Notowania

Obrzydliwe reklamy: śmieszne, ale nieskuteczne

Szokowanie w reklamach nie działa. Każdy je ogląda, ale nikt nie zwraca uwagi na to, co reklamują.

Podziel się
Dodaj komentarz

**

Kiedy reklamy telewizyjne balansują na granicy dobrego smaku, kampanie internetowe już dawno ją przekroczyły. Copywriterzy prześcigają się w coraz bardziej ekstremalnych pomysłach, zalewając nasze monitory falą płynów fizjologicznych i efektów przemiany materii. **

Ale chociaż kontrowersyjne spoty cieszą się sporym zainteresowaniem internautów, specjaliści twierdzą, że liczba klików nie ma żadnego przełożenia na popularność reklamowanego produktu czy marki.

Oglądamy, ale nie kupujemy

-_ Reklamodawcy, kierując się liczbą wejść na stronę, popełniają podstawowy błąd. Oglądalność nie jest miarą efektywności reklam _y - tłumaczy w rozmowie z Money.pl profesor Dariusz Doliński, psycholog, autor książki _ Psychologiczne mechanizmy reklamy _. Jego zdaniem większość osób oglądających niesmaczne spoty nie jest nawet w stanie powiedzieć, jaki produkt reklamują.

- _ Tego typu kampanie marketingowe są kompletnie nieskuteczne, bo brak w nich perswazyjnej funkcji reklamy _ - tłumaczy Doliński. Tyczy się to zarówno komercyjnych filmików, jak i kampanii społecznych. Te ostatnie coraz śmielej epatują seksem, przemocą i nieczystościami.

- _ W Polsce panuje niesłuszne przekonanie, że szokowanie w reklamach społecznych działa _ - mówi Mariusz Wszołek z Zakładu Projektowania Komunikacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Tymczasem tego typu obrazy wyzwalają w widzu negatywne emocje, takie jak strach czy obrzydzenie. A zbyt silny strach zamiast napędzać nasze zachowania, uruchamia mechanizmy obronne, dowodzą badania.

Moda, która przeminie

Skąd więc bierze się moda na ekstremalne kampanie marketingowe? - _ Oglądamy niesmaczne reklamy, bo lubimy kontrowersje, ciągnie nas do tego, co jest niezgodne z konwencją _ - ocenia profesor Doliński.- _ To efekt braku pomysłu na markę _- dodaje Mariusz Wszołek.

- _ Reklama jako zjawisko społeczne nie ma działania długofaloweg _o - tłumaczy specjalista. - _ Działa tylko w momencie, kiedy ją oglądamy. Po odejściu od telewizora nie pozostawia w nas głębszej refleksji _ - mówi Wszołek, który uważa, że moda na niesmaczne reklamy wkrótce przeminie.

Profesor Doliński jest podobnego zdania, ale nie pozostawia złudzeń - _ Moda na ekstremalne reklamy przeminie, ale zostanie zastąpiona czymś nowym, równie szokującym _ - mówi psycholog i dodaje: - _ Emocja wstrętu, obrzydzenia trwa długo, nawet po zniknięciu prowokującego ją bodźca. Nie przekłada się jednak na nasze zachowanie. Kiedy wyłączymy komputer czy zgasimy telewizor, nie popędzimy do sklepu, a co najwyżej zrezygnujemy z kolacji. _

- spot reklamowy niemieckiej organizacji Mamamoto, działającej na rzecz zmiany wyidealizowanego, a przez to opresyjnego i nieżyciowego wizerunku rodziny.

**

**

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/9/t123657.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/spoty/artykul/najgorsze;reklamy;2010;twarog;z;chojnic;i;napieralski,96,0,726624.html) Najgorsze reklamy 2010: twaróg z Chojnic i Napieralski Oto niektóre z perełek polskiego marketingu. Z tytułem Chamleta.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/39/t124455.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/zarzadzanie/artykul/pupa;osram;siku;najdziwniejsze;nazwy;firm,43,0,729899.html) Pupa, Osram, Siku. Najdziwniejsze nazwy firm Polacy się śmieją i kupują.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/121/t116601.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/jak;sprzedac;kamien;czyli;najdziwniejsze;pomysly;na;biznes,169,0,711337.html) Jak sprzedać kamień, czyli najdziwniejsze pomysły na biznes Wynajem kaczek i owiec, lekcje grania w gry komputerowe - na czym jeszcze można zarobić?
Tagi: ciekawe reklamy, reklamy, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, najważniejsze, spoty
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz