Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
prezentacja
29.07.2011 13:03

Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych

Wystarczy przynajmniej raz w tygodniu oglądać nagrania, słuchać kaset z prezentacjami osób lepszych od Ciebie i notować to, co się spodobało.

Podziel się
Dodaj komentarz
(nyul/iStockphoto)

Odkryj potęgę modelowania*

Być może, zastanawiałeś się, czy istnieje jakaś droga _ na skróty _, czy sztuki prezentacji można uczyć się szybciej, jak osiągać lepsze wyniki w krótszym czasie? Na pewno warto wyciągać wnioski z własnych błędów, analizować je i poprawiać swoje zachowanie w przyszłości. Istnieje jednak pewna technika, która pozwala szybciej przeskakiwać kolejne szczeble drabiny skutecznej prezentacji. Technika ta to umiejętność modelowania.

Modelowanie to nic innego jak obserwowanie zachowań ludzi, którzy posiadają o wiele większe doświadczenie w dziedzinie, jaką się zajmujemy, i podpatrywanie pewnych sprawdzonych wzorców. Modelowanie różni się od kopiowania, nie powielamy w 100% tego, co robi osoba, którą obserwujemy, ale staramy się zaobserwować pewien schemat i, opierając się na nim, budujemy własne zachowania. Jeżeli przeniesiemy modelowanie na grunt prezentacji, wystarczy zacząć bacznie obserwować dobrych prezenterów i notować swoje spostrzeżenia, a następnie starać się wykorzystać wnioski w praktyce. Takie postępowanie uważam za bardzo inteligentne, bo jeżeli ktoś poświęcił pół życia na stawanie się coraz lepszym w tym, co robi, to Ty, kiedy zaczniesz go naśladować, po prostu będziesz korzystał z jego doświadczenia, będziesz _ spijał śmietankę _.

Wystarczy podjąć decyzję, aby przynajmniej raz w tygodniu oglądać nagrania, słuchać kaset z prezentacjami osób lepszych od Ciebie i notować to, co się spodobało; gwarantuję, że jest to często lepsza nauka niż przeczytanie 10 książek mówiących o samej teorii.

Na koniec podsumowanie: możesz nauczyć się, czego tylko chcesz, to Ty decydujesz, na co poświęcasz swój czas i co _ ładujesz _ do głowy. Możesz cały dzień oglądać filmy przed telewizorem, możesz zostać mistrzem w malowaniu pisanek wielkanocnych albo możesz podjąć decyzję, że będziesz się rozwijał, popracujesz nad tym, co jest dla Ciebie ważne i zostaniesz kiedyś mistrzem prezentacji. Decyzja, jak zawsze, należy tylko i wyłącznie do Ciebie, nie ma tutaj żadnych wymówek. Jeżeli inni mogą, to Ty też!

Pięć często popełnianych błędów, które mogą zepsuć prezentację multimedialną Twoich usług, produktów albo wiedzy

Być może i Ty byłeś słuchaczem niejednej nudnej i nieudanej prezentacji. To, czy wystąpienie zakończy się sukcesem, jest uzależnione od szeregu czynników, z których często nawet możemy nie zdawać sobie sprawy. Za moment omówię najpowszechniejsze błędy, których znajomość pozwoli Ci nie zboczyć ze ścieżki prowadzącej do sukcesu w prezentacji usług i produktów.

Oto pięć błędów często popełnianych w trakcie przeprowadzania prezentacji.

Zapoznaj się teraz z informacjami zamieszczonymi poniżej i odkryj, jakich błędów musisz unikać, aby prezentacja była interesująca dla słuchacza i co najważniejsze - skuteczna. Wystrzegając się tych błędów, szybciej staniesz się interesującym i szanowanym mówcą.

1. *Brak przygotowania merytorycznego*

Jeśli nie poświęcisz odpowiednio dużo czasu na profesjonalne przygotowanie się do wystąpienia, nie licz na łut szczęścia. Zdecydowana większość ludzi pozostawia sobie zbyt mało czasu na planowanie. Tworzenie prezentacji multimedialnej w nocy przed wystąpieniem nie jest dobrym pomysłem. Wszyscy dobrze wiemy, że najlepsze efekty daje systematyczna praca, jednak tylko niewielki procent ludzi działa w ten sposób. Wiele osób odkłada ważną pracę do chwili, gdy poziom stresu jest już bardzo wysoki.

Oto moja rada - opracuj plan przygotowań do prezentacji. Mam na myśli jedną kartkę papieru, na której spiszesz, co i kiedy konkretnie zrobisz, czego się nauczysz. Zanotuj w punktach z konkretnymi datami krótki plan czynności do wykonania. Jeśli będziesz trzymał się planu na papierze, osiągniesz swój cel. Nie zostawiaj niczego na ostatnią chwilę. Przygotowanie merytoryczne do prezentacji to Twój priorytet, więc zacznij działać natychmiast.

*Artykuł stanowi fragment książki Pawła Lenara pt. Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych (Helion/Onepress 2011)

2. *Niepotrzebne szczegóły techniczne zawarte w prezentacji*

Wielu niemających doświadczenia prezenterów zasypuje swoją publiczność ogromną ilością niepotrzebnych szczegółów technicznych. W myśl zasady _ więcej znaczy lepiej _ wielu prezenterów chce w ciągu półgodzinnej prezentacji przekazać całą swoją wiedzę z danej dziedziny. W takiej sytuacji próba zrozumienia przez słuchaczy, tego co mówi prelegent, kończy się fiaskiem. Poziom natężenia uwagi natychmiast spada.

Kiedy będziesz dobierał materiał do prezentacji, przede wszystkim weź pod uwagę to, co jest ważne z punktu widzenia Twoich słuchaczy. Wyobraź sobie, że wcielasz się w postać kogoś z audytorium i zastanów się, czy to, co chcesz przekazać, jest faktycznie warte uwagi. Oszczędź słuchaczom szczegółów technicznych oraz mało ważnych detali. Powiedz o tym, co jest albo może być istotne i interesujące dla odbiorców, weź też pod uwagę ich stan wiedzy o temacie, o którym mówisz.

3. *Brak uwypuklenia korzyści*

Prezenterzy w swoich wystąpieniach wyjątkowo często koncentrują się na cechach i właściwościach proponowanego produktu czy usługi. Oczywiście, to nic złego, ale trzeba pamiętać, że słuchacze zawsze zadają sobie pytanie: _ Co ja z tego będę miał? _ albo: _ Jaki to, co mówisz, może mieć związek ze mną i z moim życiem? _.

Twoich potencjalnych klientów bardzo rzadko interesuje sama usługa, którą świadczysz, czy też produkt. Klienci są zainteresowani korzyściami, jakie otrzymają, nabywając to, co oferujesz. Oto przykład: klient kupuje Twoje usługi sprzątania, ale w rzeczywistości ma na uwadze korzyść - a więc lśniąco czyste biuro, miękkie odświeżone dywany i pachnące kwiaty na biurkach. Weź to wszystko pod uwagę, gdy zaczniesz planować treść swojego wystąpienia, niezależnie od tego, jaki będzie temat prezentacji.

4. *Monotonny sposób mówienia*

Jednym z najpopularniejszy błędów związanych z wystąpieniami publicznymi jest monotonny sposób mówienia. Profesjonalna prezentacja to tak naprawdę transfer emocji. Więc jeśli nie wkładasz w swoje wystąpienie choć trochę entuzjazmu, trudno będzie Ci osiągnąć dobre rezultaty.

Możesz posiadać umiejętność płynnego wypowiadania się, możesz mieć zdolność konstruowania wyjątkowo poprawnych gramatycznie i językowo zdań. Abyś jednak mógł z sukcesem zrealizować cel Twojej prezentacji, potrzebujesz czegoś więcej. Często zdarza się, że musisz przekazać słuchaczom szczególnie ważne, ale jednocześnie nudne informacje. Musisz wiedzieć, jak przekazywać nawet pozornie mało interesujące informacje niczym lody w płonącej polewie. Dlatego ćwicz intonację i staraj się choć trochę zaangażować emocjonalnie w to, o czym mówisz.

5. *Niewłaściwy kontekst prezentacji*

Kontekst prezentacji obejmuje (tak jak powiedziałem już wcześniej) wszystkie czynniki mające wpływ na odbiór prezentowanych treści. Będzie to czas i miejsce wystąpienia, temperatura i wilgotność powietrza, poziom światła i hałasu. Zanim przystąpisz do planowania terminu prezentacji, zastanów się, w jakim stanie psychofizycznym będą uczestnicy. Znaczenie mają tutaj takie elementy jak na przykład pora dnia. Jeśli prezentacja będzie po południu, po pracy uczestnicy mogą być zmęczeni i nie będą słuchać. Doświadczenie pokazuje, że gdy ludzie są w dobrym humorze, zrelaksowani, zwiększa się ich otwartość na nowe pomysły, chętniej kupują i łatwiej podejmują decyzje. Tak więc stan psychiczny słuchaczy prezentacji ma kolosalny wpływ na to, jak ocenią Ciebie, Twoje wystąpienie. Zawsze przed prezentacją obejrzyj miejsce, w którym będzie się odbywała, i upewnij się, czy panują tam odpowiednie warunki.

*Artykuł stanowi fragment książki Pawła Lenara pt. Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych (Helion/Onepress 2011)

Czytaj w Money.pl
Komunikacja naprawdę skuteczna. Niezawodny sposób dotarcia do klientów, pracowników i znajomych Przestrajanie umysłu na poszukiwanie rozwiązań jest jednym z głównych celów stylu pytaniowego.
Prawa charyzmy. Jak wplywać na ludzi, aby osiagać sukcesy Pasja ma decydujący udział w zestawie cech budujących charyzmę, ale mimo tego silna, charyzmatyczna osobowość wymaga jeszcze innych przymiotów.
Prawa charyzmy. Jak wplywać na ludzi, aby osiagać sukcesy Podziwiamy zwykle tych ludzi, którzy wiedzą, czego chcą, i są na tyle pewni swego, aby to osiągnąć.
Tagi: prezentacja, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz