Notowania

marketing
28.12.2012 13:22

Czym jest i jak działa komodytyzacja modeli biznesowych?

Strategie marketingowe i modele biznesowe oparte o świadczenie usług według dokładnych miar wydajności stają się standardem dla wielu dziedzin.

Podziel się
Dodaj komentarz
(domin_domin/iStockphoto)

*Strategie marketingowe coraz częściej opierają się na umasowieniu ofert. Aby taki model był efektywny, konieczna jest dbałości o efektywność i niskie koszty. Zapewnia ją komodytyzacja modeli biznesowych. *

Komodytyzacja (commoditization) to termin przypisywany początkowo utowarowieniu usług w obszarze IT. Chodziło o standardy, szybkość i powtarzalność działania. Obecnie strategie marketingowe i modele biznesowe oparte o świadczenie usług według dokładnych miar wydajności stają się standardem dla wielu dziedzin.

Wiele dziedzin naszego codziennego życia opiera się na prostocie, powtarzalności i dostępności. Stacje benzynowe, kawiarnie, pralnie, bary szybkiej obsługi, serwisy samochodowe. W każdej z tych dziedzin możemy mówić o sieciach. Wielość punktów świadczenia usługi wymaga standaryzacji. Model, który opiera się na dużej liczbie użytkowników, krótkim czasie dostępu, gwarantowanym poziomie obsługi, wysokiej liczbie transakcji, dbałości o wartości transakcji i przepustowości, zyskał olbrzymią popularność.

Strategie marketingowe oparte na tej filozofii działania są coraz silniejszą konkurencją dla marek i biznesów specjalistycznych. Są także konkurencją dla biznesów, które z perspektywy klienta były drogie i skomplikowane. Strategie marketingowe i nowe modele biznesowe tanich linii lotniczych pokazały skuteczność uproszczonych modeli biznesowych. Podobna strategia obowiązuje na rynku urządzeń komputerowych. Nowe systemy operacyjne na tablety i telefony komórkowe są proste i nie wymagają od użytkowników specjalistycznej wiedzy. Co więcej, idea drogiego oprogramowania chyli się ku upadkowi. Strategie marketingowe oparte na mikropłatnościach za ściągane masowo z sieci programy obecnie dominują. Co więcej, wiele usług jest dostępnych za darmo, a centra zysku przeniesiono na inne obszary. Popularność i masowość weszła w nowoczesne strategie marketingowe.

Z perspektywy klienta, podstawowe usługi realizowane w prostych i tanich modelach biznesowych są bardzo korzystne. Coraz więcej usług klient może otrzymać szybko i w dowolnym miejscu. Podstawą takiego podejścia jest szeroko rozumiana dostępność. Taki model stosuje Jeronimo Martins, grupa będąca właścicielem sieci marketów Biedronka w Polsce. W swoich marketach w Portugalii firma otworzyła sieć przychodni zdrowia. Lekarze w punktach zlokalizowanych przy supermarketach przyjmują codziennie. Co więcej, kliniki czynne są 12 godzin dziennie i świadczą wszystkie podstawowe i masowo potrzebne usługi medyczne. Cena usługi jest o połowę niższa niż w prywatnej przychodni. Taki model biznesowy oczywiście sprawdzi się tylko w masowej skali, ale marketów, które mogą taką usługę świadczyć jest w Portugalii ponad 300.

Trend oparty na komodytyzacji wymaga od firm zmiany sposobu myślenia i zerwania z dotychczasowymi standardami działania. Strategie marketingowe oparte na konkurowaniu ceną w obecnie stosowanych modelach biznesowych już się nie sprawdzają. Potrzeba przemodelowania całego biznesu. Modele oparte o komodytyzację sposobu działania zakładają poprzez swoją powtarzalność i skalę działania nie tylko obniżenie ceny, ale także przede wszystkim poprawę ogólnego standardu świadczenia usług. Klient za niższe opłaty, wcale nie musi dostać słabszej lub zdecydowanie bardziej ograniczonej oferty.

Strategie marketingowe oparte na komodytyzacji zakładają bowiem większe dostosowanie ofert do potrzeb klientów. Firmy dotychczas _ upychały _ w ramach swoich ofert wiele zbędnych dla klienta usług i dodatków. Wielu z klientów z tego nie korzystało, ponosiło jednak koszty działania zbyt rozbudowanych firm. Strategie marketingowe dostosowujące oferty do klientów oferują niższą cenę, ale także generują wyższe marże. Jest to efektem odrzucenia wielu czynności i działań – firmy nie są tak rozbudowane.

Niższe koszty firmy to niższa cena dla klienta. Nowe strategie marketingowe i rynkowe oparte są o świadczenie usług według zestandaryzowanych powtarzalnych czynności. Projektując biznes liczona jest wydajność, czasu dostępu do usługi i czas realizacji usługi. Z perspektywy konsumentów nowo wprowadzane strategie marketingowe gwarantują stały, wcale nie najwyższy, poziom serwisu. Za niższą cenę konsumenci są w stanie zrezygnować z pewnych usług. W samolocie nie dostaniemy kanapki, nie możemy wybrać miejsca, bilet kupić musimy samodzielnie w sieci, samoloty lądują na bardziej oddalonych od centrum lotniskach. Strategie marketingowe oparte na filozofii rezygnacji z pewnych usług są konkurencją dla marek i biznesów specjalistycznych, które prowadzą tak zwany _ clienteling _. Klient płaci i wymaga. Ale aby taki serwis świadczyć, organizacja musi być zdecydowanie bardziej rozbudowana. Trudno także taki model szybko multiplikować.

W konsekwencji takich zmian na wielu rynkach toczy się coraz agresywniejsza walka. Ścierają się różne strategie marketingowe. A o tym, który model jest lepszy, zdecyduje konsument. Kryzys gospodarczy w krajach wysokorozwiniętych oraz wzrost znaczenia takich krajów jak Chiny, Brazylia, Rosja i Indie wskazuje na potrzebę ofert tańszych i bardziej masowych. Wielkie koncerny samochodowe projektują auta, które będzie można kupić w przeliczeniu za 5 tys. euro. Celem jest stały wzrost firm i ekspansja na nowe, bardziej masowe rynki. Strategie marketingowe zakładają globalizację i umasowienie.

Tagi: marketing, psychologia biznesu
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz