Notowania

samochód
20.02.2013 06:30

Wyprzedaż nowych roczników aut. Trwa wojna na oferty

W styczniu odnotowano 9-procentowy wzrost rejestracji nowych samochodów. Analitycy rynku motoryzacyjnego są zgodni, że to wynik prowadzonych wyprzedaży. Efekt rocznika 2012 przeniesie się zapewne jeszcze na luty.

Podziel się
Dodaj komentarz
(IPON-BONESS/SIPA/EAST NEWS)

Sprzedaż nowych samochodów spada kolejny raz z rzędu. Rocznikowe obniżki cen stały się ważnym elementem konkurencji na rynku. Jak hasła reklamowe wzmacniają oferty sprzedaży?

Dla producentów i dealerów aut rok kończy się już w grudniu, a nawet w listopadzie. Wtedy zaczynają się wyprzedaże rocznika, który kalendarzowo jeszcze trwa. Z jednej strony jest to konieczność - brakuje pomysłów, jak inaczej zachęcić klientów do odwiedzenia salonu. Z drugiej - taka praktyka przekonuje i przyzwyczaja nabywców, że zawsze powinni oczekiwać upustów i bonusów.

Toyota postanowiła wykorzystać mający nastąpić w grudniu koniec świata. Hasła reklamowe głosiły: _ Z powodu wyprzedaży niezawodnych modeli Toyoty z rocznika 2012 przekładamy koniec świata - Majowie _. A ponieważ można będzie jeszcze pożyć, warto kupić nowe auto. Hasła reklamowe _ Nie będzie końca świata, kup samochód na lata _ uzasadniały taki wybór, przy okazji kodując, że Toyota to samochód trwały i niezawodny.

Toyota jest na trzecim miejscu wśród producentów, którzy sprzedają w Polsce najwięcej, ale nie zamierza odpuścić Skodzie i Volkswagenowi. Czeski dominator od kilku lat sprzedaje w Polsce najwięcej nowych samochodów (w 2012 zarejestrowano ponad 32 tysiące aut czeskiej marki). Stąd nieco prowokacyjne hasła reklamowe: _ Wyprzedaż rocznika 2012 w Śkodzie spędza sen z powiek konkurencji. _ Volkswagen (drugie miejsce w sprzedaży) postawił na praktyczny przekaz marketingowy - _ Przymierz się do wyprzedaży w trzech wymiarach _ (Atrakcyjne finansowanie, specjalne wyposażenie, wysoki rabat). Opel z kolei odwołuje się do opinii o solidności niemieckich aut - _ Niemiecka jakość, teraz taniej niż myślisz. Liczba modeli z rocznika 2012 maleje z każdym dniem. _

Hasła reklamowe a przymus sprzedaży

Dobre hasła reklamowe powinny być z zasady oryginalne, zwięzłe, łatwe do zapamiętania i eufoniczne. Muszą wyróżniać markę na tle konkurencji, ukazywać główną korzyść produktu czy usługi. Także zapewniać dotarcie z komunikatem do grupy docelowej. Czy wyprzedażowe hasła reklamowe spełniają te wymogi?

Widać wyraźnie, że hasła reklamowe zostały skonstruowane pod konkretny cel sprzedażowy. Mniej ważne jest, w jaki sposób przekonać do zakupu. Nie chodzi o czarowanie klienta efektownymi skojarzeniami. Najczęściej hasła reklamowe odwołują się do wymiernych korzyści, jakie może uzyskać nabywca. Niższa cena, lepsze wyposażenie – to skutecznie działa na wyobraźnię.

W przypadku prognozowanego dalszego spadku sprzedaży nowych aut w 2013 roku takie działanie wydaje się racjonalne. Na tym tle pozytywnie wyróżniają się hasła reklamowe Fiata. Włoski producent, który dawno temu utracił pozycję na naszym rynku, zachęca do zakupu swoich aut uroczym sloganem:_ Fiat. Po prostu (a) more _. Gra słów, włoskiego _ amore _ i angielskiego _ more, _ łączy w sobie namiętność do samochodu, marki i praktyczną ofertę - kupując dostajesz coś więcej.

Hasła reklamowe a wyniki wyprzedaży

W styczniu odnotowano dziewięcioprocentowy wzrost rejestracji nowych samochodów. Analitycy rynku motoryzacyjnego są zgodni, że to wynik prowadzonych wyprzedaży. Efekt rocznika 2012 przeniesie się zapewne jeszcze na luty. Jednak prognozy na cały rok 2013 nie są optymistyczne. Sprzedaż dalej będzie spadać. Dlatego tak ważna jest oferta wyprzedażowa.

Dealerzy chwytają się najróżniejszych zabiegów, by uatrakcyjnić ofertę. Hyundai np. sprzedaje model i10 z _ łączną korzyścią 6300 zł _ plus jeszcze 500 zł za jazdę testową. Nissan oferuje model Quashqai z rabatem do 12 tysięcy zł. Do tego promocyjny kredyt lub leasing. Opel oprócz rabatów dodaje koła zimowe w atrakcyjnej cenie. Renault, którego wyprzedaż promują hasła reklamowe: _ Najlepsza oferta - to taka, którą dopasujesz do siebie _, oprócz upustów dorzuca opony zimowe za złotówkę lub akcesoria wartości 1250 zł także za jeden złoty.

_ Ceny topnieją. Czas płynie. Odwiedź nasz salon, zanim będzie za późno _ takie hasła reklamowe namawiają klientów do promocyjnych zakupów Forda. Ostatni slogan paradoksalnie dotyczy raczej producentów i dealerów niż klientów. To dla nich może być za późno, to oni muszą sprzedać. Dopóki nie odwróci się spadkowa tendencja, czas płynie z korzyścią dla klientów.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Co dalej ze zwolnionymi pracownikami Fiata? Powiatowy Urząd Pracy w Tychach złożył wnioski o dodatkowe ponad 5,1 mln zł na różne formy wsparcia dla pracowników zwalnianych z fabryki Fiata.
Zablokowali produkcję aut. Fabryka strajkuje PSA Peugeot-Citroen, największy francuski producent samochodów, w zeszłym roku zapowiedział redukcję zatrudnienia o ok. 8 tys. osób.
Znów produkują najwięcej aut na świecie W 2012 roku Toyota sprzedała 9,7 mln samochodów osobowych i ciężarowych (wstępne dane), a GM - 9,29 miliona.
Tagi: samochód, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie, gospodarka światowa
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz