Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
sukces
09.12.2013 14:07

Zarabiaj tyle, ile jesteś wart. Zmaksymalizuj swoje przychody już teraz

Odpowiedzialność za siebie w każdym obszarze życia idzie łeb w łeb z sukcesem, szczęściem, samokontrolą i wysokimi zarobkami.

Podziel się
Dodaj komentarz
(arrakasta - Fotolia.com)

*Ważne, dokąd zmierzasz **

Odpowiedzialność za siebie w każdym obszarze życia idzie łeb w łeb z sukcesem, szczęściem, samokontrolą i wysokimi zarobkami. Ze szczegółowych badań wynika, że ludzie należący do najlepszych 3% pracowników z dowolnej dziedziny uznają się za _ samozatrudnionych _. Zachowują się tak, jakby byli właścicielami firm, dla których pracują. Przyjmują na siebie odpowiedzialność za wszystko, co się z ich firmami dzieje, a także za rezultaty. Wypracowując w sobie takie podejście, od razu rozpędzasz swoją karierę. Największym błędem jest myślenie, że pracuje się nie dla siebie, tylko dla kogoś innego. Nieważne, kto podpisuje Twoje rachunki -- jesteś samozatrudniony od pierwszego dnia w pierwszej pracy aż do dnia, w którym przejdziesz na emeryturę. Zarządzasz przedsiębiorstwem, które zatrudnia jednego pracownika -- Ciebie, i sprzedaje jeden produkt -- Twoje własne usługi.

Innymi słowy, jesteś prezesem firmy _ Ja _. Jesteś dyrektorem generalnym swojego życia. Jesteś w pełni odpowiedzialny za swoje życie i wszystko, co dzieje się z Tobą i z nim. Odpowiadasz za produkcję, reklamę, kontrolę jakości, finanse i rozwój.

*Sam sobie wystawiasz rachunek *

To Ty ostatecznie określasz swoją pensję i wypisujesz swoje rachunki. Jeżeli nie odpowiada Ci kwota, którą zarabiasz, to podejdź do najbliższego lustra i porozmawiaj ze swoim szefem. Jesteśmy tym, kim jesteśmy, i pracujemy tak, jak pracujemy, ponieważ tak postanowiliśmy. Jeśli nie podoba nam się coś w naszym życiu zawodowym, to do nas należy dokonanie zmian prowadzących do polepszenia stanu rzeczy.

Kiedy jesteś człowiekiem-firmą, wszystko, co ma wpływ na Twoją pracę, wywiera też wpływ na Twoje własne interesy. Nie możesz już sobie pozwolić na bierność i przyglądanie się zmianom z przeświadczeniem, że mają one jedynie wpływ na innych. „To nie moja sprawa!” -- tak mówi przeciętniak. Człowiek sukcesu mówi: „To moja firma; _ wszystko jest moją sprawą _!”.

Każda nowość, każde odkrycie i każda zmiana paradygmatu w dzisiejszym świecie biznesu jest tak samo ważna dla Ciebie, jak dla wielkiej korporacji. Każda informacja pochodząca od zarządców i biznesmenów, która wpływa na Twoją pracę, odnosi się też w jakiś sposób do Ciebie.

Ci, którzy w nadciągających latach przetrwają i będą prosperować, to ci, którzy stale szukają nowych pomysłów i sposobów, żeby pracować szybciej, elastyczniej i wydajniej na co dzień. Twoim zadaniem, tak jak w przypadku prezesów wszystkich cieszących się powodzeniem firm, jest bycie _ liderem rynku _. Rzecz jasna, jeśli nie jesteś zdecydowany stać się najlepszym w swojej dziedzinie, podświadomie godzisz się ze swoją przeciętnością. Jeśli się nie doskonalisz, to prawdopodobnie stajesz się _ coraz gorszy _. Jeżeli nie jesteś zdeterminowany, by dołączyć do 10% najlepszych ludzi z Twojej dziedziny, to skończysz o wiele niżej.

*Zacznij od wartości, które są Ci bliskie *

Jednym z najważniejszych odkryć ostatnich lat jest to, że określenie _ fundamentalnych wartości _ jest kluczowe zarówno dla ludzi sukcesu, jak i dochodowych przedsiębiorstw. Firmy z jasnymi, spisanymi wartościami i opartymi na nich wizjami działalności są niezmiennie bardziej dochodowe od tych, które niczym takim nie dysponują. Tak samo ludzie, którzy mają jasno określone fundamentalne i osobiste wizje działania, wydają się pracować wydajniej i owocniej niż pozostali.

Jakość swojego życia możesz kolosalnie polepszyć, jeśli zastanowisz się nad tym, jakie wartości są Ci rzeczywiście bliskie, i zdecydujesz się ich przestrzegać niezależnie od warunków zewnętrznych.

*Określ swoje wartości *

Niedługo po ślubie spędziłem z żoną weekend, wypisując wszystkie wartości, które były nam bliskie i którym byliśmy wierni. Otrzymaliśmy listę 163 wartości. Szybko dotarło do nas, że ta lista była za długa, żeby w oparciu o nią podejmować decyzje, więc skróciliśmy ją do około pięciu fundamentalnych wartości. Poświęciliśmy się określeniu, jakie mają dla nas znaczenie, i urządzeniu sobie życia w zgodzie z nimi. To znacząco odmieniło wszystko, co udało nam się osiągnąć w ciągu ostatnich kilku lat. Zrób tak samo jak my.

Kiedy określisz swoje osobiste wartości, będziesz mógł dołożyć starań, żeby oprzeć na nich swoje życie. Wartości są podstawą, którą możesz się kierować przy podejmowaniu decyzji. Kiedy dokonujesz jakiegoś wyboru, możesz ocenić możliwości w odniesieniu do tego, co najbardziej sobie cenisz.

Jakie są Twoje fundamentalne wartości? W co wierzysz? Co sobą reprezentujesz? Czego sobą _ nie zamierzasz _reprezentować?

*Badania rynku *

Oto dobre ćwiczenie: wyobraź sobie, że ośrodek badań rynku ma pojawić się w Twoim środowisku i przeprowadzić badania nad Tobą. Badacze poproszą każdego, kogo znasz -- Twoją rodzinę, przyjaciół, klientów, współpracowników i szefów -- o opinię na Twój temat. Spytają wszystkich, którzy się z Tobą zetknęli, o to, jakim jesteś człowiekiem. Będą pytać o to, jakie wyznajesz wartości i co sobą reprezentujesz. Wypytają o Twoją filozofię życiową i przekonania w oparciu o Twoje słowa i czyny. Opracują Twój szczegółowy profil, który przedstawią w telewizji.

Teraz zastanów się: co powiedzieliby o Tobie inni? Jak by Cię opisali? Jakie wartości podaliby w oparciu o to, jak się zachowujesz i traktujesz ludzi? Co powiedzieliby o jakości Twojej pracy? A co najważniejsze: jak chciałbyś, żeby mówili o Tobie w przyszłości?

*Reputacja jest najważniejsza *

Przodujące firmy niemal bez wyjątku poświęcają nieco wysiłku, by przemyśleć odpowiedzi na te pytania. Doktor Theodore Levitt z Harvard Business School twierdzi, że reputacja firmy jest jej najcenniejszym zasobem rynkowym. Levitt określił _ reputację _ jako „to, jak firmę opisują inni”.

Uzyskanie zdolności wywierania pozytywnego wpływu na to, co klienci myślą o firmie i jak o niej opowiadają, jest niebłahym wyczynem. Firmie o doskonałej reputacji łatwiej pobierać większe opłaty i zwiększyć sprzedaż. Na reputację trzeba długo pracować, ale później na jakiekolwiek zmiany też trzeba długo czekać. Produkty, procedury i pracownicy mogą się z czasem zmienić, ale reputacja potrafi się nie zmieniać przez dziesięciolecia. A Ty? Jaką reputacją cieszysz się na rynku, wśród ludzi, których znasz i z którymi pracujesz? Jaką chciałbyś mieć reputację w przyszłości?

*Sporządź osobistą wizję działania *

Kiedy znasz swoje wartości bazowe, możesz opracować swoją wizję działania. Wizja działania jest odnoszącym się do Twoich wartości, wyrażonym w czasie przyszłym opisem tego, jakim człowiekiem chciałbyś być za trzy czy pięć lat.

Wartości bazowe i oparta na nich wizja działania stają się zasadami regulującymi wszystkie Twoje poczynania. Musisz poświęcić wszystkie swoje środki, by żyć z nimi w zgodzie. Taka wizja ma swoją _ miarę _ i _ metodę _. Wyraża dążenie do uzyskania czegoś dla kogoś, zwłaszcza w życiu zawodowym.

*Twoja własna wizja działania *

Swoją własną wizję działania możesz sporządzić, uzupełniając następującą deklarację: „Moim zadaniem jest (tu wpisz, co zamierzasz zrobić, by ulepszyć swoje życie osobiste lub zawodowe). Dokonam tego (wpisz, co zamierzasz zrobić w celu uzyskania podanego rezultatu), a miarą mojego sukcesu będzie (określ warunki, według których określisz, czy spełniłeś swoje zadanie)”.

Przykład: Moim zadaniem jest znacząco przyczynić się do tego, by moja firma odniosła sukces. Dokonam tego, stale pracując jak najwięcej i jak najlepiej, a miarą mojego sukcesu będzie sytuacja, w której -- ze względu na wartość mojej pracy -- będę zarabiał więcej i awansował szybciej niż inni.

*Zarządzanie sobą -- siedem najważniejszych czynności *

Wyłożywszy jasno swoje wartości i wizję działania, możesz pomóc sobie w swoich staraniach o wyższe zarobki, wykonując siedem ponawianych czynności właściwych nowoczesnemu zarządzaniu. Te czynności to myślenie, ocenianie sytuacji, organizowanie, restrukturyzowanie, usprawnianie, odkrywanie się na nowo oraz koncentrowanie sił. W przypadku _ myślenia _ chodzi o to, byś regularnie znajdował chwilę na przemyślenie, kim jesteś i dokąd zmierzasz, zwłaszcza jeśli jesteś z jakiegoś powodu niezadowolony. Jako że wszystko dookoła zmienia się tak szybko, masz dziś więcej możliwości niż kiedykolwiek dotąd. A skoro z dużym prawdopodobieństwem za kilka lat i tak będziesz robić coś zupełnie innego, już dziś możesz zacząć się zastanawiać, dokąd chcesz dotrzeć w przyszłości. Możesz ponownie przemyśleć całą swoją karierę i zaplanować ją na nowo.

*Oceń swoją sytuację na nowo *

_ Ponawianie oceny _ polega na obiektywnym spojrzeniu na swoją sytuację w kontekście sytuacji rynkowej. Kiedy odczuwasz stres, frustrację lub ciągle mierzysz się z przeszkodami w pracy, musisz poświęcić czas na ponowne przeanalizowanie swojego położenia, by upewnić się, czy aby zmierzasz we właściwym kierunku.

Twoje problemy mogą wynikać z tego, że pracujesz na nieodpowiednim stanowisku, w niewłaściwej firmie lub z niewłaściwymi ludźmi. Twoje niezadowolenie może brać się stąd, że prowadzisz sprzedaż produktu lub usługi, która Ci nie odpowiada -- albo z jeszcze innego powodu. Być może nie wierzysz już w to, co robisz, i czerpiesz z pracy nikłą przyjemność, jeśli w ogóle ją czerpiesz. W takiej sytuacji czasami najlepiej zmienić zajęcie lub pracodawcę, żeby dostosować swoje życie zawodowe do swoich uzdolnień, umiejętności, pragnień i wartości.

*Zorganizuj swoje życie na nowo *

_ Reorganizacja _ polega na przemyśleniu swoich codziennych czynności i rozważeniu, czy nie powinieneś robić czegoś inaczej dla uzyskania lepszych rezultatów. Szukaj sposobów, by wydajniej pracować i efektywniej wykonywać swoje zadania. Staraj się ciągle zwiększać wartość swoich wyników w stosunku do nakładu czasu i pieniędzy.

*Zrestrukturyzuj swoje zadania *

W ramach _ restrukturyzacji _ powinieneś ciągle zwracać uwagę na konkretne wykonywane przez Ciebie czynności, które przynoszą największą korzyść firmie i klientom. Przeznaczaj coraz więcej czasu i umiejętności na wykonywanie 20% czynności, które generują 80% korzyści. Koncentruj się na tych czynnościach, które są najbardziej opłacalne dla wszystkich.

*Usprawnij swoją karierę *

_ Usprawnianie _ polega na spojrzeniu na całość procesu roboczego, od pierwszej rzeczy, którą robisz z rana, po rzeczywiste korzyści, jakie Twoje działania przynoszą firmie i klientom. Powinieneś przeanalizować ten proces i znaleźć sposoby na zwiększenie jego wydajności poprzez zrezygnowanie z wykonywania pewnych czynności, skomasowanie zadań, przekazanie części pracy zewnętrznym wykonawcom, a nawet całkowitą zmianę procesu tak, żeby uzyskiwać takie same lub lepsze rezultaty w krótszym czasie i przy mniejszych nakładach. Usprawnianie jest ciągłym procesem upraszczania pracy i czynności tak, by móc robić więcej w krótszym czasie.

*Ustawicznie odkrywaj się na nowo *

_ Odkrywając się na nowo _, robisz sobie przerwę od pracy i wyobrażasz sobie, jakby to było zacząć od nowa. Wyobraź sobie, że Twój zawód, czy nawet branża, przestały całkowicie istnieć. Wyobraź sobie, że musisz się przenieść do innego budynku lub na drugi koniec kraju i zacząć swoją karierę od nowa. Co zrobiłbyś inaczej? Jak chcesz, żeby Twoje życie zawodowe wyglądało za trzy czy pięć lat? Co musiałbyś zmienić w ramach odkrycia swojej pracy na nowo, aby uzyskać pożądany wynik?

Jednym z najlepszych sposobów na odkrycie się na nowo jest określenie, co rzeczywiście najbardziej lubisz robić, i obmyślenie, jak znaleźć lub stworzyć sobie pracę, w której mógłbyś robić tego więcej.

*Skoncentruj swoje siły *

Wreszcie, trzeba _ skoncentrować swoje siły _ -- i to jest właśnie klucz do lepszej przyszłości. Jest to Twoja zdolność do jednoznacznego poświęcenia się tym kilku rzeczom, które decydują o całym Twoim życiu.

W większości przypadków ludzie doświadczają niepowodzeń, ponieważ spędzają za dużo czasu na robieniu rzeczy, które niewiele wnoszą w ich życie. Coraz więcej czasu zabiera im zajmowanie się tym, co ma coraz mniejszą wartość. Z drugiej strony, ludzie sukcesu robią niewiele różnych rzeczy, ale są wyjątkowo dobrzy w tym, na czym się koncentrują. Oto właśnie tajemnica sukcesu w każdej dziedzinie życia.

*Przejmij stery swojego życia *

Zaletą wykonywania tych siedmiu czynności, czyli koncentrowania się na tych obszarach, które pozwolą Ci stać się liderem w swojej dziedzinie i zapanować nad przemianami, jest to, że pozwalają Ci odzyskać kontrolę nad swoim życiem -- tak dziś, jak jutro. Z poczuciem kontroli wiąże się poczucie władzy nad sobą i większa pewność siebie. Kiedy decydujesz o swoim życiu i przyszłości, zamiast zdawać się na nieprzewidywalne przemiany, czujesz się szczęśliwszy, zdrowszy i wiesz, że masz większą władzę nad tym, co robisz. Niezmiennie myśl o sobie jako prezesie własnej firmy. Pamiętaj, że to Ty rządzisz swoim życiem i jesteś za nie odpowiedzialny. Kiedy zaczniesz postrzegać siebie jako aktywnego uczestnika w dynamicznym świecie, zyskasz pełnię kontroli nad swoim przeznaczeniem. Staniesz się budowniczym swojej przyszłości i najważniejszą siłą twórczą w swoim życiu.

*Artykuł stanowi fragment książki pt. „Zarabiaj tyle, ile jesteś wart. Zmaksymalizuj swoje przychody już teraz” Briana Tracy'ego

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Z talentem do gwiazd. Jak robić karierę w show-biznesie Osiągnięcie sukcesu wymaga szczegółowego zastanowienia się nad sposobem realizacji postawionych celów. Jedna z koncepcji mówi, że szanse na powodzenie na rynku ma coś, co jest oryginalne.
Urodziłeś się bogaty Sławny artysta komediowy, Flip Wilson, jest znany ze swojej umiejętności rozśmieszania ludzi.
Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedza kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujacych Choć może kusić Cię, by jak piątkowy uczeń wyrwać się od razu do odpowiedzi, odczekaj pięć sekund. Odpowiadając od razu, sprawiasz wrażenie osoby dobrze przygotowanej do rozmowy, a nie o takie wrażenie tutaj chodzi.
Tagi: sukces, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz