Notowania

reklama
15.03.2013 06:00

Celebryci świetnie się sprzedają!

Znane twarze w reklamie to znakomity pomysł na promocję marki. Oto dowody!

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.kuchnialidla.pl)

*Nasz plebiscyt z lutego cieszył dużym zainteresowaniem, z tym większą przyjemnością zapraszamy na kolejny. A że ostatnio sporo dzieje się w głowach polskich kreatywnych, warto pokazać te pomysły, które cieszą się największym zainteresowaniem i o których dużo się mówi. A jak się o nich mówi? Różnie, można by rzec z przekąsem. Ale my zajmiemy się tymi reklamami, o których jest najgłośniej bez względu na opinię. Was jak zwykle zachęcamy do wpisywania swoich komentarzy. *

O AUTORZE


Krzysztof Pałys, absolwent wrocławskiej ASP, od ponad ośmiu lat zawodowo związany z rynkiem reklamowym. Kompozytor, instrumentalista oraz zapalony podróżnik.
* Co tydzień w piątek w serwisie Manager.Money.pl pisać będzie felietony o wszystkim, co jest związane z najciekawszymi i najbardziej kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi w Polsce i za granicą.*Do dzisiejszego zestawienia wybrałem te kampanie, które reprezentowały bardzo modny ostatnio trend, czyli reklamowanie marki celebrytami. Niewątpliwie ostatnio sporo firm wydaje niemałe pieniądze na angażowanie w promocję mniej lub bardziej znanych twarzy. Może nie możemy się pochwalić reklamami perfum z Bradem Pitem czy produktów spożywczych z Gordonem Ramsayem, ale trzeba przyznać, że para dobrze znanych kucharzy na spotach reklamujących market, naprawdę daje radę!

Mowa oczywiście o akcji Pascal kontra Okrasa, czyli ostatniej machinie reklamowej Lidla. Pierwsze zajawki telewizyjne przygotowane zostały na wzór modnych ostatnio kucharskich talent show. Wszyscy zastanawiali się, jaką rolę będę w nim pełnili Karol i Pascal? Czyżby bezwzględnych jurorów bezlitośnie miażdżących kulinarne miernoty? Jak wielka była niespodzianka, gdy okazało się że to sprawnie wprowadzona kampania niemieckiej sieci marketów. Agencja GPD Advertising wraz osobami zajmującymi się PRem w Lidlu przygotowali serię spotów, w których dwóch kucharzy przekomarzając się, prezentuje proste pomysły na dania w oparciu o produkty dostępne w sieci marketów. W dobie mody na gotowanie pomysł nie mógł być celniejszy. Każda kolejna reklama oprócz pomysłu na danie doprawiona jest szczyptą humoru. I tak już od paru miesięcy konsekwentnie jest nam podawana. Abstrahując od sympatii bądź jej braku do samych kucharzy, strategia marketingowa jest tu na naprawdę profesjonalnym poziomie.

Zobacz reklamę Lidla z udziałem Pascala i Okrasy (youtube.pl):

Pozostańmy jeszcze na chwilę w klimatach kulinarnych. Lidl bowiem to nie jedyny market, który sięgnął po wizerunek kucharzy z telewizji. Od wiosny zeszłego roku mamy też do czynienia z serią spotów stylizowanych trochę na przygody nieśmiertelnego Indiany Jonesa, w którego wciela się sam Robert Makłowicz! Znany kucharz i krytyk kulinarny został twarzą produktów Tesco. Powstała seria reklam _ smaki łowi Makłowicz _ autorstwa agencji PZL. W każdej z odsłon Pan Robert wybiera się na pasjonującą i pełną niebezpieczeństw przygodę, z której przywozi kolejne niepowtarzalne produkty, np. ziemniaki. Stylistyka reklam jest bardzo ciekawa i widać też przymrużenie oka samego kucharza.

Marketingową konsekwencją tego zabiegu jest promowanie przez Makłowicza marek własnych Tesco, których stał się gwarantem jakości. Informacja o tym znajduje się również na wybranych opakowaniach produktów Tesco. To podobnie jak w przypadku Lidla, skuteczna promocja marek własnych, na których markety zarabiają więcej. Jako ciekawe uzupełnienie kampanii powstała też seria krótkich filmików z przepisami Roberta, w których używa produktów Tesco i zachęca do domowego gotowania prostych potraw. Co do samych reklam to nie można zapomnieć, że Makłowiczowi często w nich towarzyszy też niezastąpiony Henio – brzuchaty bohater reklam Tesco już od kilku lat.

fot. www.tesco.pl

No dobrze, zostawmy na razie kuchnię i kucharzy i przejdźmy do kolejnych firm i produktów, którym twarzy użyczają bohaterowie kolorowych czasopism. Pisałem już raz o kampanii jednego z największych operatorów sieci komórkowych. Grzechem byłoby jej w takim zestawieniu nie umieścić. Mowa oczywiście o wielkim rozmachu najnowszej serii reklam Play, w której mamy do czynienia z cała plejadą gwiazd. Przedsięwzięcie jest spore i godne uwagi. Play od początku gra skalą swoich działań i wytacza najcięższą artylerię jaką może zgromadzić. A zgromadził tym razem całkiem pokaźną. Mamy więc: Marcina Prokopa, Macieja Stuhra, Magdalenę Różdżkę, Małgorzatę Sochę, Agnieszkę Dygant i Kubę Wojewódzkiego. Cała plejada gwiazd z pierwszych stron gazet.

Strategia jest bardzo przemyślana. Oprócz pokazania z rozmachem jak wiele (również znanych) osób przeszło do fioletowej sieci, czy pokazania każdym spotem innych usług czy produktów, Play stawia na kilka nazwisk, by trafić w gusta jak największej liczby klientów. To wbrew pozorom ważne, ponieważ kiedy Play reklamował tylko kontrowersyjny Wojewódzki, to jasne było że szerokie grono jego przeciwników będzie sobie źle kojarzyło sieć. W przypadku wielu nazwisk, ktoś kto nie lubi na przykład Kuby, może bardzo lubić Maćka Stuhra i na tej podstawie dobrze skojarzy sobie spot i firmę. Zabieg ten więc prócz samej skali i pokaźnej sumy jaką musiał kosztować, jest bardzo spójną i solidną strategią marketingową.

Moim zdaniem każdy ze spotów mimo jednej stylistyki i spójności wizualno-merytorycznej, jest inny przez różne postacie, które są głównymi bohaterami. Mamy więc tym samym różny poziom spotów. A jak do Was przemawia dzieło zlepione z wielu celebrytów autorstwa agencji Grandes Kochonos?

fot. www.play.pl

Zobacz reklamę Play z Maciejem Stuhrem (youtube.pl):

Branża czwartej z odsłon bardzo aktywnie uczestniczy w rynku reklamowym w ostatnich latach. Jej najczęściej reklamowanym produktem jest kredyt. Banki też sięgnęły ostatnio po znane twarze. Mieliśmy plejadę gwiazd w reklamach BZ WBK, czy wspaniałą Juliette Binoche w Credit Agricole. A w przypadku naszego podwórka również w kontekście twarzy mamy Eurobank i Piotra Adamczyka. Jedne z pierwszych spotów to te w których aktor jechał na nieudane, niskobudżetowe wakacje, mieszkał obskurnym hotelu z powodu przymusowych oszczędności, czy końcu śpiewał w galeriach handlowych hit Formacji Nieżywych Schabuff. Spot ze śpiewającym Adamczykiem zdobył chyba największą popularność i na jego podstawie powstała druga seria, w której to przypadkowi ludzie śpiewają tę samą piosenkę Piotrowi w różnych codziennych sytuacjach – czyli na przykład u mechanika, czy w mięsnym. Co ciekawe pierwsze reklamy _ Chciałabyś, chciała _ były rzeczywiście aranżowane spontanicznie z przypadkowymi niespodziewającymi się tego ludźmi.

fot. www.eurobank.pl

Zobacz reklamę Eurobanku z udziałem Piotra Adamczyka (youtube.pl):

Obecnie wyszło już sporo nowych odsłon kolejnych reklam kredytów Eurobanku z Piotrem Adamczykiem. Cała kampania solidnie realizuje przekaz o łatwości brania kredytów w różnych sytuacjach i na różne okazje, Piotr jest w nich samym sobą, a ludzie zwykli, nieprzekombinowani. A z badań wynika, że właśnie tacy przemawiają najbardziej do świadomości przeciętnego odbiorcy ze względu na ich wiarygodność. No cóż, miejmy tylko nadzieję, że reklamy nie przypną Piotrowi jakiejś łatki typu Piotr człowiek, który został w Eurobanku.

Mamy kolejne zestawienie czterech dużych i głośnych polskich kampanii reklamowych z ostatniego czasu. Żadnej z nich nie można odmówić spójności i profesjonalizmu. Każda z nich używa też znanych twarzy – a taka teraz moda! Która więc Waszym zdaniem była najciekawsza? Ja już zatem milknę.

Czytaj więcej w Money.pl
Pierwsze reklamy to dzieła sztuki! Reklama dźwignią handlu. Tę prawdę znali ludzie już pod koniec XIX wieku. Reklamy powstawały wtedy bez cyfrowych technologii, dotykowych ekranów i przenośnych urządzeń.
Banki tną wydatki na reklamę. Co to oznacza? Tylko w pierwszym kwartale tego roku wydatki na reklamę rosły.
Tu Kościół reklamuje się na bilboardach Zabiegając o poprawę swego wizerunku i nowy narybek, Kościół katolicki w Austrii sięgnął po metody stosowane w kampaniach wyborczych.
Tagi: reklama, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, marketing i sprzedaż, czołówki, marketing i zarządzanie, spoty
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz