Notowania

warren buffet
15.04.2011 08:48

Zarządzanie w stylu Warrena Buffetta. Sprawdzone narzędzia sukcesu w życiu osobistym i biznesie

Od najważniejszych menedżerów wszystkich swoich spółek Warren oczekuje zredagowania listu, z którego wynikałoby, kto przejąłby po nich schedę, gdyby następnego dnia mieli umrzeć.

Podziel się
Dodaj komentarz
(sirenmedia/CC/Flickr)

Od czego Warren zaczyna poszukiwania właściwego menedżera*

_ Zmiana menedżera, podobnie jak zmiana małżonka, jest bolesna, czasochłonna i nieco przypadkowa. _ Warren Buffett

Wnioski te Warren sformułował na podstawie popełnionych błędów. Konkretnie chodziło o nabywanie firm, które oferowano po okazyjnych cenach, ale które były słabo zarządzane. Jedna z jego pierwszych inwestycji w Dempster Mills Manufacturing, którą dokładniej omówimy sobie za chwilę, stanowi doskonały przykład sytuacji, w której okazała się konieczna kilkakrotna zmiana menedżera, zanim udało się trafić na właściwego kandydata. Czy proces ten był bolesny? Owszem. Czy był czasochłonny? Tak. Czy był kosztowny? Bardzo. Czy był konieczny? Zdecydowanie tak.

Kluczem do wprowadzania wszelkich zmian w kadrze menedżerskiej jest pytanie, czy zmiany te są absolutnie konieczne. Jeżeli odpowiedź na to pytanie brzmi _ nie _, musielibyśmy chyba postradać zmysły, aby wprowadzać do firmy kogoś zupełnie nowego. Jeśli jednak przedsiębiorstwo generuje straty, które naszym zdaniem nie mają związku z niekorzystnymi realiami ekonomicznymi, lecz z błędami w zarządzaniu, zdecydowanie powinniśmy zastanowić się nad zmianą menedżera.

Warren stara się takich zmian unikać. Kiedy ogłasza (czy to za pośrednictwem bankierów inwestycyjnych, czy w dorocznym liście do akcjonariuszy Berkshire Hathaway) poszukiwania firm, które mógłby kupić, zawsze podkreśla, że przedsiębiorstwo takie powinno znajdować się w rękach kompetentnej kadry menedżerskiej.

Od najważniejszych menedżerów wszystkich swoich spółek oczekuje zredagowania listu, z którego wynikałoby, kto przejąłby po nich schedę, gdyby następnego dnia mieli umrzeć. Listy te podlegają corocznej aktualizacji. W ten sposób gdyby któremuś z menedżerów rzeczywiście coś się stało, nie trzeba będzie tracić czasu na poszukiwania następcy. Warren zatrudnia człowieka obeznanego z funkcjonowaniem firmy, wskazanego przez osobę, która tę firmę - jej pracowników, produkty i klientów - najlepiej znała.

Kiedy Warren zmuszony jest szukać nowych menedżerów poza daną firmą, zazwyczaj zwraca się do ludzi, z którymi współpracował już wcześniej i którzy mieli już okazję wykazać się swoimi umiejętnościami. Prosi również swoich partnerów biznesowych o rekomendacje. W ten oto sposób dotarliśmy do krótkiej, lecz jakże ciekawej historii firmy Dempster Mills Manufacturing oraz niesamowitego Harryego Bottlea.

*Artykuł stanowi fragment książki _ Zarządzanie w stylu Warrena Buffetta. Sprawdzone narzędzia sukcesu w życiu osobistym i biznesie _Marry Buffett i Davida Clarka (Onepress 2011)

Dempster Mills Manufacturing to firma działająca w branży wiatraków i nawadniania, którą Warren kupił dlatego, że cena rynkowa jej akcji stanowiła 25% ich wartości księgowej. Po nabyciu udziałów i zdobyciu miejsca w zarządzie uświadomił sobie, że przyczyn jej problemów należy upatrywać w niewłaściwym zarządzaniu. Przekonał więc pozostałych członków zarządu do zatrudnienia nowego menedżera, którego sami mieli wybrać. Nowy menedżer okazał się jeszcze gorszy niż jego poprzednik.

W akcie desperacji Warren zwrócił się do swojego przyjaciela i doradcy, Charliego Mungera. Zapytał go, czy nie słyszał może o jakimś młodym utalentowanym człowieku, który mógłby uratować sytuację. Charlie zaproponował mu menedżera, którego Warren zaczął później nazywać _ niesamowitym Harrym Bottleem _. Harry był specjalistą od ratowania firm borykających się z problemami.

Na zaproszenie Warrena i w zamian za wypłaconą z góry premię w wysokości 50 tysięcy dolarów Harry opuścił słoneczną Kalifornię i przeprowadził się do przeraźliwie zimnej Nebraski, gdzie objął fotel dyrektora generalnego Dempster Mills Manufacturing. Pierwsza decyzja Harryego dotyczyła zmiany cen części zapasowych i zamiennych.

Produkty firmy Dempster wymagały nieustannej konserwacji, w związku z czym firma sprzedawała bardzo dużo części zamiennych. Niektóre z tych części można było nabyć w dowolnym sklepie z narzędziami, inne były jednak dostępne wyłącznie w Dempster. Jednym z błędów wychwyconych przez Harryego było stosowanie jednakowego 40-procentowego narzutu na wszystkie części zamienne - i te uniwersalne, i te dostępne wyłącznie u producenta. Harry potroił ceny tych części, na które firma miała monopol, i ograniczył zapasy części uniwersalnych, dzięki czemu zwiększył przychody firmy i uwolnił część jej kapitału. Jeszcze pod koniec tego samego roku firma zaczęła przynosić zyski i znalazła się na najlepszej drodze, by stać się jedną z najbardziej udanych inwestycji Warrena.

Dwadzieścia lat później w jednej z mniejszych firm produkcyjnych wchodzących w skład Berkshire Hathaway Warren doświadczył kolejnego problemu z kadrą menedżerską. Zgadnij, do kogo zadzwonił. Oczywiście do niesamowitego Harryego Bottlea.

Jaki z tego wniosek? Zmieniaj menedżerów tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Jeżeli jest to możliwe, awansuj kogoś z wewnątrz, a kiedy Ci się nie uda, poszukaj specjalisty, który już wcześniej dowiódł swojej skuteczności. A kiedy zawiedzie wszystko inne, wezwij Harryego Bottlea.

*Artykuł stanowi fragment książki _ Zarządzanie w stylu Warrena Buffetta. Sprawdzone narzędzia sukcesu w życiu osobistym i biznesie _Marry Buffett i Davida Clarka (Onepress 2011)

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/98/t26722.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/zacznij;od;zera;jak;przy;mniejszym;budzecie;osiagac;lepsze;wyniki,12,0,796172.html) Zacznij od zera. Jak przy mniejszym budżecie osiągać lepsze wyniki Awansuj zasłużonych pracowników nawet, jeśli nie ma dla nich wolnego stanowiska.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/80/t91472.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/dlaczego;madrzy;ludzie;popelniaja;glupstwa;finansowe;przestan;marnowac;pieniadze;i;zarabiaj;naprawde,250,0,796154.html) Dlaczego mądrzy ludzie popełniają głupstwa finansowe? Przestań marnować pieniądze i zarabiaj NAPRAWDĘ Im więcej mamy czasu na wykonanie jakiegoś zadania, tym rzadziej je realizujemy. Podobnie jest z oszczędzaniem na emeryturę.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/130/t75906.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/psychologia_biznesu/artykul/zaufany;doradca;jak;budowac;trwale;relacje;z;klientam,52,0,807988.html) Zaufany doradca. Jak budować trwałe relacje z klientam Aby skutecznie udzielać rad, musisz nauczyć się sprawdzać, czy klient rzeczywiście zrozumiał to, co zamierzałeś mu powiedzieć.
Tagi: warren buffet, psychologia biznesu
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz