło jednak po produkcji pierwszych aut _ cywilnych _ oznaczonych symbolem CJ - od Civilian Jeep. To najbardziej wypromowało nazwę, którą zaczęto potocznie określać wszelkie auta terenowe. Modele Jeepa z czasem ewoluowały, dzięki czemu dziś klienci mogą wybierać spośród aut mniej lub bardziej terenowych. Mianem Jeepa określane są auta zarówno Toyoty, Nissana czy Mitsubishi. To musi być mocno frustrujące dla tych producentów. Co ciekawe, Jeep to jedyna marka samochodu, która stała się takim ewenementem. A wszystko dzięki odpowiedniemu marketingowi i zastrzeżeniu nazwy we właściwym momencie...

Polo


www.ralphlauren.comKrótki rękawek z obszyciem, kołnierz, guziki pod szyją i logo na piersi. Wszyscy znamy jeden z najpopularniejszych krojów koszulek. W swojej ofercie miał je Ralph Lauren, projektant mody, założyciel jednego z najsłynniejszych domów mody na świecie i twórca marki Polo Fashions. To właśnie od nazwy tej firmy wzięło się popularne określenie na koszulkę. Co ciekawe jednak, to nie Lauren zaprojektował koszulkę polo. Nie ma ona też nic wspólnego z grą polo, w której z czasem stała się oficjalnym strojem graczy.

Polo to tak naprawdę dzieło Rene Lacoste'a, założyciela domu mody Lacoste, który pierwszą polówkę uszył w latach 20. XX wieku.To także Lacoste jako pierwszy zaczął pojawiać się w zaprojektowanej przez siebie koszulce na kortach tenisowych i skojarzenie polo ze sportem bierze się właśnie od tej dyscypliny.

Zakładając firmę Polo Fashions, Lauren nie kradł jednak nikomu pomysłu. Wykorzystał tylko trend, sam projektował mnóstwo wzorów polówek, z czego jego firma słynie do dziś. Powszechnie znane są koszulki polo z logotypem gracza polo na piersi. Oprócz Polo Fashions Lauren stworzył całą serię _ labeli _ m.in. Ralph Lauren Home, Double RL, Rugby, Ralph Lauren Collection, Ralph Lauren Puple Label Menswear, ale tylko ta tak przeniknęła do życia codziennego.

Przepis na sukcesJaki zatem jest przepis? To byłoby zbyt łatwe: nie ma żadnego. Z jednej strony mamy do czynienia z wielkimi firmami, a z drugiej z połączeniem dwóch naprawdę ważnych elementów - bycia pionierem i odpowiedniej promocji swojego produktu. Wydaje się też, że firmy _ czuły pismo nosem _, czyli wiedziały, kiedy zintensyfikować działania reklamowe na rzecz produktów, które miały szansę na sukces oraz kiedy i z jakiej nazwy zrobić markę.

Ale i to nie przesądza o sukcesie. Jest przecież wiele przykładów firm, które mają to wszystko, ale w nie wbijają się tak w powszechną świadomość. Szczęście? Pewnie trochę tak. Zbieg okoliczności? Też. Taka sytuacja to marzenie marketerów. Wypowiadać nazwę danej marki, myśląc o innej... Czy dla specjalisty od marketingu może być coś piękniejszego? No cóż dziś przy nowych narzędziach marketingowych mogą chcieć to zrobić za pomocą sugestii, przekazu podprogowego lub hipnozy...

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Tak marketingowcy wchodzą do naszych głów Badania konsumenckie? To już przeszłość. Witajcie w erze neuromarketingu!
Tak nabijają sprzedaż konkurencji. Tylko po co? Konsument jest jak piesek na smyczy. Zawsze pójdzie za swoim panem, czyli marką, której może nawet nie lubić.
Najdziwniejsze kampanie miesiąca. Zagłosuj! Czy spersonalizowana puszka Coca Coli działa? A żółty ziemniak zachęca do zmiany sieci, czy nie?
Zobacz marketingowe śledztwa w sieci Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak pewne skrawki informacji, zostające po nas w sieci, pomagają firmom w budowaniu strategii marketingowych.
Tagi: marketing, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, najważniejsze, czołówki, marketing i zarządzanie
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz