Notowania

zarządzanie jakością
18.05.2011 14:16

Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia

Histogram to proste narzędzie statystyczne, które należy do podstawowych technik wspomagających doskonalenie jakości.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Gehringj/Dreamstime.com)

Narzędzia analizy - histogram

Histogram to proste narzędzie statystyczne, które należy do podstawowych technik wspomagających doskonalenie jakości. Dzięki niemu możliwe jest graficzne zobrazowanie rozkładu dowolnej cechy w badanej populacji. Populacją tą mogą być pracownicy (np. badanie absencji), produkty (np. analiza odchyleń od wartości wzorcowej) czy procesy (np. liczba niezgodności). Zastosowanie histogramu jest dziś bardzo proste i szybkie dzięki dostępności arkuszy kalkulacyjnych. Często zebranie danych źródłowych trwa znacznie dłużej niż przygotowanie i analiza diagramu.

_ Wykres zbilansowany Sankeya _

Procedura przygotowania histogramu:

  1. Wybranie obiektu badania oraz cechy, która będzie badana. Możliwe jest badanie wielu cech jednocześnie, jednak ze względu na przejrzystość zaleca się przygotowanie oddzielnego histogramu dla każdej cechy.
  1. Wybranie sposób pomiaru badanej cechy i upewnienie się, że jest właściwy. Sposób pomiaru może wpływać na ocenę wyników. Dlatego należy zastanowić się nad celem badania i odpowiednio do niego dobrać sposób pomiaru.
  1. Dokonanie dużej liczby pomiarów. Przyjmuje się, że powinno ich być min. 50, aby zapewnić właściwy rozkład wartości w próbie.
  1. Przeprowadzenie pomiarów w sposób losowy. Przeprowadzenie pomiaru na obiektach, które zostały już wstępnie posortowane, może dać błędne wyniki.
  1. Ustalenie rozstępu danych. Rozstęp to zakres, w jakim występują w próbie wartości badanej cechy. Oblicza się go poprzez odjęcie wartości najmniejszej od największej. Na rysunku 5.1 rozstęp wynosi: 105-95 = 20.
  1. Określenie liczby przedziałów. Liczba przedziałów jest zależna od liczebności próbki oraz charakteru badanej cechy. Zwykle przyjmuje się od 7 przedziałów przy małej próbie do 20 przy dużej.
  1. Obliczenie szerokości przedziałów. Szerokość przedziału oblicza się, dzieląc rozstęp przez liczbę przedziałów.
  1. Określenie wartości granicznych przedziałów uzyskuje się poprzez wielokrotne dodawanie szerokości przedziału do najmniejszej zmierzonej wartości.
  1. Określenie liczby obserwacji w danym przedziale. Ostateczne porządkowanie danych, czyli zliczenie, ile obserwacji przypada na poszczególne przedziały.
  1. Wprowadzenie danych do arkusza kalkulacyjnego i generowanie histogramu. Na osi rzędnych znajdują się zakresy przedziałów, a na odciętych - liczba obserwacji w poszczególnych przedziałach.

Narysowany histogram może mieć wygląd uporządkowany, jak na rysunku (...), co może świadczyć o ustabilizowaniu danego zjawiska, jednak może także mieć wygląd poszarpany, wskazujący na niejednorodność zjawiska. W analizie histogramu należy ponadto wziąć pod uwagę umiejscowienie wartości najczęstszej (centralne lub boczne) oraz poziom zmienności mierzony odchyleniem standardowym.

*Artykuł stanowi fragment książki _ Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia _autorstwa Sławomira Wawaka (Onepress 2011)

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/94/t115550.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/diagnoza;organizacji;pierwszy;krok;do;uzdrowienia;firmy,247,0,827895.html) Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy Realizacja projektu diagnostycznego jest trudna, jeśli nie niemożliwa, bez wsparcia z wewnątrz organizacji.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/215/t100311.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/zarzadzanie;w;stylu;warrena;buffetta;sprawdzone;narzedzia;sukcesu;w;zyciu;osobistym;i;biznesie,183,0,810423.html) Zarządzanie w stylu Warrena Buffetta. Sprawdzone narzędzia sukcesu w życiu osobistym i biznesie Od najważniejszych menedżerów wszystkich swoich spółek Warren oczekuje zredagowania listu, z którego wynikałoby, kto przejąłby po nich schedę, gdyby następnego dnia mieli umrzeć.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/104/t100456.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/marketing;spolecznosciowy;tajniki;skutecznej;promocji;w;social;media,229,0,816357.html) Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w social media Im więcej ludzi będzie w gronie Twoich znajomych, tym większa szansa, że odniesiesz sukces.
Tagi: zarządzanie jakością, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz