Notowania

strategie firm
29.03.2012 16:52

Kraft Foods się dzieli. Zobacz, dlaczego

Podział firmy jest najrzadszą formą strategicznego zarządzania portfolio ofertowym i portfelem marek.

Podziel się
Dodaj komentarz
(vasiliki/iStockphoto)

Kraft Foods to drugi co do wielkości koncern spożywczy na świecie. Sytuacja ta się zmieni, bo zarząd firmy planuje podział giganta na dwie odrębne spółki. Koncern stale rośnie, dlaczego więc firma chce się podzielić?

W 2010 roku Kraft Foods przejął za 19 mld dolarów producenta słodyczy Cadbury. Pozwoliło to koncernowi stanąć do konkurencji z liderami rynku: Nestlé i PepsiCo. Obecnie Kraft Foods jest liderem rynku przekąsek na świecie. Wydzielona zostanie firma, która skupi się na globalnej ofercie przekąskowej.

Pozostała część koncernu posiada w swoim portfolio ofertowym marki serów, makaronów czy mięs. W minionym roku przychody całej korporacji wzrosły o 10,5 procent netto w skali globalnej. Bardzo pozytywnie na tym tle wypadła Europa, gdzie przychody netto wzrosły aż o 14,9 procent. Proces podziału koncernu na dwa podmioty ma nastąpić do końca bieżącego roku - tak planuje zarząd.

Koncern jest notowany na giełdzie w Nowym Jorku, można się, więc domyślać, że celem podziału jest powiększenie wartości firmy. Sam podział niekoniecznie musi prowadzić do trwałego wzrostu wartości firmy. Zarząd koncernu opracował strategię, która pozwala lepiej wykorzystać kompetencje, pozycję rynkową i zasoby. Strategia polega na koncentracji każdej ze spółek na działaniach dostosowanych do specyfiki i zmian wybranych rynków.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/15/m149007.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/czerwona;torebka;czy;powtorzy;sukces;biedronki,248,0,1025016.html) *Oto nowy biznes twórcy Biedronki i Żabki * Do tej pory powstało pięć pasaży handlowych nowej marki. W ciągu 10 lat mają być ich dwa tysiące. Przekąski w portfolio Kraft Foods to obecnie 32 mld dolarów - koncern jest liderem w tym obszarze i działa globalnie w 170 krajach. Firma w segmencie przekąsek, ze względu na dynamikę wzrostu, będzie nastawiona na ekspansję na szybko rosnących rynkach. Jest to z jednej strony działanie o większym poziomie ryzyka, większych inwestycjach, ale i pozwalające na uzyskanie większych zwrotów w przyszłości. Celem jest zdobywanie udziałów rynkowych. Taka strategia pozwala na budowanie wartości firmy wynikającą ze skali działania. Taką strategię wybiorą akcjonariusze
cierpliwsi, którzy liczą na większe zyski, ale w dłuższej perspektywie czasu.

Obszar spożywczy w Kraft Foods jest bardziej stabilny i bardzo rentowny. Nie będzie tak szybko rósł - strategia firmy polega więc na umacnianiu pozycji i utrzymywaniu wysokiej efektywności. To strategia bezpieczniejsza, z pewniejszymi, ale zapewne mniejszymi zyskami. Ten obszar w portfolio Kraft Foods to obecnie _ tylko _ 16 miliardów dolarów. Firma w tym obszarze nie jest liderem światowym, tak jak w obszarze przekąsek. Taką strategię wybiorą akcjonariusze zainteresowani mniejszym, ale pewniejszym zyskiem. Ta cześć koncernu pozostanie przy nazwie Kraft Foods.

Konsekwencją podziału ma być wprowadzenie nowej marki korporacyjnej. Opracowano nową nazwę dla części przekąskowej koncernu – Mondelez. Słowo Mondelez to forma kontaminacji - połączenia słów: _ monde _ (z łaciny - świat) oraz _ delez _ (z łaciny - pyszny). Użycie łaciny świadczy o ponadnarodowym charakterze projektu. Planowana nowa nazwa firmy to Mondelez International Inc. Nazwa musi jeszcze zostać zatwierdzona przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, które planowane jest w maju.

Nazwa firmy Kraft Foods pochodzi od nazwiska założyciela, którym był James Kraft. Główną siedzibą jest miejscowość Northfield, w stanie Illinois w Stanach Zjednoczonych. Firma została założona w w roku 1903. Firma działa w Polsce. Do Kraft Foods należą: Olza - producent wafli Prince Polo oraz LU Polska - producent marek ciastek Delicje i Lu Petitki. Poprzez zakup Cadbury, koncern stał się właścicielem firmy i marek E. Wedel. Kraft Foods po kilku miesiącach sprzedał E. Wedel koreańsko-japońskiej korporacji Lotte, znanej z produkcji gum do żucia. Sprzedaż polskiej marki była jednym z warunków postawionych przez Komisję Europejską koncernowi amerykańskiemu. Do Kraft Foods należą ponadnarodowe marki - między innymi: Maxwell House, Oscar Mayer, Philadelphia, Cadbury, Jacobs, Kraft, LU, Milka, Oreo.

Przekształcenie ma dać akcjonariuszom prawo wyboru pomiędzy inwestycją w szybko rozwijający się rynek przekąsek, a gwarantującą spore zyski przy niższym wzroście branżą spożywczą. To ciekawa strategia segmentacji akcjonariuszy, której celem oczywiście jest wzrost wartości obu części koncernu. Umożliwia ona prowadzenie odrębnych strategii biznesowych, bardziej dostosowanych dla rynków działania firmy. Inaczej będą alokowane nakłady na inwestycje, inaczej będą zarządzane marki. Podział na dwie części pozwoli efektywniej zarządzać porftolio posiadanych marek.

Podział firmy jest najrzadszą formą strategicznego zarządzania portfolio ofertowym i portfelem marek. Bardzo rzadką strategią jest restrukturyzacja portfolio marek. Taki proces przeprowadził między innymi koncern Unilever, który z 1600 marek pozostawił jedynie 400, koncentrując się o na markach najsilniejszych. Teoretycznie taka strategia zmniejsza udziały rynkowe, ale może znacząco poprawić efektywność operacyjną firmy. Najczęściej firmy rosną poprzez fuzje i przejęcia. W takiej sytuacji kluczowe dla sukcesu jest takie zarządzanie portfolio, które eliminuje kanibalizację i konkurencję wewnętrzną między podobnymi markami. Częstszą strategią opartą na wzroście generycznym jest rozszerzanie portfolio o nowe produkty i oferty w ramach posiadanych marek. Zarządzanie portfolio jest jedną z kluczowych strategii rozszerzania i ponadprzeciętnego wzrostu.

Czytaj więcej w Money.pl Kluczowe opory: 1,2800; 1,2830; 1,2850; 1,2875-80; 1,2900; 1,2940; 1,2965; 1,3000 Kluczowe wsparcia: 1,2800; 1,2785; 1,2765-75; 1,2747; 1.2735; 1,2710; 1,2686; 1,2660; 1,2625-35

Tagi: strategie firm, kraft foods, psychologia biznesu
Źródło:
Codes
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz