Notowania

e-biznes
29.08.2011 12:18

E-biznes po godzinach

Własny serwer i oprogramowanie stworzone na zamówienie to luksus, na który początkujący e-sprzedawca rzadko będzie mógł sobie pozwolić.

Podziel się
Dodaj komentarz
(skynesher/iStockphoto)

Ile kosztuje sklep internetowy?

To zależy. Jeśli chcesz zapewnić sobie absolutną niezależność aplikacyjną i sprzętową, warto, abyś zadbał o własny serwer lub przynajmniej dobry hosting oraz zdobył odpowiedni program do prowadzenia e-sklepu. To jednak wymaga większej inwestycji, liczonej nierzadko w tysiącach złotych. Możesz też wynająć oprogramowanie i założyć konto u jednego z usługodawców - w ten sposób uruchomisz swój pierwszy sklep w kilkanaście minut i za nie więcej niż kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

Jeśli zamierzasz od razu zaistnieć w Internecie jako profesjonalny sprzedawca i masz na to środki, możesz wynająć jedną z licznych firm programistycznych oferujących zaprojektowanie serwisu sprzedażowego ściśle według Twoich potrzeb i życzeń (projekt szyty na miarę). Najczęściej firmy takie bazują na gotowym, autorskim oprogramowaniu, które dostosowują do preferencji klienta: tworzą indywidualną szatę graficzną, układ elementów czy zestaw dodatkowych funkcjonalności. Sklep taki instalowany jest później na wskazanym przez Ciebie serwerze - może to być Twój serwer firmowy lub miejsce dzierżawione od wybranej firmy hostingowej.

Własny serwer i oprogramowanie stworzone na zamówienie to jednak luksus, na który drobny, początkujący e-sprzedawca rzadko będzie w stanie sobie pozwolić. Znacznie bardziej realne wydaje się natomiast skorzystanie z jednego z modeli udostępniania programów do prowadzenia e-sklepu:

* **Zakup jednorazowy** - kupujesz aplikację wraz z licencją do komercyjnego użytku. Spośród gotowych rozwiązań to jest relatywnie najdroższe - trzeba liczyć się z inwestycją rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Ta opcja daje Ci jednak niezależność od cudzych platform sprzedażowych i - co najważniejsze - nie pociąga za sobą konieczności płacenia stałych, comiesięcznych opłat. Początkowy wydatek zwróci się wielokrotnie, jeżeli planujesz długofalową działalność.
* ** Rozliczenia prowizyjne** - zakładasz konto w ramach platformy sprzedażowej i płacisz tylko wtedy, gdy uda się sprzedać towar. Ta forma jest dobra dla początkujących sprzedawców, ponieważ nie generuje kosztów, kiedy nie ma sprzedaży. Współpraca z pośrednikiem prowizyjnym przestaje się jednak opłacać w momencie, gdy sprzedaż rośnie - im więcej sprzedajesz, tym większe kwoty musisz przeznaczać z tytułu prowizji.
* ** Model abonamentowy** - płacisz stały, miesięczny abonament. W niektórych przypadkach jego wysokość jest niezależna od poziomu sprzedaży (jest to wadą, gdy rozpoczynasz działalność i nie masz wielu zamówień, a za sklep mimo wszystko trzeba płacić; jednak cecha ta staje się zaletą, gdy sprzedaż rośnie, a opłaty się nie zmieniają). Istnieją też firmy udostępniające oprogramowanie sklepowe on-line; za korzystanie z niego płaci się _ progowo _ - abonament wzrasta w zależności od osiągnięcia kolejnych progów wysokości sprzedaży.
* ** Aplikacje bezpłatne** - sprzedawcy internetowi mają też do dyspozycji wiele darmowych programów do tworzenia własnych e-sklepów. Ich zaletą (oprócz braku kosztów) jest często silne wsparcie techniczne w postaci olbrzymich społeczności internetowych, sukcesywnie rozbudowujących i udoskonalających takie narzędzia. Przykładem takiego narzędzia jest osCommerce - najpopularniejsza darmowa aplikacja do prowadzenia e-sklepu.

* 3.3. Funkcjonalność, czyli co musi mieć dobry e-sklep*

Aplikacji do prowadzenia sklepu internetowego są setki: darmowych i płatnych, o mniejszych lub większych możliwościach. Wykaz najpopularniejszych z nich znajdziesz w kolejnym podrozdziale, teraz jednak zastanówmy się, jakie funkcje powinna posiadać platforma, na której oprzesz swój e-biznes.

Pamiętaj, że zasada _ im więcej, tym lepiej _ nie zawsze jest właściwa - dla sklepu o niewielkim asortymencie nie musisz instalować kosztownego _ kombajnu _, często wystarczy bowiem narzędzie o podstawowych możliwościach. Z drugiej strony przy rozwoju sprzedaży możesz napotkać różne ograniczenia, ustalane przez dostawców programów sprzedażowych.

Oto elementy, na które - oprócz kosztów, oczywiście - powinieneś zwrócić uwagę:

* **Pomoc operatora w instalacji sklepu, gwarancja** - jeżeli kupujesz oprogramowanie, które będzie stawiane na serwerze, dowiedz się, czy sprzedawca pomoże Ci w jego zainstalowaniu i konfiguracji (naturalnie, jeżeli sam nie masz wiedzy technicznej w tym zakresie). Zwróć uwagę również na możliwość uzyskania późniejszej pomocy na wypadek problemów technicznych (popularne bezpłatne aplikacje, takie jak osCommerce czy Zen Cart, doczekały się wielu forów dyskusyjnych i blogów, tworzonych przez ludzi na całym świecie - wsparcie takich społeczności może okazać się bezcenne). Zwróć też uwagę, czy dostawca komercyjnego narzędzia do e-sprzedaży oferuje w cenie przynajmniej roczny okres gwarancyjny, w którym zapewni Ci pomoc techniczną i wsparcie w razie problemów.
* ** Hosting dostępny w pakiecie **- oprogramowanie sprzedażowe, do którego posiadasz licencję, powinieneś móc swobodnie zainstalować na dowolnym serwerze. Jednak dla osób początkujących w e-biznesie i niezaawansowanych technicznie przydatne będą zwłaszcza oferty tych dostawców, którzy wraz z narzędziem dają możliwość jego zainstalowania na własnym serwerze - oszczędza to klientowi czasu na poszukiwanie i wybór zewnętrznego hostingodawcy.
* ** Miesięczny limit transferu danych **- wybierając aplikację do prowadzenia e-sklepu wraz z hostingiem, przyjrzyj się, czy i jakie miesięczne limity transferu danych narzuca dostawca usługi.
* ** Limit wystawianych produktów **- spróbuj oszacować, jak duży asortyment ma wchodzić w skład Twojej oferty. Niektóre programy narzucają limity, powyżej których nie będziesz mógł dodawać nowych towarów ****lub trzeba będzie dodatkowo zapłacić za ich przekroczenie. Ta sama uwaga dotyczy liczby kategorii produktowych, które można utworzyć.
* ** Limit zdjęć produktów **- większość aplikacji e-sklepowych nie ogranicza liczby fotografii, które możesz wstawić do opisu każdego z produktów, ale są i takie, które pozwalają na dodanie tylko kilku obrazów. Sprawdź to, zwłaszcza jeśli będziesz sprzedawał asortyment, w którego przypadku niezbędna jest dokładna i bogata prezentacja wizualna (takimi branżami są na przykład motoryzacja i nieruchomości - aby sprzedać samochód czy mieszkanie, trzeba pokazać możliwie wiele szczegółowych zdjęć).
* ** Moduł dodawania komentarzy przez kupujących** - klienci cenią sobie nie tylko dobre opisy produktów, ale także możliwość zapoznania się z opiniami innych osób, które już skorzystały z oferty sprzedawcy. Moduł wstawiania komentarzy pozwoli na prezentację takich opinii dla każdego Twojego produktu.
* **_ Cross-selling _ (sprzedaż krzyżowa)** - zapewne jako kupujący nieraz spotkałeś się z komunikatami w rodzaju _ Osoby, które kupiły ten produkt, wybrały również... _. To właśnie prosta forma sprzedaży krzyżowej - zasugerowanie klientowi, że oprócz towaru, który wybrał, może dokupić jeszcze inne produkty.

Bardziej zaawansowaną techniką cross-sellingu_ _jest zapamiętywanie przez system wcześniejszych wyborów użytkowników, aby później wyświetlać im oferty produktów skojarzonych (przykładowo: klient kupuje drukarkę, a po jakimś czasie wyświetla się informacja, że w ofercie specjalnej znajdują się materiały eksploatacyjne do tego modelu). Optymalizacja sprzedaży krzyżowej może skutecznie wpłynąć na zwiększenie wartości koszyka przez kupującego, dlatego przed wyborem programu do prowadzenia e-sklepu należy sprawdzić, czy aplikacja daje takie możliwości.

*Artykuł stanowi fragment książki Macieja Dutko pt. _ E-biznes po godzinach. Jak zarabiać w sieci bez rzucania pracy na etacie? _ (Helion/Onepress 2011)

* **Intuicyjny koszyk** - to absolutny wymóg każdego sklepu internetowego. Chodzi o to, aby kupujący mógł łatwo dodawać produkty do zamówienia, ale musi mieć też możliwość ich bezproblemowego usuwania albo zmiany ilości. Choć dziś w zasadzie jest to standard, warto przed wyborem oprogramowania do prowadzenia sklepu w cyberprzestrzeni przetestować działanie koszyka.
* ** Intuicyjny panel administracyjny** - przyjazny interfejs to element, od którego zależy, jak szybko wdrożysz się w sprawne zarządzanie towarami i ofertami. Coraz więcej dostawców usług e-commerce udostępnia już wersje demo, które bez zobowiązań pozwalają przećwiczyć te czynności - warto skorzystać z możliwości przetestowania aplikacji przed podjęciem decyzji o wyborze tego, a nie innego narzędzia.
* ** Stany magazynowe** - to sprawa ważna oczywiście dla sprzedającego, ale może być przydatna także dla kupujących - wyświetlanie przy każdej ofercie informacji o liczbie dostępnych egzemplarzy towaru może ułatwić podejmowanie decyzji zakupowych. Jakkolwiek warto zastanowić się nad ujawnianiem tych informacji ze względów strategicznych - kupujący, widząc, że dostępnych jest jeszcze 30 sztuk danego towaru, zapewne nie będzie się śpieszył z zakupem; z drugiej strony informacja, że na stanie są jeszcze tylko 2 produkty, może _ pomóc _ maruderom w podjęciu decyzji.
* ** Możliwość zakupów bez rejestracji **- ważne, aby Twoi klienci mogli dokonywać zakupów w sposób jak najprostszy i bez konieczności zakładania konta w systemie. Jeszcze kilka lat temu nie było to oczywiste dla e-sprzedawców, a przymus rejestracji często zniechęcał klientów. Dziś na szczęście zdecydowana większość dostępnych narzędzi sklepowych do e-handlu opcję zakupów bez zakładania konta ma już w standardzie, ale pamiętaj, aby się co do tego upewnić.
* ** Newsletter** - dobrze jest dać kupującym możliwość zapisania się na e-biuletyn informujący na przykład o nowościach i promocjach danej firmy. Jeśli będziesz prowadzić mailingi, wybierz platformę, która posiada moduł rozsyłania newsletterów.
* ** Moduł CMS** - w czasach rosnącej konkurencji znacznie lepiej prezentują się sprzedawcy, którzy oprócz towarów oferują swoim klientom także wartościowe treści (na przykład sklep z odzieżą może zawierać artykuły na temat mody, a serwis z akcesoriami dla wędkarzy - treści przydatne amatorom _ taaakiej ryby _). Doskonałym przykładem jest sklep z zegarkami Reloj.pl, który w sekcji Poradnik Kupującego dostarcza klientom wielu przydatnych informacji (na przykład jak skracać bransoletę, czym różnią się poszczególne typy szkiełek do zegarków, jakie są klasy wodoszczelności itp.).

Niektóre narzędzia e-sklepowe posiadają wbudowany moduł CMS (zarządzanie treścią i dodawanie artykułów, prowadzenie bloga branżowego itp.) - warto korzystać z tej możliwości również z myślą o skuteczniejszym pozycjonowaniu: serwis oferujący wartościowe treści będzie wyżej eksponowany w wyszukiwarkach internetowych.

* **Integracja z porównywarkami cen i z wyszukiwarkami oraz z serwisami społecznościowymi **- Ceneo, Skąpiec czy Nokaut to serwisy, w których każdego dnia miliony internautów poszukują okazji cenowych i porównują produkty. Już na etapie wyboru aplikacji sprzedażowej warto się dowiedzieć, czy daje ona możliwość automatycznego dodawania produktów do porównywarek cen.

To samo zresztą dotyczy wyszukiwarek: wprowadzenie nowego produktu do sklepu powinno skutkować automatycznym wysłaniem odpowiedniej informacji do Google'a, co ma fundamentalne znaczenie ze względu na pozycjonowanie i promowanie oferty. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę kanałów promocyjnych i sprzedażowych, możesz zastanowić się również nad wyborem e-sklepu, który będzie można zintegrować między innymi z kontem na Facebooku.

* **Wersja dla urządzeń mobilnych** - zakupy z poziomu iPhone'a czy innych urządzeń przenośnych o względnie małych wyświetlaczach nie cieszą się jeszcze dużą popularnością (choćby dlatego, że e-zakupy lubimy robić na spokojnie, w domowym zaciszu, a przede wszystkim oglądając pożądane przedmioty na pełnowymiarowych ekranach). Zakupy mobilne jednak ewoluują, a kupujący powoli decydują się już na tę formę nabywania towarów - z myślą o nich warto sprawdzić, czy nasz przyszły sklep pozwoli im na komfortowe kupowanie.
* ** Integracja z Allegro** - jak już wiesz, dobry e-biznes powinien opierać się na dwóch nogach: jedna z nich to sklep internetowy, druga - serwisy aukcyjne. Idealnym rozwiązaniem będzie integracja obu kanałów i łatwy import/eksport ofert między platformami - automatyzacja taka pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, co szczególnie odczujesz, zarządzając ofertą o licznym asortymencie.
* ** Moduły logistyczne i księgowe** - obsługując dziesiątki czy setki zamówień tygodniowo, szybko przekonasz się, jak uciążliwe i czasochłonne jest przygotowywanie przesyłek, adresowanie, prowadzenie ewidencji nadań itp. Dobre aplikacje sprzedażowe zapewniają wsparcie i w tym zakresie. To samo dotyczy fakturowania i wsparcia dla księgowości (integracja z programami takimi jak Subiekt, SAP itp.).
* ** Obsługa e-płatności** - w wielu sklepach po dokonaniu zakupu klient otrzymuje komunikat w stylu: _ Dziękujemy za złożone zamówienie. Proszę wpłacić kwotę X na rachunek Y, podając numer transakcji _. Kupujący musi więc zalogować się do swojego konta bankowego oraz ręcznie wpisać tytuł przelewu i kwotę. Mając na względzie maksymalne ułatwienie płatności i skrócenie czasu potrzebnego na tę czynność, przed wyborem programu e-sklepowego sprawdź, czy pozwala on na zainstalowanie najpopularniejszych systemów ułatwiających płatności on-line, także te dokonywane kartami kredytowymi i debetowymi.
* ** Moduł CRM **- zarządzanie relacjami z klientem (CRM - Cus­tomer Relationship Management) to obszar, w którym wesprzeć Cię może odpowiedni dodatek do systemu sprzedażowego. Dzięki niemu będziesz miał łatwy dostęp do korespondencji z kupującym, historii jego zamówień, informacji o preferencjach zakupowych itd.
* ** Certyfikat SSL **- dobry sprzedawca powinien dbać o bezpieczeństwo danych swoich klientów, a także własnych baz produktów. Poziom bezpieczeństwa zwiększysz dzięki odpowiedniemu certyfikatowi, którego uzyskanie ułatwiają niektórzy dostawcy usług e-commerce.
* ** Szata graficzna **- aby Twój sklep nie wyglądał tak samo jak 100 innych funkcjonujących już w sieci, dowiedz się, jakie będziesz miał możliwości w zakresie indywidualizacji jego kolorystyki i układu. Dobrze, abyś mógł łatwo zmienić szablon graficzny, natomiast pełną kontrolę dadzą Ci tylko te aplikacje, które pozwalają na modyfikowanie kodu źródłowego i arkuszy stylów (CSS). Niektórzy usługodawcy oferują też wykonanie indywidualnej szaty graficznej sklepu według wytycznych i życzeń klienta (koszt takiej usługi waha się zazwyczaj od kilkuset do kilku tysięcy złotych, czasami bywa jednak wliczony w cenę bazową).
* ** Różne wersje językowe** - jeśli planujesz sprzedaż także dla odbiorców obcojęzycznych, wybierz tę aplikację, która pozwala na równoległe zainstalowanie alternatywnych wersji językowych serwisu.
* ** Aktualizacje** - branża e-commerce i IT zmienia się w galopującym tempie. Najnowocześniejszy dziś sklep za 4 lata może okazać się staruszkiem nienadążającym za wymogami i kaprysami klientów oraz nowymi standardami. Niektórzy dostawcy aplikacji e-sprzedażowych dają możliwość późniejszego aktualizowania sklepów - takie oferty warto wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności.

*Artykuł stanowi fragment książki Macieja Dutko pt. _ E-biznes po godzinach. Jak zarabiać w sieci bez rzucania pracy na etacie? _ (Helion/Onepress 2011)

Czytaj więcej o biznesie w Money.pl
Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia Histogram to proste narzędzie statystyczne, które należy do podstawowych technik wspomagających doskonalenie jakości.
Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych Wystarczy przynajmniej raz w tygodniu oglądać nagrania, słuchać kaset z prezentacjami osób lepszych od Ciebie i notować to, co się spodobało.
Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych Polecam spotkanie z profesjonalistą zajmującym się emisją głosu.
Tagi: e-biznes, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz