Notowania

social media
15.03.2013 10:10

Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty

Narzędzi, za pomocą których możesz badać internet, jest całe mnóstwo. W przypadku rozwiązań płatnych zazwyczaj otrzymujesz możliwość darmowego przetestowania narzędzia przez określony czas.

Podziel się
Dodaj komentarz
(kupicoo/iStockphoto)

*Narzędzia pomocnicze *

Narzędzi, za pomocą których możesz badać internet, jest całe mnóstwo. W przypadku rozwiązań płatnych zazwyczaj otrzymujesz możliwość darmowego przetestowania narzędzia przez określony czas. Jeśli korzystasz z narzędzi amerykańskich, pamiętaj, że mogą być niedokładne w stosunku do polskiego internetu -- w internecie amerykańskim znajduje się dużo więcej serwisów i są one odwiedzane przez o wiele większą liczbę osób.

*Ankiety online *

Jeśli rozważasz zastosowanie sondażu prowadzonego wśród internautów, do wyboru masz kilka opcji. Po pierwsze, możesz samodzielnie stworzyć ankietę w jednym z serwisów internetowych z ankietami online. Serwisy te mają swoje niekomercyjne wersje do prowadzenia badań naukowych oraz płatny dostęp dla firm. Tworzenie ankiety jest niezwykle łatwe i intuicyjne. Poza samym ustaleniem formularza masz możliwość stworzenia własnej bazy adresatów do wysyłki, możesz zdecydować, czy ankieta ma być dostępna tylko dla wybranych przez Ciebie osób, czy też dla wszystkich, którzy znają adres hiperłącza. Na bieżąco możesz sprawdzać postępy badania i decydować o tym, czy będziesz ponawiać swoje zaproszenia. Zgromadzone dane możesz potem wyeksportować do arkusza kalkulacyjnego lub też dokonać ich analizy za pomocą narzędzi dostępnych w ramach serwisu.

Miałam też okazję zetknąć się z firmami, które cały proces tworzenia ankiety przejmują na siebie (np. działająca też na polskim rynku Netigate czy Barometrkomunikacji.pl -- narzędzie dostosowane do potrzeb specjalistów PR), ale są to już rozwiązania całkowicie komercyjne. Do tej kategorii możemy zaliczyć działy badawcze poszczególnych serwisów społecznościowych, które oferują prowadzenie badań sondażowych wśród swoich użytkowników (NK Research) lub osób zarejestrowanych w panelach internetowych (GG Network i panel badawczy Ariadna). Warto również wspomnieć o panelach internetowych realizowanych przez duże firmy badawcze, np. GfK Polonia.

Serwisy social media oferują możliwość prowadzenia własnych minisondaży złożonych z jednego pytania -- tak jest np. w przypadku Facebooka czy LinkedIn. Chociaż uzyskane w te sposób informacje trudno porównywać z prawdziwym badaniem, mogą pomóc w zaangażowaniu fanów lub znajomych czy uzyskaniu od nich dość pobieżnych informacji na dany temat.

JAK KORZYSTAĆ Z PYTAŃ NA FACEBOOKU

  1. Zadawaj pytania w prosty sposób. Im prościej, tym lepiej -- nie wiemy, jaki poziom wiedzy na dany temat mają nasi fani. Dobrze zadane pytanie pobudza do myślenia i użytkownik ma już na nie odpowiedź, zanim zdecyduje się wybrać jakąś opcję z listy gotowych odpowiedzi.
  1. Przemyśl, czy chcesz mieć zamkniętą czy półotwartą kategorię odpowiedzi. Zastosowanie pierwszej pozwoli na otrzymanie odpowiedzi na temat. Z kolei użycie drugiej może pozwolić nam na szersze i dokładniejsze poznanie opinii fanów (ale zawsze może się zdarzyć, że pojawią się odpowiedzi kompletnie nie na temat).
  1. Zadawaj krótkie pytania. Jeśli ktoś bierze udział w ankiecie, na jego tablicy pojawia się informacja o oddaniu głosu. Krótkie pytanie może spowodować, że znajomi danej osoby szybko je przeczytają i również wezmą udział w ankiecie.
  1. Pytaj o sprawy bliskie użytkownikom. Im bardziej spersonalizowane i dotyczące użytkowników pytanie, tym lepiej je odbiorą. Ankieta to także sposób na docenienie fanów i pokazanie im, że są dla nas ważni.
  1. Pamiętaj o praktycznym wymiarze ankiet. Korzystaj z ankiet tylko wtedy, gdy możesz wykorzystać odpowiedzi w celu podjęcia jakichś działań.

Źródło: Wiśniewski, 2012.

*Internetowe narzędzia wspierające badania jakościowe *

Istnieją również narzędzia, które wspierają prowadzenie badań jakościowych za pośrednictwem internetu -- zarówno prowadzenie indywidualnych wywiadów pogłębionych, jak i zogniskowanych wywiadów grupowych; ułatwiają one też transkrypcję tekstów z tych wywiadów czy tworzenie raportów w wybranym formacie (.pdf, .pptx, xls). W Polsce jak na razie jedynym takim narzędziem jest serwis Focusson. Jest on częściowo komercyjny.

*Wyszukiwarki internetowe *

Wyszukiwarki internetowe pozwalają na łatwe znalezienie w internecie treści, które mają być objęte badaniem -- np. artykułów z portali internetowych czy postów pochodzących z social media. Dzięki wyszukiwarkom można również przeszukiwać artykuły po datach ich umieszczenia w internecie, treści w określonych językach czy też wybierać określoną kombinację słów kluczowych. Jednak wyniki, które oferuje wyszukiwarka, wymagają od użytkownika dodatkowego wysiłku, aby odsiać te, które są istotne, a następnie zarchiwizować je w formie dokumentu. Inną wygodną funkcjonalnością są powiadomienia e-mail, które przysyłają nam linki do nowych artykułów spełniających nasze kryteria wyszukiwania. Jednak wyszukiwarka wyszukiwarce nierówna. Część wyników będzie jednakowa, ale część pojawi się tylko w jednej wyszukiwarce.

*Wyszukiwarki social media *

Wraz z pojawieniem się trendu Web 2.0 -- narzędzi ułatwiających internautom samodzielne tworzenie treści -- pojawiła się potrzeba przeszukiwania mediów społecznościowych, a zatem pole do tworzenia nowej generacji wyszukiwarek, wyspecjalizowanych w różnych typach social media (np. Whostalking, Twingly, Socialmention, Yacktrack) czy też w jakimś wybranym typie (np. samych blogów -- zob. serwisy BlogPulse i Technorati). Ułatwiają one przeszukiwanie social media, zawężanie przeszukiwania do poszczególnych typów serwisów (np. tylko blogów czy tylko mikroblogów), zawierają dodatkowe informacje, np. dotyczące popularności słów i fraz, źródeł, które cytowane są we wpisach, liczb komentarzy itp. Dane są w nich prezentowane w formie przejrzystych wykresów. Jedynym minusem tych rozwiązań jest to, że są one głównie tworzone w Stanach Zjednoczonych, więc nie będą zbyt wiarygodne, jeśli chodzi o polski internet.

*Wyszukiwarki głębokiego internetu *

To kolejna generacja wyszukiwarek -- w przeciwieństwie do tych „zwykłych” przeszukują one tzw. głębokie zasoby internetu: bazy danych, periodyki naukowe i te wszystkie źródła informacji, do których nie są w stanie zajrzeć roboty „normalnych” wyszukiwarek. Przykładem jest tutaj DeepDyve -- twórcy tego narzędzia postawili sobie za cel doprowadzenie do sytuacji, w której internauta, wpisując ciąg słów lub fragment artykułu, otrzymuje wszystkie powiązane artykuły w głębokim internecie. Wyszukiwarkę tworzono na potrzeby rozpoznawania łańcuchów DNA, dlatego radzi ona sobie z długimi ciągami znaków. DeepDyve zaczynała od przeszukiwania artykułów na temat biologii i kolejnych dyscyplin przyrodniczych, ale w chwili, gdy piszę te słowa, znajduje się w niej już więcej treści z różnych dyscyplin. Dzięki wyszukiwarce można obejrzeć początek artykułu i zdecydować, czy chcemy kupić jego pełną wersję, oferuje ona również funkcję powiadomień o nowych artykułach w czasopismach, które wcześniej oznaczyliśmy jako ulubione.

*Wyszukiwarki zdjęć *

Przydatna może być również wyszukiwarka zdjęć, np. Tineye. Po wprowadzeniu wybranego obrazka wyszukuje ona wszystkie identyczne lub podobne obrazki w sieci i podaje adresy, pod którymi się one znajdują. Tineye może posłużyć zarówno do monitorowania sieci pod kątem wykorzystania naszych znaków i materiałów graficznych czy zdjęć produktów, sprawdzania podobieństwa nowych znaków graficznych do tych, które już gdzieś istnieją. Jedynym ograniczeniem jest znowu to, że strona ma rodowód amerykański, w związku z czym może niezbyt dokładnie przeszukiwać serwisy w innych państwach świata (Bigo, 2008).

*Wyszukiwarki osób *

Nową kategorią rozwiązań, które pojawiły się stosunkowo niedawno, są wyszukiwarki osób -- przykładem mogą być tutaj działające w Polsce Wyczajka i 123people. Dzięki nim można przeszukać zasoby internetu pod kątem występowania w nich informacji o konkretnych osobach: ich kont w serwisach społecznościowych czy artykułów na portalach. Rzecz jasna, w przypadku osób, których imiona i nazwiska są bardzo popularne, warto dodatkowo zawęzić kryteria wyszukiwania, gdyż wyniki mogą być bardzo nieprecyzyjne. Do czego można użyć tych narzędzi? Na przykład aby dowiedzieć się czegoś więcej o internetowych liderach opinii.

*Wyszukiwarki książek *

Tutaj znowu kłania się Google i projekt, który ta firma stworzyła, dostępny pod adresem books.google.com (jeśli masz konto pocztowe Gmail, zaloguj się w tym serwisie danymi dostępowymi ze swojego konta). W serwisie dostępne są duże fragmenty amerykańskich książek, także tych dotyczących public relations, marketingu, social media czy innych dziedzin gospodarki -- dzięki temu możesz przejrzeć spore fragmenty książki przed podjęciem decyzji o jej kupnie. Serwis ułatwia też przegląd literatury niedostępnej gdzie indziej pod kątem pisania prac naukowych -- w sytuacjach gdy wystarcza pobieżny przegląd książki i wybranie fragmentów, które mają być cytowane.

*Wyszukiwarki poszczególnych serwisów social media *

Poszczególne serwisy social media również oferują własne narzędzia do przeszukiwania zasobów, jednak nie są one tak dobre, jak specjalistyczne narzędzia wyszukiwawcze. Ktokolwiek próbował cokolwiek znaleźć w Facebooku czy Twitterze, ten wie, jak irytująca może być niefunkcjonalna wyszukiwarka. Na szczęście Google czy Bing też przeszukują te serwisy.

_ *Niniejszy fragment pochodzi z książki książki ”Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty” Anny Miotk (Onepress 2013). _

Czytaj więcej w Money.pl
Google+ pokonkuruje z Facebookiem komentarzami Serwis społecznościowy z Mountain View wprowadzi zaawansowany system dzielenia się opiniami internautów.
650 tysięcy Polaków zarabia w internecie Tu zarabia się na sprzedaży i wypełnianiu ankiet.
FB w sądzie za ,,Lubię to!" Sukces FB opiera się na nielegalnym wykorzystaniu patentów?

_ _

Tagi: social media, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz