Notowania

strategie firm
28.08.2014 13:38

Wysoka świadomość wystarcza do sukcesu marki?

Proces budowania marki rozpoczyna się od prezentacji jej otoczeniu.

Podziel się
Dodaj komentarz
(vasiliki/iStockphoto)

Świadomość marki to wysoka jej rozpoznawalność (otoczenie wie, że marka istnieje) oraz znajomość (otoczenie wie, co marka robi, co ma do zaoferowania). Świadomość marki jest podstawą fazy przedzakupowej. Bez świadomości marki, oferty nie będą brane pod uwagę.

Jednak sama wysoka świadomość nie musi być, a na rynku konkurencyjnym nie jest, gwarantem wysokiej sprzedaży. Lub raczej zakupów, bo nie chodzi o upychanie na rynku oferty, ale zbudowanie ssania. Marka to klienci, którzy sami chcą kupować nasze oferty, na naszych warunkach. Upychanie kończy się zazwyczaj wojną cenową, erozją marży i bardzo niską lojalnością.

Budowanie wysokiej świadomości, bez dostarczania klientom korzyści, mija się z celem. Świadomość marki bez zbudowania jej wyróżnienia, nie przekłada się na sprzedaż i udziały rynkowe. Może przekładać się na zapytania ofertowe, ale nie na transakcje. Przy jakim więc poziomie świadomości rynkowej marki, należy zmienić działania na strategię wyróżnienia i budowanie unikalnego pozycjonowania? Teoretycznie już na początku istnienia marki na rynku.

Silna marka, wyróżniająca się na rynku, to wartość dla firmy. To unikalności marki, oferty firmy znajdują się na liście rzeczy, które klienci chcą posiadać. Co więcej klienci wobec marek z silnym wyróżnieniem są bardziej lojalni, czyli ponawiają zakupy, kupują inne oferty, a co najważniejsze - polecają markę swoim znajomym.

Siła marki zależy od jej wyróżnienia, czyli umiejętności pokazania w czym marka jest najlepsza. W masie konkurentów wyróżnia nie ten, kto jest inny, ale ten który jest bardziej ceniony i pożądany. Jeżeli klienci dostrzegają w towarach lub usługach wartość, wybierają ofertę. Bez silnej więzi z marką, gdy znajdą coś podobnego lub lepszego, bardzo szybko zdradzą i ją porzucą.

Konkurencyjność to dostarczanie klientom korzyści. Przewaga konkurencyjna rodzi się wtedy, gdy o bycie firmy decydują lojalni klienci. Aby utrzymać silne więzi nie można utracić reputacji. Obietnice bez pokrycia, niedotrzymanie słowa więzi z klientami szybko i skutecznie zrywają. Marka traci swoją tożsamość i reputację. Odbudowa jest często trudniejsza i wiele marek o wysokiej świadomości zdecydowało się na częściowy (nowe logo) lub całkowity (zupełnie nowa nazwa marki) rebranding.

W biznesie, jak i w marketingu chodzi o wartości. Nasza percepcja jest ograniczona. Zbyt wiele komunikatów wywołuje szum i chaos. Marka ma wspierać biznes - dla uzyskania odpowiedniej skuteczności każda firma powinna zdecydować, co jej klienci i nie klienci powinni o niej wiedzieć. Już na początku istnienia marki trzeba myśleć o jej wyróżnieniu. Jeżeli wyróżnienie marki jest powiązane z oczekiwanymi przez klientów wartościami i korzyściami, klienci markę wybierają i są jej lojalni.

Wysoka świadomość marki zwiększa wtedy siłę, skalę penetracji rynku, stanowi o dostępności. Wniosek jest z tego taki, aby skutecznie budować markę, nie wystarczy komunikować klientom istnienia marki i tego co marka robi. Trzeba się wyróżniać. Ale samo wyróżnienie, bez wysokiej świadomości rynkowej marki jest jeszcze mniej wartościowe.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: strategie firm, strategie, marketing i sprzedaż, z rynku, marketing i zarządzanie
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz