Notowania

Przejdź na
cv
08.09.2011 15:07

Kariera pod kontrolą. Jak zmienić swoje życie zawodowe na lepsze

Nie istnieje jednorodny schemat CV sprawdzający się zawsze i wszędzie - dopasowuj je do okazji i stanowiska.

Podziel się
Dodaj komentarz
(MarcusPhoto1/iStockphoto)

Sprawdź ogólną przejrzystość i czytelność swojego CV*

Spójrz na nie, jakbyś był rekruterem. Chciałbyś poświęcić takiemu dokumentowi więcej niż standardowe 20 - 30 sekund? Sprawdź, czy dokument podkreśla Twoje sukcesy, atuty, zalety, czy jest dostosowany do stanowiska, na które aplikujesz.

Nie istnieje jednorodny schemat CV sprawdzający się zawsze i wszędzie - dopasowuj je do okazji i stanowiska. Jeżeli jesteś osobą o bogatym doświadczeniu zawodowym i poszukujesz pracy w 2 - 3 różnych obszarach zawodowych, zawsze możesz stworzyć sobie więcej niż jedno CV, tak aby każde z nich było najlepiej dopasowane do stanowiska, o które się ubiegasz. Jeżeli jesteś specem od marketingu i od sprzedaży, nie ma sensu, aby w jednym dokumencie pozycjonować się na oba te obszary. Stwórz dwa dokumenty: jeden do obszaru marketingu i drugi do obszaru sprzedaży. I w pierwszym podkreślaj atuty niezbędne w marketingu, a w drugim w sprzedaży.

CV nie musi mieścić się na jednej stronie, dwie strony są też w porządku. Jeżeli masz bardzo bogate doświadczenie i aplikujesz na wysokie stanowisko, Twoje CV może mieć 3 strony. Unikaj jednak wielostronicowych elaboratów - widziałeś kiedyś 5-stronicową ulotkę? Spójrz krytycznym okiem na swoje CV i sprawdź, które informacje możesz z niego usunąć bez szkody dla swojego wizerunku. I zrób to - dla swojego dobra.

Warto pamiętać, że CV stanowi o Tobie, to Twój wizerunek. Tak jak się w nim zaprezentujesz, tak będziesz odbierany przez rekrutera. Zadbaj o to, by był to jak najlepszy odbiór.

Czasem młode mamy pytają mnie, czy w CV powinny napisać, że przez np. rok nie pracowały, bo opiekowały się dzieckiem. I tutaj są różne szkoły. Ja jestem zwolenniczką takiej, że raczej nie piszemy, dlaczego mamy _ lukę _; jeżeli potencjalny pracodawca o to zapyta, to oczywiście wtedy mówimy, jak jest. Natomiast odchodzi się już od tego, że CV to kolejno ułożone stanowiska, jakiekolwiek by one były. Tak jak wspomniałam wcześniej - obecne CV to nasza wizytówka, _ ulotka reklamowa _, wcale nie ma więc konieczności opisywania rok po roku, co robiliśmy, trzeba za to bardzo dobrze skoncentrować się na naszych atutach, bo to one w dużej mierze zdecydują o tym, czy dostaniemy tę posadę.

Dlatego polecam zrobienie sobie czegoś w rodzaju _ bazy atutów _. Taka baza przyda Ci się również wtedy, gdy będziesz się przygotowywał do rozmowy rekrutacyjnej.

Weź kartkę papieru i wypisz co najmniej 10 rzeczy, spraw, zjawisk, tematów, projektów itp., którymi możesz się pochwalić.

Cofnij się do początku swojej kariery zawodowej i sprawdź, co działo się dzięki Tobie, co udoskonaliłeś, poprawiłeś, stworzyłeś. Co dzięki temu zyskałeś Ty, a co zyskała firma?

Nie chodzi o rzeczy typu: _ Nie spóźniam się do pracy i dobrze wykonuję swoje obowiązki _, _ Kierowałem projektem, który był bardzo ważny dla firmy (co prawda całą robotę odwalili moi ludzie, a ja ledwo się orientowałem co i jak, ale to nic, bo kierowałem projektem) _. To świetnie, że tak robisz, o tym też opowiesz na rozmowie rekrutacyjnej. Ale to nic nadzwyczajnego. To Twoje obowiązki. I nie o to mi w tym momencie chodzi.

Chodzi o jakieś nawet małe udoskonalenia, które dzięki Tobie powstały, np.: _ Jako jedyny w firmie nauczyłem się obsługiwać system X, doszedłem w tym do perfekcji i potem szkoliłem moich kolegów _ albo _ Skróciłem ścieżkę akceptacji wniosku, bo zauważyłem, że na pewnym etapie dublujemy się _, albo _ Przestawiłem biurka w pokoju tak, że nikomu słońce nie świeci w monitory, przez co ma­my więcej efektywnych godzin pracy _.

Przyjrzyj się swoim działaniom i sprawdź, czym możesz się pochwalić. Nie masz nic takiego? Nie wierzę, sprawdź jeszcze raz. Albo zacznij rozglądać się wokół siebie i szukać rzeczy, które możesz zrobić, a później się nimi pochwalić!

Pamiętaj o tym, że CV nie ma w dzisiejszych czasach sztywnej formy. Możesz ją dostosowywać do swoich potrzeb i oczywiście do wymogów stanowiska. Cokolwiek będziesz chciał napisać w swoim CV albo z niego wyrzucić, zapytaj sam siebie: _ Czy to działa na moją korzyść? _. Każda informacja w CV powinna działać na Twoją korzyść - przyjmij to jako główną zasadę zamieszczania jakichkolwiek informacji w Twoim CV.

*Artykuł stanowi fragment książki Beaty Rzepki pt. _ Kariera pod kontrolą. Jak zmienić swoje życie zawodowe na lepsze _ (Helion/Onepress 2011)

Więcej psychologii biznesu w Money.pl
Prawa charyzmy. Jak wplywać na ludzi, aby osiagać sukcesy Podziwiamy zwykle tych ludzi, którzy wiedzą, czego chcą, i są na tyle pewni swego, aby to osiągnąć.
Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych Polecam spotkanie z profesjonalistą zajmującym się emisją głosu.
Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste Aby przez całą sesję coachingową efektywnie wspierać klienta i czuwać nad zachowaniem wyznaczonego kierunku, coach może posłużyć się wybraną strukturą rozmowy coachingowej.
Tagi: cv, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz