Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
wiadomości
08.01.2007 13:46

Media Markt kontra Saturn - swój przeciw swemu

Wojna pomiędzy sieciami handlowymi mającymi wspólnego właściciela.

Podziel się
Dodaj komentarz

*W mediach toczy się wojna pomiędzy dwiema sieciami handlowymi. Konkurenci wybrali do pojedynku jedną z najsilniejszych, ale i najbardziej ryzykownych broni - reklamę porównawczą. Pojedynek tym ciekawszy, że firmy mają wspólnego właściciela. *

Spoty reklamowe wyprodukowała ta sama, austriacka agencja reklamowa - Demner, Merlicek & Bergman. Na jednym z filmów możemy zobaczyć mężczyznę depczącego z wściekłością reklamówkę z logo Media Markt. W tle billboard reklamujący konkurencyjną sieć. Hasło: "Zrobili z Ciebie idiotę? Przyjdź do Saturna". Innym razem można obejrzeć łudząco podobny film, którego bohaterką jest kobieta niszcząca reklamówkę z Saturna.

Opinie klientów są różne. Niektórzy twierdzą, że pomysłodawcy reklamy przeszli samych siebie, zwłaszcza, że musieli zrealizować dwa konkurencyjne projekty dla tego samego klienta.

Owszem, wyprodukowanie skutecznej reklamy porównawczej nie jest łatwe, ale zakładając, że jedynym problemem w sztuce otwartej krytyki jest ewentualne oburzenie i protest ze strony konkurencji, to w tej sytuacji wszystko pozostaje pod kontrolą. Twórcy tej reklamy nie traktowali skandalu wokół produkcji za spodziewane następstwo zdarzeń, ale punkt programu. To od nich bowiem zależy dalszy ciąg tego show. Żadnego ryzyka.

Zdaje się jednak, że reklamodawcy nie przewidzieli jednego. Część klientów czuje się oburzonych, że w taki sposób manipuluje się ich nieświadomością. Zarzuty te wydają się jednak nieuzasadnione. Reklamy są elementem rywalizacji wewnętrznej firm mających jednego właściciela (w obrębie Metro Group), ale konkurencyjnych i prawnie odrębnych. Sieci są bowiem zarządzane decentralnie. Jak mówi Money.pl rzecznik obu sieci, Wioletta Batóg: "Każdy market jest oddzielną spółką komandytową. Ich dyrektorzy mają 10% udziałów. Nic więc dziwnego, że każdemu z nich zależy na rentowności swojej firmy."

Jak twierdzi, firmy nie ukrywają, że mają wspólnego właściciela. "Nie jest też żadnym podstępem z naszej strony to, że mamy podpisaną umowę z jedną agencją reklamową. Owszem, były obawy, że może to źle wpłynąć na odbiór tej kampanii i dlatego podjęto już starania o nawiązanie współpracy z inną agencją."

To, że firmy mają wspólnego właściciela nie oznacza, że dzielą się klientami. Walczą o ten sam rynek, a raczkującemu Saturnowi nic tak dobrze nie zrobi jak skorzystanie z popularności Media Markt, dlatego kreują się na alternatywę dla znienawidzonego przez niektórych giganta AGD.

Media Markt Saturn
_ Liczba placówek w Polsce _ 29 4
_ Liczba nowych marketów w 2007 r. _ 5 4-5
_ Wejście na rynek polski _ 1998 2004
_ Zatrudnienie w polskich marketach - XII 2006 _ 3134 560
_ Liczba marketów ogółem _ 350 90
_ Strategia marketingowa _ Popularne marki i niskie ceny Innowacyjne produkty elektroniczne
Tagi: wiadomości, gospodarka, najważniejsze
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz