Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
psychologia biznesu
30.11.2011 19:45

Realizacja genialnych pomysłów. Jak sprawić, by nie skończyło się na gadaniu

Bez względu na to, czy sami mamy odegrać rolę sceptyka, czy mają to zrobić inni, musimy pamiętać o wprowadzeniu do naszej pracy tego konstruktywnego elementu, jakim są wątpliwości.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Dmitriy Shironosov/Dreamstime.com)

Zabijaj pomysły bez skrępowania

Jeśli nauczysz się szybciej podejmować działania, będziesz czerpał korzyści związane z posiadaniem większej liczby wczesnych informacji na temat nowych możliwości. Jednakże umiejętność pracy nad niedokończonymi pomysłami będzie pomocna tylko wtedy, gdy będziesz wykazywał się dostateczną siłą woli, aby porzucać je, jeśli zajdzie taka potrzeba. Kiedy pytałem przedstawicieli zespołów, z którymi się spotykałem, o ich największe niepowodzenia, wielu z nich opowiadało o przypadkach, w których nagle pojawiał się nowy pomysł i projekt zbaczał z drogi realizacji - pomysł, który powinien zostać unicestwiony w chwili, kiedy stało się jasne, że prowadził donikąd.

Zdolność do ukazania wad pomysłu oraz ujawnienia wątpliwości na podstawie informacji zebranych podczas wykonywania wczesnych działań jest bardzo ważną umiejętnością w przypadku efektywnie działających kreatywnych zespołów. Czasami tę skłonność do sceptycyzmu zdradza kilku członków zespołu, którzy dostrzegają bardziej wady pomysłu niż jego potencjał. Niektórzy mogą nazywać takie osoby malkontentami lub nudziarzami - ludźmi zabijającymi cały entuzjazm w sali - ale ich opinia jest niezwykle cenna. Ci z nas, którzy pracują samodzielnie, muszą nauczyć się wzbudzania w sobie takiego sceptycyzmu. Bez względu na to, czy sami mamy odegrać rolę sceptyka, czy mają to zrobić inni, musimy pamiętać o wprowadzeniu do naszej pracy tego konstruktywnego elementu, jakim są wątpliwości.

Walt Disney jest znany ze swojej nieograniczonej kreatywności, nie ze sceptycyzmu. Okazuje się jednak, że zadał sobie naprawdę wiele trudu, aby upewnić się, że jego kreatywne zespoły bezwzględnie weryfikują pomysły i zabijają je, jeśli zachodzi taka potrzeba. Artykuł specjalisty do spraw rozwoju osobistego, Keitha Trickeya, opisuje, w jaki sposób, tworząc filmy długometrażowe, Disney prowadził proces podzielony na etapy z wykorzystaniem trzech różnych pomieszczeń, w których wymyślano pomysły, a następnie rygorystycznie je oceniano:

ZOBACZ CAŁĄ KSIĄŻKĘ "REALIZACJA GENIALNYCH POMYSŁÓW. JAK SPRAWIĆ, BY NIE SKOŃCZYŁO SIĘ NA GADANIU"
Pokój pierwszy. W tym pokoju dozwolone było nieskrępowane tworzenie pomysłów. Założenia burzy mózgów - niepohamowane myślenie i rzucanie pomysłami bez ograniczeń - były realizowane bez zgłaszania żadnych wątpliwości.

Pokój drugi. Szalone pomysły z pokoju pierwszego były gromadzone i porządkowane w pokoju drugim, tworząc ostatecznie scenopis uwzględniający wydarzenia oraz ogólne cechy postaci.

Pokój trzeci. Pokój trzeci zwany miejscem harówki był pomieszczeniem, w którym cały kreatywny zespół miał krytycznie ocenić projekt, nie przestrzegając żadnych ograniczeń. Ponieważ pomysły wszystkich osób zostały zebrane w jedną całość w pokoju drugim, krytyka w pokoju trzecim nigdy nie była kierowana pod adresem konkretnego pracownika - odnosiła się do elementów projektu.

Każda kreatywna osoba i zespół potrzebuje pokoju trzeciego. Tworząc zespoły i rozpoczynając kreatywne procesy, będziemy skłaniać się ku niczym nieograniczonej kreatywności, takiej jak w pokoju pierwszym. Jednak rozprawianie się z pomysłami, do którego w nim dochodzi, jest równie ważne jak szalony proces tworzenia pomysłów, który zachodzi w pokoju pierwszym.

Dzięki wykorzystaniu fizycznej przestrzeni i jasno określonym celom poszczególnych etapów generowania pomysłów Disney stworzył niezwykle produktywne, twórcze przedsięwzięcie, które zmieniło świat rozrywki. W swojej książce The Illusion of Life: Disney Animation Ollie Johnston i Frank Thomas, dwaj główni animatorzy Walta Disneya, napisali: _ (...) Istnieli tak naprawdę trzej różni Waltowie: marzyciel, realista i "bruździciel". Nigdy nie było wiadomo, który pojawi się na spotkaniu _. Wydaje się, że Disney nie tylko kazał przechodzić swojemu zespołowi przez wszystkie trzy pomieszczenia, ale sam uosabiał cechy każdego z pokojów.

Ważne jest, aby w procesie generowania pomysłów doceniać rolę sceptyka. Kiedy zauważysz, że Ty lub Twój zespół zaczynacie interesować się całkiem nowym pomysłem lub udoskonalać projekt za pomocą kreatywnych _ dodatków _, musisz zdobyć się na odrobinę sceptycyzmu w celu właściwej oceny. Nie musisz organizować trzech osobnych pomieszczeń, ale zdecydowanie potrzebny Ci czas na dokładną analizę podczas realizacji kreatywnego procesu. Nie musisz także tworzyć wokół siebie systemu wskazującego na to, kiedy możesz generować nowe pomysły, a kiedy nie możesz tego robić. Jednakże musisz być w stanie zabijać pomysły bez żadnych zahamowań - aby móc całkowicie oddać się realizacji innych koncepcji.

W wyjątkowym wywiadzie dla magazynu _ Business Week _ na temat systemu innowacji firmy Apple prezes Steve Jobs wyjaśnił, że w rzeczywistości nie ma takiego systemu w firmie Apple oraz, że istotnym elementem innowacyjności jest spontaniczność, o ile tylko można pogodzić ją z umiejętnością mówienia _ nie _ bez wahania:

Apple to bardzo zorganizowana firma i realizujemy w niej wspaniałe procesy. Jednak nie o to chodzi. Procesy sprawiają, że jesteś bardziej skuteczny w działaniu.

Źródłem innowacji są jednak ludzie, którzy spotykają się na korytarzach i dzwonią do siebie o godzinie 22.30 z nowym pomysłem albo dlatego, że zdali sobie sprawę z czegoś, co stawia na głowie sposób, w jaki dotychczas myśleliśmy o problemie. Zwołujemy szybkie spotkania dla sześciu osób, zainicjowane przez kogoś, kto uważa, że wpadł na najlepszy z możliwych pomysł, i chce wiedzieć, co na ten temat sądzą inni.

Źródłem innowacji jest również umiejętność odrzucania tysięcy rzeczy, co daje nam pewność, że nie trafiamy na złą drogę lub nie próbujemy robić zbyt wiele. Zawsze myślimy o nowych rynkach, na jakie moglibyśmy wkroczyć, ale tylko dzięki mówieniu _ nie _ możesz skoncentrować się na rzeczach, które są naprawdę ważne.

Typowym zjawiskiem jest sytuacja, w której w kreatywnych środowiskach spontaniczne generowanie pomysłów staje na drodze realizacji jakiegokolwiek pomysłu. Rozsądny kreatywny przywódca rozumie, że generowanie pomysłów to dzikie zwierzę, które potrzebuje niewzruszonego tresera potrafiącego poskromić entuzjazm zdrową dawką sceptycyzmu. Musisz częściej mówić _ nie _ niż _ tak _, a także musisz stworzyć zespół i kulturę pracy, które będą pomagały zabijać pomysły, kiedy zachodzi taka konieczność.

Więcej psychologii biznesu w Money.pl
Menedżer do zadań specjalnych. Czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem Interim manager jest zatrudniany na określony czas i do wykonania określonego projektu.
Produkty i marki w opinii e-konsumentów W procesie zakupu konsumenta można wyróżnić pięć następujących po sobie faz połączonych pętlą sprzężenia zwrotnego.
Inteligencja emocjonalna w biznesie. Praktyczne strategie współpracy z ludźmi Gdy w procesie podejmowania decyzji szef zespołu zbyt wcześnie wyrazi swoją opinię, grupa zgłasza mniej pomysłów i zazwyczaj podejmuje gorsze decyzje.
Tagi: psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz