Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Naga kobieta w reklamie nie działa. Czas na facetów?

0
Podziel się:

Naga modelka przemawia tylko do mężczyzn o średnich zarobkach i wykształceniu. Tymczasem 90 procent zakupów robią kobiety.

Naga kobieta w reklamie nie działa. Czas na facetów?
(PETA)
bEUmSZxN

Paris Hilton w bikini wcinająca hamburgera, Doda Elektroda liżąca loda, Joanna Krupa zasłaniająca swoje wdzięki krzyżem. Niezależnie od reklamowanej branży, naga kobieta jest już obowiązkowym elementem każdej kampanii marketingowej. Tymczasem specjaliści twierdzą, że piersi i pośladki wcale nie napędzają sprzedaży, bo 90 procent zakupów robią kobiety.

Co więcej, istnieją produkty, które sprzedają się lepiej bez udziału ludzi. Do tej grupy należą na przykład telewizory. - _ Z kolei samochodom lepiej służy wizerunek mężczyzn _ - mówi w rozmowie z Money.pl profesor Dariusz Doliński, psycholog. Jego zdaniem dzieje się tak dlatego, że odbiorcy reklam nieświadomie przypisują produktom cechy tradycyjnie zarezerwowane dla danej płci.

- _ Kobieta w reklamie zmienia wizerunek produktu. Badania dowiodły, że modelka reklamująca na przykład żarówki osłabia je, sugeruje, że będą mniej wytrzymałe, że będą działały krócej, niż te reklamowane przez mężczyzn. Bo stereotypowa kobieta jest słaba i delikatna a mężczyzna to siła, moc _ - tłumaczy specjalista.

bEUmSZxP

Analogicznie kobieta w reklamie piwa niesie przekaz, że ma ono małą zawartość procentową alkoholu. Obecność modelki jest więc uzasadniona jedynie w przypadku, gdy reklamowany trunek ma być skierowany do pań.

Naga kobieta pełni w reklamie jeszcze jedną, podstawową funkcję - zwraca uwagę na produkt, lub wspieraną akcję. Tak jest w przypadku nagiej Joanny Krupy z anielskimi skrzydłami i krzyżem, która w imieniu organizacji PETA zachęca do adopcji zwierząt. Natomiast Paris Hilton wijąca się na masce samochodu w stroju kąpielowym i reklamująca... hamburgery ma tylko i wyłącznie przyciągać męskie spojrzenia.

PARIS HILTON I REKLAMA HAMBURGERÓW

Kto płaci za piersi?

- _ Naga kobieta w reklamie przemawia głównie do mężczyzn, o wykształceniu średnim lub podstawowym i podobnych zarobkach _- mówi w rozmowie z Money.pl *profesor Tomasz Szlendak, socjolog. Seksowna blondynka nie nadaje się więc do promocji dóbr luksusowych, ale typowo _ męskich _ produktów *- narzędzi czy materiałów budowlanych, już tak.

bEUmSZxV

Taka logika kierowała zapewne autorami reklamy gładzi gipsowych firmy Megaron. Kampania z nagą, leżącą na boku kobietą i hasłem _ gładź gładź gładź _ była swego czasu jedną z głośniejszych w kraju, głównie za sprawą protestujących przeciwko niej feministek. **

- _ Jeśli chodzi o reklamę gładzi, skojarzenie jest proste. Materiały budowlane przeważnie kupują mężczyźni, a naga kobieta na plakacie wzbudza ich zainteresowanie _ - tłumaczy profesor Doliński. - _ Taka forma reklamy, chociaż przyciąga wzrok, nie musi być jednak skuteczna. Potencjalny klient zapamięta nagą kobietę, ale produkt, który promuje, a tym bardziej nazwę firmy, już niekoniecznie _ - dodaje psycholog.

bEUmSZxW

_ Banner reklamowy firmy Megaron _

Ta sama zasada tyczy się samochodów. - _ Kiedy mężczyzna ma do wyboru sportowy samochód i seksowną kobietą, będzie patrzył się na tą drugą _ - mówi Tomasz Szlendak. Pożądanie przyćmiewa zainteresowanie produktem i choćby z tego powodu nasycone erotyką reklamy są nieskuteczne. Dlaczego więc ciągle powstają nowe?

Czas na facetów

_ - Fakt, że agencje reklamowe nadal tworzą kampanie epatujące kobiecą nagością, może wynikać z dwóch czynników. Po pierwsze, decydentami w firmach marketingowych są zazwyczaj mężczyźni. Po drugie, agencje popełniają błąd metodologiczny nie testując swoich reklam, lub testując je na niereprezentatywnej grupie respondentów _ - tłumaczy socjolog.

bEUmSZxX

Z kolei profesor Doliński zwraca uwagę na fakt, że reklamodawcy nie biorą pod uwagę płci przeciętnego konsumenta_ . - Ponad 90 procent zakupów robią kobiety i to do nich reklamy powinny być skierowane - _ocenia psycholog. Ale ponieważ w naszej kulturze męskie ciało nadal stanowi tabu, na reklamy z udziałem nagich modeli przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Odmiennego zdania jest profesor Szlendak, który uważa, że przełom obyczajowy już się dokonał, głównie za sprawą wyzwolonych pism dla pań, typu Cosmopolitan. - _ Myślę, że rola nagości męskiej w reklamie będzie rosła _ - mówi socjolog i jednocześnie zastrzega: - _ Należy jednak pamiętać, że widok nagiego mężczyzny zdecydowanej większości kobiet nie podnieca. One patrzą na niego jedynie z zainteresowaniem. Co nie znaczy, że nie przekłada się ono na sprzedaż - _ocenia Szlendak.

DODA I SUGESTYWNA REKLAMA LODÓW KORAL:
bEUmSZxY
Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/204/t124876.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/spoty/artykul/obrzydliwe;reklamy;smieszne;ale;nieskuteczne,91,0,731995.html) Obrzydliwe reklamy: śmieszne, ale nieskuteczne Szokowanie w reklamach nie działa. Każdy je ogląda, ale nikt nie zwraca uwagi na to, co reklamują.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/9/t123657.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/spoty/artykul/najgorsze;reklamy;2010;twarog;z;chojnic;i;napieralski,96,0,726624.html) Najgorsze reklamy 2010: twaróg z Chojnic i Napieralski Oto niektóre z perełek polskiego marketingu. Z tytułem Chamleta.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/187/t114619.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/spoty/artykul/rosyjscy;ubezpieczyciele;wiedza;jak;pokonac;silniejszego,42,0,699690.html) Rosyjscy ubezpieczyciele wiedzą, jak pokonać silniejszego Progress Insurance Group pokazuje w reklamie, jak w seksistowski sposób zdobywać przewagę nad przeciwnikiem.
bEUmSZyq
reklama
wiadmomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)