Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
coaching
18.07.2011 08:35

Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste

Aby przez całą sesję coachingową efektywnie wspierać klienta i czuwać nad zachowaniem wyznaczonego kierunku, coach może posłużyć się wybraną strukturą rozmowy coachingowej.

Podziel się
Dodaj komentarz
(lisegagne/iStockphoto)

Model rozmowy coachingowej*

Jednym z kluczowych pozytywów zauważanych i docenianych przez osoby korzystające z coachingu jest czuwanie coacha nad utrzymaniem obranego przez klienta na początku rozmowy kierunku. Jest to podobne do utrzymywania statku na wyznaczonym kursie i w efekcie gwarantuje osiągnięcie celu rozmowy coachingowej - ustaleń zawartych w kontrakcie, co bezpośrednio przekłada się na nadrzędny cel klienta.

Najważniejsze zajmujące się rozwojem i realizacją programów coachingowych organizacje oraz firmy wypracowały wiele skutecznych schematów rozmowy coachingowej. Aby przez całą sesję coachingową efektywnie wspierać klienta i czuwać nad zachowaniem wyznaczonego kierunku, coach może posłużyć się wybraną strukturą rozmowy coachingowej.

Model GROW

Model GROW - _ pozwól dojrzewać swoim decyzjom _ - to jeden ze sposobów organizacji rozmowy coachingowej. John Whitmore, były mistrz rajdowy, zaprezentował stworzony przez siebie model w książce _ Coaching for Performance _. Jest on aktualnie jednym z najbardziej znanych i najczęściej stosowanych modeli rozmów coachingowych. Model GROW zbudowany jest z 4 etapów:

GOAL cel

REALITY rzeczywistość

OPTIONS opcje

WRAP UP zobowiązanie końcowe

Model GROW, jako prosty i skuteczny scenariusz sesji coachingowej, może być również wykorzystywany w otoczeniu biznesowym - przez menedżerów stosujących coachingowy styl zarządzania w relacjach zawodowych z pracownikami.

Przeanalizujmy model GROW właśnie w ujęciu biznesowym, w którym szef-coach stawia pracownikowi pytania właściwe dla każdego etapu modelu. Długość poszczególnych etapów można modyfikować w zależności od przebiegu sesji coachingowej, dopasowując ją do potrzeb pracownika.

CEL

Polega na określeniu tematu danej sesji coachingowej bądź długoterminowych celów pracownika przy uwzględnieniu aspektu rozwojowego.

Przykładowe pytania:

_ - Co chcesz osiągnąć podczas tej sesji? _

_ - Czego się spodziewasz? _

_ - Nad czym chciałbyś pracować podczas tej sesji? _

_ - Co będzie miało rzeczywistą wartość w kontekście Twojej pracy zawodowej? _

_ - Jeśli mógłbym pomóc Ci zrealizować Twoje cele, rozwiązać Twoje problemy podczas tej sesji, to o co byś mnie poprosił lub zapytał? _

*Artykuł stanowi fragment książki _ Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste _(praca zbiorowa Helion/Onepress 2011)

_

_

RZECZYWISTOŚĆ

Ten punkt zawiera opis otoczenia zawodowego pracownika, pozwalający precyzyjnie określić punkt startowy - obecną sytuację pracownika. Często dokładny obraz rzeczywistości pozwala klientowi dostrzec posiadane zasoby, co skutkuje pojawieniem się pierwszych pomysłów i rozwiązań już na tym etapie.

Przykładowe pytania:

_ - Jak oceniasz swoją pracę? _

_ - Kiedy...? Jak często...? Jakie są skutki...? _

_ - Jakie czynniki występują? _

_ - Jak sprawdzasz, czy masz rację? _

_ - Jakie jest Twoje nastawienie? _

_ - Jak sobie radzisz w tej chwili? _

_ - Podaj przykłady. _

OPCJE

W tym miejscu należy sporządzić listę sposobów doskonalenia funkcjonowania zawodowego pracownika oraz wstępnie ją zweryfikować. Warto zachęcić pracownika do zastanowienia się nad wszystkimi dostępnymi możliwościami i rozwiązaniami, aby z dużej ich liczby wybrać te najwartościowsze.

Przykładowe pytania:

_ - Co chcesz zrobić, aby zmienić sytuację? _

_ - Jakie widzisz możliwości/sposoby działania? _

_ - Co jeszcze możesz zrobić, aby osiągnąć cel? _

_ - Który element chciałbyś zmienić? _

_ - W jaki sposób możesz to zrobić? _

_ - Jakie sposoby stosują Twoi koledzy? _

_ - Oceń użyteczność każdego rozwiązania w skali 1 – 10. _

_ - Które rozwiązanie najbardziej Ci odpowiada? _

_ - Jakie są zalety, a jakie wady zaproponowanych rozwiązań? _

_ - Który ze sposobów wdrożysz w swojej pracy? _

ZOBOWIĄZANIE KOŃCOWE

Ten punkt dotyczy działania pracownika po zakończonej sesji coachingowej. Podczas sesji jest tworzony plan (konkretny, umiejscowiony w czasie, możliwy do zrealizowania, przewidujący ewentualną pomoc osób trzecich). Na koniec pracownik podejmuje zobowiązanie realizacji ustalonego planu.

Przykładowe pytania:

_ - Ustal krok po kroku plan działania. _

_ - Po czym poznasz, kiedy możesz wprowadzić nowe rozwiązanie? _

_ - Po czym poznasz, że Ci się udało? _

_ - Co zrobisz, jeśli Ci się nie uda (plan B)? _

_ - Jakiego wsparcia potrzebujesz? _

_ - Kogo poprosisz o pomoc? _

*Artykuł stanowi fragment książki _ Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste _(praca zbiorowa Helion/Onepress 2011)

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/96/t115552.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/moc;coachingu;poznaj;narzedzia;rozwijajace;umiejetnosci;i;kompetencje;osobiste,21,0,868117.html) Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste Każdy człowiek dysponuje już wszystkimi potrzebnymi zasobami, aby osiągnąć cel.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/10/t46602.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/komunikacja;naprawde;skuteczna;niezawodny;sposob;dotarcia;do;klientow;pracownikow;i;znajomych,247,0,851959.html) Komunikacja naprawdę skuteczna. Niezawodny sposób dotarcia do klientów, pracowników i znajomych Przestrajanie umysłu na poszukiwanie rozwiązań jest jednym z głównych celów stylu pytaniowego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/81/t79441.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/dodaj;im;skrzydel;jak;najlepsi;liderzy;wyzwalaja;potencjal;swoich;pracownikow,177,0,841393.html) Dodaj im skrzydeł. Jak najlepsi liderzy wyzwalają potencjał swoich pracowników Nieważne jest to, jak dużo wiesz. Liczy się to, jak docierasz do tego, co wiedzą inni ludzie.
Tagi: coaching, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz